ویژگی های منجی عالم بشریت از دیدگاه مسیحیت چیست؟

ويژگي هاي منجي عالم بشريت از ديدگاه مسيحيت چيست؟

پاسخ:
تمام اقوام جهان در انتظار یک رهبر و منجی بزرگ به سر می برند که هر کدام او را به نامی می خوانند ولی همگی در اوصاف کلی و اصول برنامه های او اتفاق نظر دارند.
بنابراین بر خلاف آنچه شاید بعضی می پندارند مساله ایمان به ظهور یک نجات بخش بزرگ اختصاص به اعتقاد مسلمانان نداشته بلکه اسناد و مدارک موجود نشان می دهد که این یک اعتقاد عمومی و قدیمی در میان همه اقوام و ادیان شرق و غرب است.
در بین بودائیان، زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان از منجی با نام های گوناگون یاد شده است حتی کسانی هم که پیرو هیچ کدام از شرایع آسمانی نمی باشند در ظلمات بیدادگری و ناامنی به انتظار یک مصلح عمومی و منجی جهانی به سر می برند که روزی خواهد آمد و جهان را از هر ظلم و شرارت نجات خواهد داد.[۱] در دین مسیح اعتقاد به بازگشت حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ در استمرار تعالیم آسمانی مسیح تاثیر داشته است.
قسیس فندراکمانی مسیحی در ص ۲۷۱ میزان الحق بسی اصرار و پافشاری دارد که مورد بشارت در این قیام جهانی خود مسیح است که در آخرالزمان از آسمان فرود می آید و زمام امور بشریت را به دست می گیرد. چنانکه آیاتی از انجیل که به نزول مسیح در زمان آخرالزمان بشارت می دهد بر این دعوی گواه است.
مسیحیان معتقدند که آن حضرت بعد از به صلیب کشیده شدن از قبر برخاسته به آسمان رفت و در آخر الزمان مراجعت خواهد نمود.[۲]
در مکاشفات یوحنا پس از آنکه اشاره به ولادت منجی عالم بشریت شده به برخی از خصوصیات و ویژگی های آن نیز اشاره شده است:
۱. ویژگی اول آن را قائم به شمشیر خوانده که با عصای آهنین بر بشریت حکومت کند.
۲. منجی که دشمن فکر می کند مرده است و نمی تواند کاری انجام دهد بر می گردد و بشریت را نجات می دهد.
۳. نشانه ها و ویژگی هایی که در کتب عهد جدید (اناجیل و ملحقات) آن از آن جمله در انجیل متی فصل ۲۴ آمده است که برق از مشرق بیرون می آید و تا به مغرب ظاهر می گردد. آمدن فرزند انسان نیز چنین است. خواهند دید فرزند انسان را بر ابرهای آسمان که می آید با قدرت و جلال عظیم.
۴. در مکاشفات آخرالزمانی مسیحی، پایان جهان یگانه خواهد بود. فقط یک بار صورت خواهد گرفت همان گونه که تکوین عالم تنها یکبار صورت پذیرفته است.
۵. در انجیل متی و مرقس و لوقا نیز مفصلاً حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ بشریت را امر به انتظار روز موعود و فرارسیدن منجی عالم بشریت با علامات عظیم آسمانی نموده است.
۶. در انجیل لوقا نیز از قول حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ آمده است: «کمرهای خود را بسته و چراغهای خود را افروخته دارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود می کشد که چه وقت از عروسی مراجعت کند تا هر وقت بیاید و در را بکوبد بیدرنگ برای او باز کنید.»[۳]
و نیز در عهد جدید بیانات و اشاراتی راجع به ظهور منجی عالم بشریت شده است مانند ابواب ۱۱ و ۱۲ مکاشفات یوحنا که مطابق است با اشارات کتب عهد عتیق. به هر حال فطرت و نهاد آدمی به وضوح صدا می زند که سرانجام صلح و عدالت جهان را فرا خواهد گرفت و بساط ستم بر چیده می شود، چرا که این خواست عمومی انسان هاست.[۴]
نکته بسیار قابل تامل که در جهان مسیحی و ادیان الهی مطرح می شود این است که دوره مقدم بر پایان جهان که آخرالزمان بلافاصله پس از آن خواهد آمد، زیر حکم و فرمان منجی عالم بشریت خواهد بود.
منجی عالم بشریت با تمامی علامات و خصوصیات توسط وحی و انبیاء الهی معرفی شده و جای تردید برای صاحبان عقل و علم باقی نگذارده است.
با اندک تأمّلی در بشارت فوق میتوان نتیجه گرفت که مقصود از فرزند انسان، بزرگترین نمونه انسانیت و شاخص ترین مولود عالم انسانی، کسی جز مهدی ـ علیه السلام ـ نیست که تمامی امت ها، دور او گردآیند و زمام امور را در کف با کفایت خود بگیرد. به ویژه علمای انجیل اگر بر حسب فرمان حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ پرده های تعصب و تاویلات نابجا را از گوش دل به کنار بزنند و با نظر حق بین خود بنگرند می بینند که حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ از چه کسی بشارت می دهد.[۵]
آنچه از عقیده مسیحیت در مورد منجی عالم بشریت مطرح است این که حضرت مسیح مصلح جهانی و موعود عالم می باشد در این عقیده می توان گفت که آنها برخی از واقعیت های مربوط به منجی عالم بشریت را یا نمی گویند و یا انکار می کنند.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. عهد جدید، ترجمه یونانی، چ اول، انتشارات انجمن کتاب مقدس.
۲. ادیان زنده جهان، تالیف رابرت ا. هیوم، ترجمه عبدالکریم گواهی.
۳. تاریخ جامعه ادیان، تالیف جان بی . ناس.
۴. بشارات عهدین، تالیف دکتر محمد صادقی.
[۱] . محمدی، صادق، بشارت عهدین، ناشر دارالکتب اسلامی، چاپ چهارم، ۱۳۶۲، ص۲۶۱ ـ ۲۶۳.
[۲] . همان، ص ۲۶۱.
[۳] . عهد جدید، ترجمه یونانی، انتشارات انجمن کتاب مقدس، چاپ دوم، ۱۹۷۸م، ص۶۶۹.
[۴] . رابرت ا. هیوم، ادیان زنده جهان، ترجمه عبدالکریم گواهی، نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم، ۱۳۷۳، ص۳۵۱.
[۵] . ریچارد بوش، جهان مذهبی (ادیان در جوامع امروز)، نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۴، ج۲، ص۳۶۰.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا