نماز از دیدگاه قرآن(۳)

نماز از ديدگاه قرآن(3)

۳ـ کمک گرفتن از نماز

انسان در زندگی مادّی بدون تردید در تنگنا قرار می‏گیرد، امکانات و توان انسان محدود است و مشکلات بسیار، بدون پشتوانه نمی‏توان زندگی کرد. آنان که مادّی می‏اندیشند، فقط به پشتوانه‏ های مادّی فکر می‏کنند، ولی آنان که الهی فکر می‏کنند پیوسته با پشتوانه‏ های معنوی خود را از بن بست می‏رهانند. از این دست پشتوانه‏ ها نماز است. نماز، جلوه برجسته یاد خداست و «دل آرام گیرد ز یاد خدای «الا بذکر الله تطمئنّ القلوب».۳۲
«واستعینوا بالصّبر والصّلوه و انّها لکبیره الاّ علی الخاشعین؛۳۳ از صبر و نماز یاری جویید (و با استقامت و کنترل هوس‏های درونی و توجّه به پروردگار نیرو بگیرید) و این کار جز برای خاشعان سنگین است». بر این اساس است که در روایات فراوانی آمده است که وقتی پیامبر(ص) یا امام علی(ع) با مشکلی رو به رو می‏شدند به نماز روی می‏آوردند.۳۴ امام صادق(ع) فرمود: مستند این کار همین آیه شریفه است.۳۵
از حضرت امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: چه مانعی دارد وقتی که با غمی از غم‏های دنیا رو به رو می‏شوید وضو گرفته به مسجد بروید، دو رکعت نماز بخوانید و در نماز دعا کنید، زیرا خداوند دستور داده: «واستعینوا بالصّبر والصّلوه».۳۶
و بی‏تردید استوارترین پشتوانه در زندگی همین است و بس، دیگر پشتوانه‏ها سست است و غیر قابل اعتماد:
«مثل الّذین اتّخذوا من دون الله اولیاء کمثل العنکبوت اتّخذت بیتا و انّ اوهن البیوت لبیت العنکبوت لو کانوا یعلمون؛۳۷
کسانی که غیر از خدا را اولیا خود برگزیدند، همچون عنکبوت‏اند که خانه‏ای برای خود انتخاب کرده و سست‏ترین خانه‏ها خانه عنکبوت است؛ اگر می‏دانستند!»
«هر حیوان و حشره‏ای برای خود خانه و لانه‏ای دارد امّا هیچ یک از این خانه‏ها به سستی خانه عنکبوت نیست. اصولاً خانه باید دیوار، سقف، و دری داشته باشد و صاحب آن را از حوادث حفظ کند، طعمه و غذا و نیازهای او را در خود نگه دارد، بعضی خانه‏ها سقف ندارند، اما لااقل دیواری دارند یا اگر دیوار ندارند سقف دارند، اما لانه عنکبوت که از تعدادی تارهای بسیار نازک ساخته شده نه دیواری دارد، نه سقفی، نه حیاطی و نه دری. اینها همه از یک سو.
از سوی دیگر مصالح آن به قدری سست و بی‏دوام است که در برابر هیچ حادثه‏ای مقاومت نمی‏کند، اگر نسیم ملایمی بوزد تار و پودش را درهم می‏ریزد. اگر چند قطره باران بر آن ببارد آن را متلاشی می‏کند. کمترین شعله آتش به آن برسد، نابودش می‏سازد، حتی اگر گرد و غبار بر آن بنشیند، پاره پاره می‏شود و از سقف خانه آویزان می‏گردد. معبودهای دروغین این گروه نه سودی دارد و نه زیانی نه مشکلی را حل می‏کند و نه در روز بیچارگی پناهگاه کسی هستند».۳۸
آری فقط او پناه‏گاه است و بس!

۴ـ امر به نماز

دیگر وظیفه در قبال نماز «امر» به آن است. امر به معروف از فرایض بزرگ مکتب ماست و برترین معروف‏ها نماز است. معروفی که اگر در جامعه آن گونه که دین خواسته مطرح باشد، ریشه بسیاری از منکرات خشکانده می‏شود از ویژگی‏های مردان خدا آن است که «امر» به نماز دارند. قرآن کریم در مورد حضرت اسماعیل صادق الوعد (که این غیر از اسماعیل فرزند حضرت ابراهیم است۳۹) می‏فرماید:
«… و کان یأمر اهله بالصّلوه والزّکوه…؛۴۰ و این پیامبر پیوسته خاندان خود را امر به نماز و زکات می‏کرد…».
و در مورد دیگر خطاب به پیامبر(ص) می‏خوانیم:
«و أمر اهلک بالصّلوه واصطبر علیها…؛۴۱ و خانواده خود را به نماز دستور ده و بر انجام آن شکیبا باش…».
در این دو آیه بر «امرِ» اهل به نماز تأکید ویژه است، چرا که اصلاح بنیان خانواده زیربنای سایر اصلاحات است. اگر خانواده‏ها، الهی شدند جامعه الهی خواهد شد. بر این اساس است که در دو آیه فوق سخن از امر کردن خانواده به نماز است و این در حقیقت راهی برجسته برای نجات خانواده از آتش است همان که در آیه شش سوره تحریم آمده است:
«یا ایّها الّذین آمنوا قوا أنفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس والحجاره…؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان‏ها و سنگ‏هاست نگه دارید».
از این آیه می‏توان رسالت سنگین پدر و مادر را در تربیت معنوی فرزندان استفاده کرد.
در روایتی از پیامبر گرامی اسلام می‏خوانیم:
«ألا کلّکم راع و کلّکم مسؤول عن رعیته فالأمیر علی النّاس راع و هو مسؤول عن رعیّته والرجل راع علی اهل بیته و هو مسؤول عنهم فالمرئه راعیه علی اهل بیت بعلها و ولده و هی مسؤوله عنهم الا فکلّکم راع و کلّکم مسؤول عن رعیته؛۴۲ بدانید همه شما نگهبانید و همه در برابر کسانی که مأمور نگهبانی آنها هستید مسؤولید. امیر و رئیس حکومت اسلامی نگهبان مردم است و در برابر آنها مسؤول است مرد نگهبان خانواده خویش است و در مقابل آنها مسؤول، زن نیز نگهبان خانواده شوهر و فرزندان است و در برابر آنها مسؤول می‏باشد. بدانید همه شما نگهبانید و همه شما در برابر کسانی که مأمور نگهبانی آنها هستید مسؤولید».
اینها برخی از وظایفی بود که ما در قبال نماز ـ این امانت بزرگ الهی ـ داریم امید که امانت‏داری شایسته باشیم و در انجام وظایف خویش کوتاهی نکنیم.

پی نوشتها :
۱۹ ) مؤمنین (۲۳) آیه ۲.
۲۰ ) المصباح المنیر، ص۱۷۰.
۲۱ ) مجمع البیان، ج۷، ص۹۹؛ انوار التنزیل بیضاوی، ج۳، ص۱۵۹ و کنزالدقائق،، ج۷، ص۵۵۹.
۲۲ ) معارج (۷۰) آیه۲۲.
۲۳ ) اصول کافی، ج۲، ص۸۲، (چاپ آخوندی).
۲۴ ) حج (۲۲) آیه ۴۱.
۲۵ ) آشنایی با قرآن، سوره‏های حمد و بقره، ص۶۷ و ۶۸.
۲۶ ) بحارالانوار، ج۸۲، ص۲۳۵.
۲۷ ) بقره (۲) آیه ۲۳۸.
۲۸ ) در تفسیر مجمع البیان شش قول، در تفسیر فخر رازی هفت قول، در تفسیر قرطبی ده قول، در تفسیر روح المعانی سیزده قول نقل شده است!!
۲۹ ) تفسیر مجمع البیان، ج۱ ـ ۲، ص۳۴۲.
۳۶ ) تفسیر مجمع البیان، ج۱ ـ ۲، ص۲۱۷.
۳۰ ) انعام (۶) آیه ۹۲؛ معارج(۷۰) آیه۳۴ و مؤمنون(۲۳) آیه۹.
۳۴ ) مجمع البیان، ج۱ ـ ۲، ص۲۱۷.
۳۷ ) عنکبوت ( ۲۹) آیه ۴۱.
۳ ) مریم(۱۹)، آیه۳۱.
۳۵ ) فروع کافی، ج۳، ص۴۸۰.
۳۸ ) تفسیر نمونه، ج۱۶، ص۲۷۷ و ۲۸۸.
۳۲ ) رعد (۱۳) آیه۲۸.
۳۱ ) المفردات فی غریب القرآن، ص۱۲۴.
۳۹ ) تفسیر البرهان، ج۳، ص۱۵.
۴۲ ) مجموعه ورّام، ج۱، ص۶.
۴۰ ) مریم (۱۹) آیه ۵۵.
۴۱ ) طه (۲۰) آیه ۱۳۲.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا