خداوند سوره طه را به تهدید پایان داد و این سوره را با ذکر قیامت آغاز کرده است.
سوره ى انبیا، مکّى است و یکصد و دوازده آیه دارد. در این سوره به داستان شانزده نفر از پیامبران که مورد عنایت پروردگار واقع گردیدهاند، اشاره شده است.
این سوره آغازش لرزش درون است و پایانش درخشش امید. میان این آغاز و پایان، قرآن براى ما آیات هشدار دهنده را تلاوت مىکند تا غفلت و اعراض ما را علاج کند و لهو و بازیچه از دل ما و عمل ما بزداید و ما را از عاقبت کار کسانى که رسالت محمدى را انکار مىکنند آگاه سازد.
همچنین در این سوره، وعید و انذار، بیش از وعده و بشارت بکار رفته است.فضیلت سوره انبیاء
از پیامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) در فضیلت تلاوت این سوره چنین نقل شده:من قرء سوره الانبیاء حاسبه اللَّه حسابا یسیرا، و صافحه و سلم علیه کل نبى ذکر اسمه فى القرآن: ” هر کس سوره انبیاء را بخواند خداوند حساب او را آسان مىکند (و در محاسبه اعمالش روز قیامت سختگیرى نخواهد کرد) و هر پیامبرى که نام او در قرآن ذکر شده با او مصافحه کرده و سلام مىفرستد.” (تفسیر نور الثقلین، ص ۴۱۲)
و از امام صادق(علیه السلام) روایت شده:من قرء سوره الانبیاء حبا لها کان کمن رافق النبیین اجمعین فى جنات النعیم، و کان مهیبا فى اعین الناس حیاه الدنیا: “هر کس سوره انبیاء را از روى عشق و علاقه بخواند، با همه پیامبران در باغهاى پر نعمت بهشت، رفیق و همنشین مىگردد، و در زندگى دنیا نیز در چشم مردم پر ابهت خواهد بود.” (تفسیر نور الثقلین، ص ۴۱۲)
جمله “حبا لها” (از روى عشق و علاقه به این سوره) در واقع کلیدى است براى فهم معنى روایاتى که در زمینه فضیلت سورههاى قرآن به ما رسیده، یعنى هدف تنها تلاوت و خواندن الفاظ نیست، بلکه عشق به محتوا است و مسلما عشق به محتوا بدون عمل معنى ندارد و اگر کسى چنین ادعایى کند که من عاشق فلان سورهام، اما عملش بر ضد مفاهیم آن باشد دروغ مىگوید.
و بارها گفتهایم قرآن کتاب عقیده و عمل است و خواندن مقدمهاى است براى اندیشیدن، و اندیشیدن مقدمهاى است براى ایمان و عمل!
و از امام صادق(علیه السلام) روایت شده: من قرء سوره الانبیاء حبا لها کان کمن رافق النبیین اجمعین فى جنات النعیم، و کان مهیبا فى اعین الناس حیاه الدنیا: “هر کس سوره انبیاء را از روى عشق و علاقه بخواند، با همه پیامبران در باغهاى پر نعمت بهشت، رفیق و همنشین مىگردد، و در زندگى دنیا نیز در چشم مردم پر ابهت خواهد بود.”محتواى سوره
قرآن کریم
۱- در سوره انبیا چنان که از نامش پیدا است، سوره پیامبران است، چرا که نام شانزده پیامبر، بعضى، با ذکر فرازهایى از حالاتشان و بعضى تنها به صورت اشاره در این سوره آمده است (موسى- هارون- ابراهیم- لوط- اسحاق- یعقوب- نوح- داود- سلیمان- ایوب- اسماعیل- ادریس- ذا الکفل- ذا النون (یونس)- زکریا و یحیى. بنا بر این تکیه بحثهاى مهم این سوره بر روى برنامههاى انبیاء است.
علاوه بر اینها پیامبران دیگرى هستند که نامشان صریحا در این سوره برده نشده ولى پیرامون آنها سخنى آمده است.(مانند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و حضرت مسیح)
۲- از این گذشته ویژگى سورههاى “مکى” که از عقائد دینى، مخصوصا از مبدا و معاد سخن مىگوید، کاملا در این سوره منعکس است.
۳- در این سوره از وحدت خالق و اینکه جز او معبود و آفریدگارى نیست و نیز از آفرینش جهان بر اساس هدف و برنامه، و وحدت قوانین حاکم بر این عالم و همچنین وحدت سرچشمه حیات و هستى، و نیز وحدت موجودات در برنامه فنا و مرگ، بحث به میان آمده است.
۴- بخش دیگرى از این سوره، از پیروزى حق بر باطل، توحید بر شرک و لشکریان عدل و داد بر جنود ابلیس، سخن گفته شده است.
۵- جالب این که این سوره با هشدارهاى شدید نسبت به مردم غافل و بیخبر از حساب و کتاب آغاز شده، و پایان آن نیز با هشدارهاى دیگرى در این زمینه تکمیل مىگردد. پیامبرانى که نامشان در این سوره آمده بعضا بیان زندگى و برنامههاى مشروحشان در سورههاى دیگر ذکر شده است ولى در این سوره بیشتر روى این بخش از حالات انبیاء تکیه شده که آنها هنگامى که در تنگناهاى سخت گرفتار مىشدند چگونه دست توسل به دامان لطف حق مىزدند و چگونه خداوند این بنبستها را بر آنها مىگشود و از طوفان و گرداب نجاتشان مىبخشید:” ابراهیم” به هنگامى که در آتش نمرود گرفتار شد.” یونس” هنگامى که در شکم ماهى فرو رفت.” زکریا” هنگامى که آفتاب عمر خود را نزدیک به غروب دید ولى جانشینى نداشت که برنامههایش را تکمیل کند.
و همچنین سایر پیامبران به هنگام گرفتارى در طوفانهاى سخت.
اگر حساب نزدیک است پس غفلت چرا؟
اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَهٍ مُعْرِضُونَ (انبیاء-۱)
(زمان) حساب مردم نزدیک شده است، در حالى که آنان در بى خبرى، (از آن) روى گردانند!
سؤال: با توجّه به اینکه معناى «غفلت» بى توجّهى نسبت به چیزى، و معناى «اعراض» روىگرداندن با توجّه از چیزى است، پس چگونه که در آیه غفلت و اعراض در کنار هم مطرح شدهاند؟
پاسخ: غفلت و بى توجّهى دو گونه است:
الف: غفلتى که شخص با هشدار بیدار مىشود.
ب: غفلتى که مقدّمهى اعراض است، یعنى شخصِ غافل نمىخواهد بیدار شود. همچون کسى که خودش را به خوابزده که با صدا زدن نیز چشم خود را باز نمىکند.
از آنجا که غالب مردم از معاد و حساب غافلند، خداوند این غفلت را به همه مردم نسبت داده است و گر نه همیشه گروهى از مردم، استثنا هستند. در آیه ۹۷ همین سوره، به اقرار به غفلت از زبان خود مردم نیز اشاره شده است. «یا وَیْلَنا قَدْ کُنَّا فِی غَفْلَهٍ مِنْ هذا»
در سوره انبیا چنان که از نامش پیدا است، سوره پیامبران است، چرا که نام شانزده پیامبر، بعضى، با ذکر فرازهایى از حالاتشان و بعضى تنها به صورت اشاره در این سوره آمده است (موسى- هارون- ابراهیم- لوط- اسحاق- یعقوب- نوح- داود- سلیمان- ایوب- اسماعیل- ادریس- ذا الکفل- ذا النون (یونس)- زکریا و یحیى. بنا بر این تکیه بحثهاى مهم این سوره بر روى برنامههاى انبیاء استـ نگاهى به مسئله حساب در روز قیامت
آنچه از آیات بدست مىآید این است که:قرآن
۱ـ همه ى افراد مورد سؤال قرار مىگیرند. «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ» (اعراف، ۱۶)
۲ـ همه ى اعمال مورد محاسبه واقع مىشود. «لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» (نحل، ۹۳)
۳ـ همه ى احوال مورد رسیدگى قرار مىگیرد. «إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ» (بقره، ۲۸۴)
۴ـ از همه ى اعضاى بدن انسان سؤال خواهد شد. «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ … کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» (اسراء، ۳۶)
۵ـ از نعمتهاى الهى سؤال مىشود. «لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» (تکاثر، ۹۳)
۶ـ همه کارها را در هر کجا و به هر اندازه که باشد حاضر خواهند ساخت. «إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّهٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فِی صَخْرَهٍ» (لقمان، ۱۶)
در اوّلین سؤال، از نماز خواهند پرسید و به حساب امور مهمى چون، جوانى، عمر، راه کسب درآمد و هزینهى آن و بویژه مسألهى رهبرى و ولایت خواهند پرداخت و همین بس که خداوند، خود، حسابرسى خواهد بود. «کَفى بِنا حاسِبِینَ» (انبیاء، ۴۷)پیامهای آیه اول
۱ـ حسابرسى مردم قطعى است. «اقْتَرَبَ» (بکار رفتن فعل ماضى به جاى مضارع، نشانهى قطعى بودن است.)
۲ـ قیامت و زمان حسابرسى را دور نپنداریم. «اقْتَرَبَ»
۳ـ حساب، براى همه انسانهاست. «لِلنَّاسِ»
۴ـ نظم و حساب، لازمهى یک زندگى کامل است. «حِسابُهُمْ» (انسان، پدیدهاى تصادفى نیست، بلکه موجودى هدفدار و بر مبناى حساب و محاسبه است.)
۵ـ گاهى باید براى جذب حواسها، سخن را کوبنده و هشدار دهنده آغاز کرد. سوره با جمله «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ» شروع شده است.
۶ـ این حساب است که به سراغ انسانها مىآید، هر چند آنان از حساب، غافل باشند و یا از آن بگریزند. «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ» و نفرمود: «اقترب الناس الى حسابهم»
۷ـ غفلت، زمانى خطرناک است که بر اساس بىاعتنایى باشد. «غَفْلَهٍ مُعْرِضُونَ»
منابع:
۱- تفسیر نور، ج ۷
۲- تفسیر نمونه، ج ۱۳
۳- تفسیر هدایت، ج ۷
۴- ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج ۱۶
همنشین همه پیامبران در باغهای بهشت
- آذر ۱۶, ۱۳۹۱
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 164 نفر
- برچسب ها : پرونده خدا, حجاب, خداشناسی, غفلت, قرآن شناسی, معنويت در زندگي, همنشین پیامبران در بهشت