من ((اسطو خودوس )) هستم !

من ((اسطو خودوس )) هستم !

خواص درمانی اسطو خودوس
گیاهی است که در نواحی معتدل و خشک بطور وحشی می روید برگ های این گیاه باریک و دراز و نوک تیز است و در قسمت های انتهایی شاخه ها گل هایی به رنگ آبی و بنفش دیده می شود و نام دیگر آن لاوند است.
خواص درمانی: اسطو خودوس مدر, مسکن و ضد درد و تشنج است این گیاه برونشها را ضد عفونی می کند و بهمین دلیل است که در درمان تمام عفونتهای مجاری تنفسی آسم گریپ و سیاه سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. دمکرده این گیاه برای درمان ضعف دستگاه هاضمه سر درد حالت رعشه و تقویت اعصاب و همچنین برای پایین آوردن اوره خون مفید است نوشیدن شربت آن نیز تسکین دهنده درد قولنج و سرگیجه است. اسطو خودوس در درمان ترشحات سفید رنگ خانم ها نیز بسیار موثر است. برای انجام این کار می توانید پانزده گرم از گلهای خشک آن را در یک لیتر آب بجوشانید و پس از صاف کردن و سرد شدن روزی دو مرتبه مجرا را بوسیله پوار بشوید.
پزشکان و داروسازان سنتی ایران به من اسطو خودوس و استوقدوس گفته اند و این اسامی معرب نام یونانی من است که به معنی حافط الارواح و آنس الارواح است . اعراب مکه به من ضرم (با ضم ضاد) خطاب می کنند. فارسی من شاه اسپرم رومی است و در شهسوار به من تروم گویند. در زبان فرانسه به انواع ما که متجاوز از سی گونه هستیم لاواند گفته می شود نوع آن معروف است .
من نوع طبی لاواند می باشم و از مکه و شبه قاره هند مرا به ایران می آورند. از انواع من که در ایران می رویند تاکنون استفاده نشده است . به خوانندگان محقق خود پیشنهاد می نمایم که روی ((اروانه شیراز)) و ((تروم شهسوار)) مطالعه و تحقیق نمایند. اسانس من با اینکه عطرش کمتر از لاواند حقیقی است ، همین جهت از رقیق شده آن در پانسمان جراحات استفاده می کنند. شیخ الرئیس ابوعلی سینا، عطر مرا سالم ترین مواد مخدر و خواب آور تشخیص داده است .
من مقوی دماغ و قلب و جمیع قوای ظاهری و باطنی هستم . اخلاط را از بدن ، مخصوصا از دماغ ، سینه ، و دستگاه تنفسی بیرون می نمایم و برای امراض کبدی و طحال داروی بسیار مفیدی هستم . خودرن ۵/۱ گرم من به تنهایی جهت رعشه و سرگیجه مفید است . خوردن من با عسل ذهن را تقویت می کند و مداومت در خوردن من صرع ، مالیخولیا، جنون ، فراموشی وسواس تشنج بی حسی و آبریزش بینی را از بین می برد. غم و اندوه را نیز زایل می نمایم . برای مداوای امراض مذکور می توانید مربایی از گل من با عسل یا شکر ترتیب دهید و هر شب به قدری از آن بخورید که یک گرم گل در آن باشد عده ای از پزشکان قدیم به من ((جاروب دماغ )) لقب داده اند، چون به خوبی آن را زهکشی می کنم . من دارای یک ماده ضد میکروب قوی هستم . برای معالجه تنگ نفس از دمکرده من استفاده کنید. برای معالجه آنژین و گلو درد از مربای گل من میل نمایید. برای معالجه سرفه های شدید و سیاه سرفه از دم کرده گل من نوش جان نمایید. دم کرده بیست تا چهل گرم گل من ، برای معالجه سرماخوردگی کافی است . برای از بین بردن ترشحات زنانه و پاک شدن رحم از میکروب های عفونی می توانید جوشانده یازده گرم گل مرا در لیتر، پس از صاف کردن ، وارد رحم کنید و یا روزی دو بار خود را با آن شستشو دهید. در مواقع شیوع زکام از بخور گل یا عطر من در خانه غافل نشوید. اگر مبتلا به سردرد هستید، شب موقع خواب مقداری از گل یا عطر مرا در شب کلاه یا روسری خود بریزید. و با آن بخوابید و روز بعد نتیجه آن را ببینید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا