نقش پیاز و سیر در جلوگیری از حساسیت

نقش پياز و سير در جلوگيري از حساسيت

یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: زنجبیل، پیاز، سیر، فلفل سیاه و قرمز در پیشگیری از بروز حساسیت موثر است. رضا آمری نیا، افزود: این موادغذایی سبب ترشح آنتی بادی “ایمونوگلوبولین  “A در دستگاه گوارش شده و این آنتی بادی با احاطه مواد غذایی حساسیت زا سبب جلوگیری از بروز واکنش های حساسیت در فرد میشود.

وی اظهار داشت: میوههای تازه، مرکبات، سبزیجات تازه، آجیل خام، گوشت کم چرب، ماست کم چرب، حبوبات، برنج سبوس دار، ذرت، گندم، آب هویج، چغندر، کروس و خیار نیز، در پیشگیری از بروز حساسیت موثر است.وی افزود: آنتی بادیهایی به نام ” ایمونوگلوبولین  ” E برای مقابله با عوامل خارجی که سیستم ایمنی به اشتباه آن را مضر تشخیص داده، مادهای به نام “هیستامین” را در اطراف سلولهای بدن آزاد میکند، به این حالت حساسیت گفته میشود.

آمری نیا، بااشاره به واکنشهای حساسیتی گفت: خارش بینی، گلو، التهابات پوستی، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، کهیر، تنگی نفس، فشار خون، ضعف غیر طبیعی، بیش فعالی و یبوست از مهمترین واکنشهای حساسیتی یا آلرژیک می باشد.

این مشاور تغذیه افزود: اگر واکنش حساسیتی به شکل شدید بروز کند به آن شوک ” آنافیلاکتیک ” میگویند که این حالت ممکن است سبب التهاب بافت اطراف حنجره و انسداد راه تنفس در فرد شود، البته در صورت عدم درمان به موقع امکان مرگ نیز وجود دارد.وی اظهار داشت: مواد ایجادکننده حساسیت یا آلرژی به اشکال مختلف و از راههای متفاوت همچون گرد و خاک از راه دستگاه تنفس، غذاها از راه دستگاه گوارش، داروهای مختلف از راه تزریق و مواد آرایشی از راه پوست میتواند وارد بدن شود.

آمرینیا، به عوامل موثر در بروز حساسیت اشاره کرد و افزود: ژنتیک، استرسهای شدید و ناگهانی و یکسری مواد غذایی حساسیتزا همچون شیر گاو، تخم مرغ، گندم و صدفهای خوراکی در بروز حساسیت در فرد موثر است.وی خاطر نشان کرد: همچنین، مبتلایان به حساسیت باید از مصرف بیش از حد پروتیئن در رژیم غذایی خود پرهیز کنند چرا که با تحریک بیشتر سیستم ایمنی علائم حساسیت را افزایش میدهد.وی، با اشاره به راههای درمان و پیشگیری از بروز حساسیت در فرد، گفت:

تغییر مواد غذایی در عادات غذایی به صورت دورهای، استفاده از داروهای “آنتیهیستامین” و مصرف ویتامین C به دلیل جلوگیری از ترشح هیستامین توسط گلبولهای سفید،در درمان و پیشگیری از بروز حساسیت در فرد نقش موثری دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا