نیایش‏هاى فاطمه زهرا(س)

نيايش‏هاى فاطمه زهرا(س)

فاطمه‏ ى زهرا علیهاالسلام در کنار نماز و رکوع و سجود طولانیش، به دعا و نیایش مى‏پرداخت و در این میدان عارفانه، به قدرى پیش مى‏رفت، که گویا همه‏ى چیزها و نهانها براى او پیدا بود، وى مى‏توانست با مأمورین آسمانى که از دید دیگران نامریى و ناپیدا بودند، مذاکره و گفتگو کند و نادیده‏ها را ببیند، و به جایى رسد که بین خالق و مخلوق پرده‏ها و حاجبها بى‏معنى باشد.
او از طریق دعا و نیایش، با نگرشى به درون خود توانست تمام امیال و شهوات مادى را کنار زند و با تجلى روح ملکوتى به قله‏ى کمال، پرواز کند و با رسیدن به کمال مطلق، عالم خلقت را با «آیت بِاِذنى» به تسخیر خود درآورد و آنگاه همه چیز و همه جا به تصرف فاطمه علیهاالسلام درآید.
اگر فاطمه علیهاالسلام توانست ملائکه و مأمورین آسمانى را به خدمت استخدام کند و خازن بهشتى و جبرئیل و میکائیل را به مأموریتها وادارد، و تصرفات و تحولات محیرالعقول در جهان پدیدار سازد و از طریق چادر پاره‏پاره‏ى پرفروغش خانه‏هاى یهود را منور ساخته و دهها پیروان مذاهب دیگر را به صراط مستقیم اسلام هدایت نماید و… همگى از همین مقوله سرچشمه مى‏گیرد. (۱)
ابن‏عباس مى‏گوید: فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام، دو رکعت نماز خواند و با خداى خود به راز و نیاز پرداخت، سپس دستهایش را به سوى آسمان بلند کرده و چنین معروض داشت: اى خدا و مولایم! تو را به حق محمد و على و حسن و حسینم، همچنانچه براى بنى‏اسرائیل مائده نازل فرمودى. براى ما نیز مائده بفرست.
ابن‏عباس مى‏گوید: هنوز دعاى فاطمه علیهاالسلام به پایان نرسیده بود که طبقى پر از طعام بهشتى نازل شد…(۲) دعاى نور
حضرت فاطمه علیهاالسلام دعاهاى زیادى مى‏خواند و به اصحاب و یاران مخصوص پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله برخى از آنها را تعلیم فرمود، که در کتابهاى ادعیه آمده است، ولى در میان آنها دعایى بسیار با برکت و آثار خیر، که آن را به حضرت سلمان سفارش فرمودند و افزودند که آن را بیشتر بخواند و فرمودند از جمله آثار آن این است که: تو را تب نمى‏گیرد و سعى کن بر خواندن آن مداومت نمایى…
حضرت سلمان مى‏گوید: سوگند به خدا که آن را به بیش از هزار نفر آموختم که در تب و بیمارى مى‏سوختند و به برکت دعاى آن حضرت همگى شفا یافتند. اینک متن آن دعا را براى خوانندگان عزیز ترسیم مى‏نماییم:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم، بسم اللَّه النور، بسم اللَّه نور النور، بسم اللَّه نور على نور، بسم اللَّه الذى هو مدبر الامور، بسم اللَّه الذى خلق النور من النور، الحمدللَّه الذى خلق النور من النور، و انزل النور على الطور، فى کتاب مسطور، فى رق منشور، بقدر مقدور، على نبى محبور، الحمدللَّه الذى هو بالعز مذکور، و بالفخر مشهور، و على السراء و الضراء مشکور، و صلى اللَّه على سیدنا محمد و آله الطاهرین.(۳)
و بالاخره حضرت فاطمه علیهاالسلام آن قدر دعا کرد و در برابرش از منافقین و مهاجمین به دودمانش مصیبت دید که دعاى نهایى عَجِّلْ وَفاتى سر داد و شیفتگانش را به عزاى خود مبتلا ساخت.
پی نوشت ها
1ـ در این زمینه به کتاب تجلیات ولایت به قلم نگارنده که در ولایت تکوینى چهارده معصوم نگارش یافته مراجعه فرمایید.
2ـ عوالم، ج ۱۱، ص ۲۳۵: صلت رکعتین ثم رفعت باطن کفیها الى السماء و قالت: الهى و سیدى! هذا محمد نبیک و هذا على ابن عم نبیک و هذان الحسن والحسین سبطا نبیک، الهى انزل علینا مائده من السّماء کما انزلتها على بنى‏اسرائیل، اکلوا منها و کفروا بها، اللهم انزله علینا فانّا به مؤمنون: قال ابن‏عبّاس: واللَّه ما استتمت الدعوه فاذا بصحفه من ورائها.
3ـ منتهى‏الامال، ص ۱۳۴- بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۶۷.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید