نقش بشر در تغییر سرنوشت خود

نقش بشر در تغییر سرنوشت خود

در سوره رعد است که می‏فرماید : « ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا مابانفسهم »یعنی خدا آن اوضاع و احوالی را که در یک قومی وجود دارد هرگز عوض نمی‏کند مگر آنکه خود آن قوم آنچه را که مربوط به خودشان است یعنی‏ مربوط به روح و فکر و اندیشه و اخلاق و اعمال خودشان است عوض کنند . یعنی اگر خداوند اقوامی را به عزت می‏رساند و یا اقوامی را از عزت به‏ خاک ذلت فرو می‏نشاند ، اگر اقوامی را که پایین بودند بالا برد و اقوامی‏ را که بالا بودند پایین آورد ( به موجب آن است که آن اقوام آنچه را که‏ مربوط به خودشان است تغییر دادند ) . البته همه به دست خداست . « قل‏ اللهم مالک الملک تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعز من‏ تشاء و تذل من تشاء ، بیدک الخیر انک علی کل شی‏ء قدیر »( ۱ ) . همچنین‏ در دعای افتتاح می‏خوانیم : « الحمد لله الذی یؤمن الخائفین ، و ینجی‏ الصالحین ، و یرفع » « المستضعفین ، و یضع المستکبرین ، و یهلک ملوکا ویستخلف آخرین ، و الحمد لله قاصم الجبارین ، مبیر الظالمین ، مدرک الهاربین » (۱).

همه‏ چیز به مشیت خداست ، عزت به هر کس بدهد خدا می‏دهد ، ذلت به هر کس‏ بدهد خدا می‏دهد ، ملک را به هر کس بدهد خدا می‏دهد ، از هر که بگیرد خدا می‏گیرد . اما خیال نکنید کار خدا بر اساس گزاف و گتره است ، مثل آدمی‏ که بنشیند قرعه کشی بکند که از این بگیریم بدهیم به آن ، از آن بگیریم‏ بدهیم به این ، و هیچ حکمت و قانونی در کار نباشد . همه چیز به دست‏ خداست اما با حساب به دست خداست . کار خدا از روی حساب است . در آن‏ آیه می‏گوید : عزت و ذلت فقط به دست اوست ، و در این آیه می‏گوید : اما بدانید که ما عزت و ذلت را روی چه حساب و قانونی می‏دهیم . ما نگاه‏ می‏کنیم به اوضاع و احوال روحی و معنوی و اخلاقی و اجتماعی مردم و به هر چه‏ که در حوزه اختیار و اعمال خود مردم است . تا وقتی که خوبند ، به آنها عزت می‏دهیم ، وقتی که خودشان را تغییر دادند ، ما هم آنچه را که به آنها دادیم تغییر می‏دهیم . عزت و ذلت به دست ماست ، اما روی این حساب‏ می‏دهیم . اگر بی حساب باشد که خدا حکیم نیست . حساب در کار است ، یعنی تابع یک جریانهای منظم و قطعی است . « ان الله لا یغیر ما بقوم حتی‏ یغیروا ما بانفسهم »خدا عوض نمی‏کند اوضاع و احوال مردمی را تا آنکه آن مردم یغیروا ( این ” یغیروا ” استقلال مردم را می‏رساند ) خودشان به دست خودشان اوضاع خودشان‏ را تغییر بدهند.

این آیه اعم است ، هم شامل این است که قومی از نعمت و عزت به نقمت‏ و ذلت برسند ، یا برعکس از نقمت و ذلت به نعمت و عزت برسند . یعنی‏ هم شامل آن جایی می‏شود که مردمی خوب و صالح باشند و نعمتهای الهی شامل‏ حالشان شده باشد ، بعد فاسد بشوند ، خدا نعمتها را بگیرد ، و هم شامل‏ قومی می‏شود که فاسد باشند ولی بعد بازگشت کنند ، توبه و استغفار کنند ، به راه راست بیایند ، خدا به آنها عزت بدهد .

پاورقی :

۱ – ترجمه : سپاس خدائی راست که خائفان را امان ، و صالحان را نجات می‏بخشد ، و مستضعفان را بلند مرتبه ، و مستکبران را خوار می‏گرداند ، و پادشاهانی را هلاک ساخته و دیگران را به جای آنان می‏نشاند ، و سپاس‏ خدا را که شکننده جباران ، و نابود کننده ظالمان ، و دریابنده فراریان ( از درگاه خود ) است ) .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا