سنّت های خوبشان را ادامه دادن
گاهی پدر و مادر ، سنّت های خوبی داشته اند که برکات مادی یا معنوی داشته است ، یکی از مصادیق احسان به آنان این است که این سنّت ها ادامه یابد ، به طور مثال :
(۱) . جلسه ماهانه اجتماع فامیل دریک مکان جهت زیارت یکدیگر و مطّلع بودن از احوال یکدیگر .
(۲) . جلسه سالانه اجتماع همه فامیل از شهرهای مختلف در یک مکان جهتِ زیارتِ یکدیگر و اطلاع از احوال یکدیگر .
(۳) . جلسه هفتگی یا ماهانه در گردش یا ثابت با محوریتِ قرائتِ کلام الله مجید یا حدیث شریف کساء یا زیارتِ مبارکه عاشورا یا دعای کمیل یا دعای ندبه و استفاده کردن از سخنرانی های متنوّع پزشکی ، روانشناسی ، جامعه شناسی ، دینی و مذهبی جهت ارتقاء سطح معنوی و علمی فامیل و اطرافیان .
۱ . فاضل ارجمند جناب آقای سیّد محمد تقی روحانی می فرمودند : بیش از یکصد و پنجاه سال است که در شهر مقدّس قم مجلس روضه ی شب های پنجشنبه در طول سال بدون تعطیلی از آباء و اجدادمان برقرار است و بحمدالله مورد توجّه اهل معنی بوده است که منشأ صله ی رحم و خدمات اجتماعی نیز می باشد و زمانی که بنده مشهد آمدم تصمیم گرفتم در مشهد هم علاوه بر قم این مجلس را در شبِ پنجشنبه داشته باشم پس از برگزاری ، پدرم را در عالمِ رؤیا زیارت کردم به بنده فرمودند : شبِ مجلست را تغییر بده ؛ زیرا بنده هر دو جا نمی توانم شرکت کنم !!!
(۴) . تشکیل مجالسِ فضائل و مناقب و مصائب معصومین علیهم السلام در منزل به مناسبتِ ولادت یا شهادتِ آن بزرگوران .
(۵) . سنّتِ افطاری دادن به فامیل یا غیر آنان
(۶) . سنّتِ تهیّه جهیزیّه برای خانواده های نیازمند .
(۷) . سنّتِ ….
شکرِ نعمت هایی که خداوند به آنان کرامت فرموده بجا آوریم
رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَ عَلى والِدَیَّ / سوره احقاف / ۱۵
پروردگارا! مرا توفیق ده تا شکر نعمتى را که به من و پدر و مادرم دادى بجا آورم .
درباره کلمه ی « وَ عَلَی وَالِدَیَّ » احتمالاتی به شرح زیر داده شده است :
۱ . نعمتِ اسلام : که آنها نیز داراى این نعمت عظمى بودند که اگر آنها کافر بودند مرا به کیش خود در می آوردند چنانچه در خبر است
قال النبی صلی الله علیه و آله و سلّم : کل مولود یولد على الفطره و إنما أبواه یهوّدانه و ینصّرانه / شرحنهجالبلاغه ، ج ۴ ، ص ۱۱۴ / عدهالداعی ، ص ۳۳۲
پیامبرگرامی صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود : هر انسانی برفطرت الهی متولّد می شود و همانا پدرو مادرند که اورا منحرف می سازند .
۲ . نعمتِ ایمان : که آن ها نیز دارای این نعمت عظمی ( پیرو مذهب اهل بیت علیهم السلام ) بودند که اگر آنان شیعه نبودند من هم …..
۳ . امکانات مادّی : اگرچه به پدر و مادر داده شده ولی فرزند نیز بهره مند شده است .
۴ . جمع آوری فرزند و تربیت او : که رنج ها و زحمات فراوانی را متحمّل شدند .
۵ . به نیابتِ از پدر و مادر عمل صالح انجام دادن
ِ عَنْ حَازِمِ بْنِ حَبِیبٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ أَبِی هَلَکَ وَ هُوَ رَجُلٌ أَعْجَمِیٌّ وَ قَدْ أَرَدْتُ أَنْ أَحُجَّ عَنْهُ وَ أَتَصَدَّقَ فَقَالَ افْعَلْ فَإِنَّهُ یَصِلُ إِلَیْهِ .
وسائلالشیعه ۱۱ ۱۹۹ ۲۵- باب استحباب التطوع بالحج و العمره
شخصی به نام حازم به حضرت صادق علیه السلام عرض کرد : پدرم از دنیا رفته و می خواهم از طرفِ او حجِّ مستحب انجام دهم و صدقه بدهم [ آیا جایز است ؟ ] حضرت فرمود : انجام بده ؛ زیرا پاداشش به او می رسد .
۶ . اگرچه پدر و مادرم شاکرند ولی من هم نسبت به نعمت هایی که به آنان داده شده شکر گزارم .
۷ . اگر پدر و مادرم از دنیا رفته اند پس از درگذشتشان زبان گویای شکر گزار بجای آنان می باشم .
۸ . چون پس از خداوند متعال بالاترین حق را پدر و مادر بر فرزند دارند و آنان واسطه ی رسیدنِ کثیری از نعمت ها بر فرزندند و لذا از باب « مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمَخْلُوقَ لَمْ یَشْکُرِ الْخَالُق » و از باب دستور خداوند متعال « أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ ؛ (آرى به او توصیه کردم) که شکر براى من و براى پدر و مادرت بجا آور که بازگشت همه شما به سوى من است » در این آیه ی شریفه در خواست می شود که خداوندا مرا توفیق ده که شکر گزار خودت و قدر شناسِ پدر و مادرم باشم .
۹ . اگر پدر و مادرم نسبت به نعمت هایی که به آنان داده شده بخاطر تقصیر و یا قصور شاکر نبودند من از طرفِ آنان شکر گزاری می نمایم .
وفای به عهد ، نذر و قسم هایی که آنان عمل نکرده اند
۱ . قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم : من ابر قسمهما وقضى دینهما و …. کتب بارا وان کان عاقا فی حیاته ومن لم یبر قسمهما ویقض دینهما و …. کتب عاقا وان کان بارا فی حیاته .
المعجم الاوسط ، ج ۵ ، ص ۱۳۹
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود : هرکس [ پس از درگذشت والدینش ] از سوگندی که ادا کرده و به آن عمل نکرده اند آنان را بریء الذّمّه نماید و بدهی های آنان را بپردازد و ….. در لیستِ نیکی کنندگان به پدر و مادر نوشته می شود اگرچه در زمان زنده بودنِ آنان عاقِّ والدین بوده است و کسی که نسبت به سوگندِ عمل نشده و بدهی آنان بی اعتنا باشد و …. در لیستِ افراد عاقّ نسبت به والدین نوشته می شود اگرچه در زمانِ زنده بودنِ آنان جزء نیکی کننده به پدر و مادر بوده است .
۲ . شخصی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم پرسید : ای رسول خدا پس از درگذشتِ پدر و مادر چه نیکی و احسانی نسبت به آنان می توان انجام داد ؟ حضرت فرمود : [ یکی از مواردِ احسان به آنان ] « …. و إنفاذ عهدهما من بعدهما [ و الوفاء بعهدهما ] …. ؛ عهد و پیمان هایی که [ با خداوند یا خلق ] داشته اند ادا گردد » .
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص: ۶۳۳ / مستدرکالوسائل ، ج ۲ ، ص ۱۱۴
۳ . عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ : إِنَّ مِنْ حَقِّ الْوَالِدَیْنِ عَلَى وَلَدِهِمَا أَنْ یَقْضِیَ دُیُونَهُمَا وَ یُوفِیَ نُذُورَهُمَا وَ ….. فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ کَانَ بَارّاً وَ إِنْ کَانَ عَاقّاً لَهُمَا فِی حَیَاتِهِمَا وَ إِنْ لَمْ یَقْضِ دُیُونَهُمَا وَ لَمْ یُوفِ نُذُورَهُمَا وَ ….. کَانَ عَاقّاً وَ إِنْ کَانَ بَارّاً بِهِمَا فِی حَیَاتِهِمَا .
مستدرکالوسائل ۲ ۱۱۲ ۲۰- باب استحباب الصلاه عن المیت و …
حضرت صادق علیه السلام فرمود : به تحقیق بخشی از حقوق پدر و مادرِ از دنیا رفته برفرزندشان آن است که بدهی آنان را بپردازد و نذرهای آنان را وفا نماید ….. و زمانی که چنین کند در لیست افراد نیکی کننده به والدین نوشته می شود اگرچه از افراد عاق والدین باشد و اگر بدهی آنان را نپردازد و نذرهای آنان را وفا نکند و …. در لیستِ افراد عاق قرار داده می شود اگرچه در زمان زنده بودنِ آنان جزء نیکی کنندگان به پدر ومادر باشد .
۴ . پرسش :چنانچه نذر کننده، قبل از ادای نذر فوت کند آیا ورثه وظیفه ای دارند؟
پاسخ :باید نذر را مطابق آنچه نذر کرده است از اصل ماترک بدهند.
سایت حضرت آیت الله مکارم
به جای پدر و مادر به زیارتِ عمو ، عمّه ، خاله و دایی رفتن و کار های خوب ِ و الدین را درباره آنان ادامه دادن
شخصی به نام ابواسید انصاری نقل کرده است که در خدمتِ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بودیم مردی از طایفه بنی سلمه آمد و عرض کرد : ای رسول خدا آیا پس از درگذشتِ پدر و مادر می توان نیکی و احسانی نسبت به آنان انجام داد ؟ حضرت فرمود : آری [ یکی از مواردِ احسان به آنان ] « …. و صله الرحم التی لا توصل إلا بهما ؛ رسیدگی و صله کردن به بستگانی که به سببِ آن دو با ما نسبت پیدا کرده اند مانند برادر و خواهر و فرزندانِ آنان و عمو و عمه و خاله و دایی و فرزندان آنان [ یعنی اگر انسانی بدون پدر و مادر آفریده شود توفیق صله رحم نسبت به بخش زیادی از بستگان را از دست خواهد داد ] و یا این که صله و رسیدگی کردن به آنان بخاطر خشنودی پدر و مادر است » .
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص: ۶۳۳
رسیدگی به ارحام و بستگان و رفعِ اختلافات آنان
شخصی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم پرسید : ای رسول خدا پس از درگذشتِ پدر و مادر چه نیکی و احسانی نسبت به آنان می توان انجام داد ؟ حضرت فرمود : آری [ یکی از مواردِ احسان به آنان ] « …. وَ صِلَهُ رَحِمِهِمَا … ؛ صله و رسیدگی به ارحام و بستگان آنان می باشد » .
مستدرکالوسائل ، ج ۲ ، ص ۱۱۴
خبرگیری از دوستان ِ پدر و مادر و رسیدگی به آنان
۱ . قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و سلّم : من أحب أن یصل أباه فی قبره فلیصل إخوان أبیه من بعده .
بیان المعانی، ج۲، ص : ۴۷۳
پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود : هرکس دوست دارد پدرش را در قبر صله نماید پس باید برادرانِ ( دینی ) او را صله نماید .
۲ . قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم : إن أبر البر أن یصل الرجل أهل ود أبیه بعد موت أبیه .
عوالیاللآلی ، ج۱ ، ص ۲۷۱ ، الفصل العاشر
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود : براستی برترین نیکی کردن به پدر و مادر بعد از درگذشتشان آن است که از دوستان آنان خبرگیری نموده و به آنان رسیدگی نماید .
۳ . شخصی به نام ابواسید انصاری نقل کرده است که در خدمتِ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بودیم مردی از طایفه بنی سلمه آمد و عرض کرد : ای رسول خدا آیا پس از درگذشتِ پدر و مادر می توان نیکی و احسانی نسبت به آنان انجام داد ؟ حضرت فرمود : آری [ یکی از مواردِ احسان به آنان ] « …. و إکرام صدیقهما …. ؛ گرامی داشتن دوستان آنان …. می باشد » .
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص: ۶۳۳
کاری کند که مردم برای آنان طلبِ مغفرت نمایند و پرهیز از هرکاری که سبب می شود دیگران نسبت به آنان سب و لعن داشته باشند
۱ . قال رسول الله صلى الله علیه و آله وسلم : من ابر قسمهما وقضى دینهما ولم یستسب لهما کتب بارا وان کان عاقا فی حیاته ومن لم یبر قسمهما ویقض دینهما واستسب لهما کتب عاقا وان کان بارا فی حیاته .
المعجم الاوسط ، ج ۵ ، ص ۱۳۹
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود : هرکس [ پس از درگذشت والدینش ] از سوگندی که ادا کرده و به آن عمل نکرده اند آنان را بریء الذّمّه نماید و بدهی های آنان را بپردازد و کاری نکند که مردم نسبت به پدر و مادرش لعن و ناسزا داشته باشند در لیستِ نیکی کنندگان به پدر و مادر نوشته می شود اگرچه در زمان زنده بودنِ آنان عاقِّ والدین بوده است و کسی که نسبت به سوگندِ عمل نشده و بدهی آنان بی اعتنا باشد و کاری کند که مردم نسبت به آنان لعن و ناسزاگویی داشته باشند در لیستِ افراد عاقّ نسبت به والدین نوشته می شود اگرچه در زمانِ زنده بودنِ آنان جزء نیکی کننده به پدر و مادر بوده است .
۲ . عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ : إِنَّ مِنْ حَقِّ الْوَالِدَیْنِ عَلَى وَلَدِهِمَا أَنْ یَقْضِیَ دُیُونَهُمَا وَ یُوفِیَ نُذُورَهُمَا وَ لَا یَسْتَسِبَّ لَهُمَا فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ کَانَ بَارّاً وَ إِنْ کَانَ عَاقّاً لَهُمَا فِی حَیَاتِهِمَا وَ إِنْ لَمْ یَقْضِ دُیُونَهُمَا وَ لَمْ یُوفِ نُذُورَهُمَا وَ اسْتَسَبَّ لَهُمَا کَانَ عَاقّاً وَ إِنْ کَانَ بَارّاً بِهِمَا فِی حَیَاتِهِمَا .
مستدرکالوسائل ۲ ۱۱۲ ۲۰- باب استحباب الصلاه عن المیت و …
حضرت صادق علیه السلام فرمود : به تحقیق بخشی از حقوق پدر و مادرِ از دنیا رفته برفرزندشان آن است که بدهی آنان را بپردازد و نذرهای آنان را وفا نماید و کاری نکند که مردم نسبت به پدر و مادرش لعن و ناسزا داشته باشند و زمانی که چنین کند در لیست افراد نیکی کننده به والدین نوشته می شود اگرچه از افراد عاق والدین باشد و اگر بدهی آنان را نپردازد و نذرهای آنان را وفا نکند و کاری کند که مردم نسبت به پدر و مادرش لعن و ناسزا داشته باشند در لیستِ افراد عاق قرار داده می شود اگرچه در زمان زنده بودنِ آنان جزء نیکی کنندگان به پدر ومادر باشد .
اجازه ندهد به آنان یا قبرشان بی حرمتی شود
زیاد به یاد آنان باشد
۱ . اللَّهُمَّ لَا تُنْسِنِی ذِکْرَهُمَا فِی أَدْبَارِ صَلَوَاتِی، وَ فِی إِنًى مِنْ آنَاءِ لَیْلِی، وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ مِنْ سَاعَاتِ نَهَارِی.
صحیفه سجادیه / دعای ۲۴
خداوندا یاد آنان را بعد از نمازهایم ، و درهیچ وقتی از اوقات شبم ، و ساعتی از ساعات روزم از صفحه قلبم مَزُدای .
۲ . عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ : إِنَّ فُلَاناً رَجُلٌ سَمَّاهُ قَالَ : إِنِّی کُنْتُ زَاهِداً فِی الْوَلَدِ حَتَّى وَقَفْتُ بِعَرَفَهَ فَإِذَا إِلَى جَنْبِی غُلَامٌ شَابٌّ یَدْعُو وَ یَبْکِی وَ یَقُولُ : یَا رَبِّ وَالِدَیَّ وَالِدَیَّ فَرَغَّبَنِی فِی الْوَلَدِ حِینَ سَمِعْتُ ذَلِکَ .
وسائلالشیعه ، ج ۲۱ ، ص ۳۵۵ ، ۱- باب استحباب الاستیلاد
یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام اسحاق بن عمّار نقل کرده است که حضرت صادق علیه السلام فرمود : فلانی ـ که حضرت نامش را بردند ـ نقل کرد که من نسبت به داشتنِ فرزند بی رغبت بودم تا این که در روزِ عرفه در عرفات مشاهده کردم جوانی کنارم ایستاده و در حال گریه مرتّب تکرار می کند : « پروردگارا پدر و مادرم » وقتی این صحنه را دیدم نسبت به داشتنِ فرزند علاقه مند شدم .
طلبِ مغفرت کردن برای آنان
۱ . شخصی به نام ابواسید انصاری نقل کرده است که در خدمتِ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بودیم مردی از طایفه بنی سلمه آمد و عرض کرد : ای رسول خدا آیا پس از درگذشتِ پدر و مادر می توان نیکی و احسانی نسبت به آنان انجام داد ؟ قال : نعم ، الصلاه علیهما و الاستغفار لهما و إنفاذ عهدهما من بعدهما و إکرام صدیقهما و صله الرحم التی لا توصل إلا بهما ؛ حضرت فرمود : آری ، نمازگزاردن از طرفِ آنان و طلبِ مغفرت کردن برای آنان و عمل کردن به تعهّدات آنان و گرامی داشتنِ دوستان آنان و رسیدگی کردن به بستگان بخاطرِ آنان .
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص: ۶۳۳
۲ . قال رسول الله صلى الله علیه وأله و سلم: إن الرجل لیرفع له الدرجه فی الجنه فیقول: یا رب أنّى لی هذا ؟ فیقال له : لاستغفار ولدک لک .
هدیه الأحیاء إلى الأموات وما یصل إلیهم للهکاری ، ص : ۱۸۰
پیامبر اکرم صلی الله علیه و أله و سلّم فرمود : براستی درجه ی فردی در بهشتِ عالمِ برزخ ، بالا می رود پس عرض می کند : پروردگارا از کجا این درجه برای من حاصل شده است ؟ پس در جوابش گفته می شود : این بخاطرِ استغفارِ فرزندت می باشد که برای تو داشته است .
۳ . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم : مَا أُهْدِیَ إِلَى الْمَیِّتِ هَدِیَّهٌ وَ لَا أُتْحِفَ تُحْفَهٌ أَفْضَلُ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ .
مستدرکالوسائل ج : ۲ ص : ۱۱۳
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود : هیچ هدیّه و تحفه ای به میّت داده نمی شود که برتر از استغفار باشد .
۴ . پرسش :پدر بنده در زمان حیات، مرتکب خطاهایی شده است که بنده ایشان را ظالم یا فاسد مى دانم و ایشان را مستحقّ هیچ گونه امر خیرى نمى بینم و هیچ گونه حقّى را بر گردن خود نمى دانم و تا بحال نیز هیچ امر خیرى براى ایشان انجام نداده ام، تکلیف بنده چیست؟
پاسخ :پدرتان هر کارى کرده است فعلاً از دنیا رفته و دست او کوتاه است و چون مسلمان و شیعه على بن ابى طالب علیه السلام بوده، سزاوار ترحّم مى باشد. از خداوند براى او آمرزش بطلبید و بدانید پدر اگر فاسق هم باشد باز بر فرزند حقوقى دارد، امید است خداوند همه ما را ببخشد و بیامرزد.
سایت حضرت آیت الله مکارم
دعا کردن برای آنان
۱ . وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی صَغِیراً / سوره اسراء / ۲۴
و بگو پروردگارا همان گونه که آنها مرا در کوچکى تربیت کردند مشمول رحمتشان قرار ده.
۲ . جاء رجل إلى أمیرالمؤمنین علیّ علیه السلام فقال إنی أجد فی رزقی ضیقاً فقال له علیه السلام : لعلّک تکتب بقلم معقود . فقال : لا . قال : لعلّک تمشط بمشط مکسور . فقال : لا . قال : لعلّک تمشی أمام من هو أکبر منک سنّاً . فقال : لا . قال : لعلّک تنام بعد الفجر . فقال : لا . قال : لعلّک ترکت الدعاء للوالدین . قال : نعم یا أمیر المؤمنین . قال علیه السلام فاذکرهما فإنی سمعت رسول الله صلى الله علیه وآله وسلّم یقول : « ترک الدعاء للوالدین یقطع الرزق » .
داستانهاى صاحبدلان ، ج ۲ ، ص ۱۳۶ / نشان از بى نشانها ، ج ۱، ص ۲۰
شخصى به حضور امیرمؤمنان على علیه السلام آمد و عرض کرد: من خود را در معاش و زندگى ، در تنگنا مى بینم . امام على علیه السلام فرمود : شاید با قلم گره خورده چیزى مى نویسی [ یعنی شغلی که انتخاب کرده ای مطابق ذوق و سلیقه ات نیست و یا ابزار کارت به روز نیست و یا چیزی تولید می کنی که افراد کمی در جامعه به آن نیازمندند ] . عرض کرد : خیر . حضرت فرمود : شاید با شانه شکسته ، (موى سر و صورتت )را شانه مى کنى [ یعنی به وضع ظاهرت نمی رسی و ژولیده ای که جامعه به دید بدبخت و فقیر به تو می نگرند و اعتماد نمی کنند چیزی در اختیار تو بگذارند ؛ زیرا بعضی از افراد عقلشان به چشمشان می باشد ] عرض کرد : خیر . حضرت فرمودند : شاید حرمتِ بزرگترها [ و اساتید و پیشکسوت ها ] یت را خوب حفظ نمی کنی . عرض کرد : خیر . حضرت فرمود : شاید بین الطلوعین می خوابی [ زیرا روزی ها را خداوند تقسیم نموده است ولی در بین الطلوعین جوایزی دارد و به کسانی داده می شود که بیدار بوده و خدا خدا می نمایند ] . عرض کرد : خیر . حضرت فرمودند : گویابراى پدر و مادرت دعا نمى کنى . عرض کرد : آرى اى امیرمؤمنان . حضرت فرمود : پدر مادر را به یاد آر [ و برایشان دعا کن ] ؛ زیرا من از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم شنیدم که مى فرمود : « دعا نکردن براى پدر و مادر، موجب قطع رزق و روزى مى گردد » . [ توجّه کنیم که اگر ترک دعا براى پدر و مادر، این چنین نتیجه شوم داشته باشد، آزار آنها چه نتایج شومی خواهد داشت ؟ ] .
۳ . قَالَ علی بن موسی الرضا علیه السلام : … تَابِعُوهُمْ فِی الدُّنْیَا أَحْسَنَ الْمُتَابَعَهِ بِالْبِرِّ وَ بَعْدَ الْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ التَّرَحُّمِ عَلَیْهِمْ فَإِنَّهُ رُوِیَ أَنَّ مَنْ بَرَّ أَبَاهُ فِی حَیَاتِهِ وَ لَمْ یَدْعُ لَهُ بَعْدَ وَفَاتِهِ سَمَّاهُ اللَّهُ عَاقّاً .
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل / ج۵ / ۲۴۸ / ۴۲ – باب استحباب دعاء الإنسان لوالدیه
حضرت رضا علیه السلام فرمود : دردنیا با پدرانتان حسن سلوک و متابعت و پیروی و برّ و نیکی داشته باشید و بعد از درگذشتشان در مقام دعا و ترحّم برای آنان برآیید ، که روایت شده هرکس در زمان حیات به پدرش نیکی و احسان نماید ولی بعد از وفات در حقِّ او دعا نداشته باشد خداوند چنین کسی را عاقّ و ناسپاس نسبت به پدر بنامد .