همه چیز در مورد زعفران

همه چیز در مورد زعفران

خواص زعفران

آرام‌بخش، مسکن، ضد اسپاسم، مقوی معده، ضد درد، ضد سم، ضد اکسیدان، ضدعفونی‌کننده، ضد نفخ، ضد تومور، تقویت‌کننده قوای جنسی، مقوی قلب، خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد، معرق، هضم‌کننده غذا، خلط‌آور، بندآورنده خون، کاهش‌دهنده کلسترول، کاهش‌دهنده پُرفشاری خون، مقوی اعصاب، محافظ اعصاب، مسکن، محرک و مقوی رحم.

در گذشته، زعفران به‌عنوان یک محرک برای تحرک قاعدگی در زنانی که عادت ماهیانه منظمی نداشتند، استفاده می‌شد. دم‌کرده گیاه زعفران هم‌چنین برای کاهش خون‌ریزی رحم، تسهیل خونریزی و کاهش درد ناشی از قاعدگی به کار برده می‌شود؛ البته این دم‌نوش نباید توسط زنان باردار مصرف شود چراکه در تعدادی از تحقیقات دیده شده است که موجب سقط خودبه‌خودی جنین می‌شود.

دم‌نوش زعفران برای درمان افسردگی نیز کاربرد دارد و دریافت مقدار زیادی از دم‌کرده و یا ادویه زعفران موجب احساس شادی و خوشحالی می‌شود.

از زعفران در تغذیه به‌عنوان معطرکننده، طعم‌دهنده و رنگ‌کننده بهره می‌گیرند. با توجه به رنگ بسیار غلیظی که از این گیاه تولید می‌شود در صنایع آرایشی، داروسازی، قنادی، و تهیه لیکورها هم از آن استفاده می‌کنند.

چند نکته زعفرانی

 زعفران را بعد از خرید باید در یک هاون کوچک با کمی شکر سابید تا پودر شود. موقع مصرف باید کمی از این گرد را در آب جوش حل کنید تا رنگ آن کاملاً در بیاید. بهتر است روی استکانی که در آن آب جوش و زعفران ریخته‌اید را با یک نعلبکی بپوشانید تا کمی دم بکشد. بعضی‌ها این استکان را لای چلویی که می‌خواهند دم کنند می‌گذارند تا بهتر دم بکشد.

برای بهتر پودر شدن زعفران توسط آسیاب‌های کوچک بهتر است به حدود ۱ تا ۵ گرم آن یک یا دو حبه قند اضافه نموده و هم‌چنین می‌توان زعفران را در هاون کوچک که اکثراً از مرمر ساخته شده، به‌طور مستقیم نرم و پودر کرد.

چرا این‌قدر گران

شاید قیمت بالای زعفران برایتان کمی عجیب باشد، اما باید بدانید که پرورش زعفران زحمت خیلی زیادی دارد و از حدود ۴۰۰ هزار کلاله گیاه زعفران، فقط یک کیلوگرم زعفران به دست می‌آید.

به زعفران هیچ نوع کود شیمیایی نمی‌توان داد. نگهداری آن‌هم خیلی سخت است. پیاز زعفران ۴۰ روز در خاک می‌ماند. از خرداد ماه شروع می‌کنند به کاشتن آن و در آبان زعفران تازه به بازار می‌آید. زعفران‌های بعد از آبان ماه، مال امسال هستند.

چند جایگزین ارزان

به خاطر قیمت بالای زعفران محصولات دیگری هم به بازار آمده که می‌تواند تا حدودی جایگزین زعفران شود. مثلاً «گلرنگ» یکی از آن‌هاست. گلرنگ یک گل وحشی شبیه به زعفران است که رنگ پرچم‌های آن نارنجی و زرد است. گلرنگ، رنگ خوبی به غذا می‌دهد، اما عطر زعفران را ندارد. قیمت آن خیلی پایین است. در مقابل آن محصول دیگری وجود دارد به اسم «ریشه زعفران» که در خیلی از مغازه‌ها می‌توانید آن را پیدا کنید، کمی عطر زعفران دارد اما رنگ ندارد. خیلی‌ها این دو محصول را با هم قاتی می‌کنند تا بتوانند در غذاها جایگزین زعفران کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا