پان پراگ مخدری جدید با طعم نعناع

پان پراگ مخدري جديد با طعم نعناع

در بعضی استانهای کشور به خصوص شرقی مصرف پان پراگ در بین نوجوانان و جوانان با تبلیغات کاذب و با نامهای راجا، تایتانیک، پانعربی، ویتامین، ملوان زبل، پان اسفناج، گوتکا، ناسخارجی و پان پاکستان شیوع یافته است.

محمدرضا جهانی، جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر نسبت به شیوع مصرف ماده مخدر جدیدی به نام پان پراگ در میان جوانان و نوجوانان کشور هشدار داد.

جهانی در یک نشست خبری گفت: پان پراگ یک نوع ماده مخدر صناعی است که عوامل سودجو آن را با عنوان خوشبوکننده دهان به جوانان و نوجوانان میفروشند.
جهانی، محتویات پان پراگ ترکیبی از تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه های معطر، ساخارین و اسانسهای افزودنی غیرمجاز است.

وی با اشاره به اینکه در این مواد از طعمهایی مانند نعناع استفاده میشود، گفت: ترکیباتی همچون آرسنیک، کربنات، منیزیم و سرب نیز در این مواد مشاهده شده است.

جهانی اظهار داشت: پانپراکها در اشکالی مانند پودر، آدامس و پاستیل توزیع شده و به صورت مکیدنی یا جویدنی استفاده میشود.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به عوارض جسمی روانی ناشی از مصرف این نوع از انواع مواد مخدر اشاره کرد و گفت: نیکوتین موجود در تنباکو این مواد سبب زردی رنگ دندانها و ایجاد آسیب جدی به سلولهای مغز میشود.

جهانی سرطان دهان، حنجره، لثه و ایجاد عارضه در دستگاه تنفسی و قلب و عروق را نیز از دیگر عوارض مصرف این مواد دانست.

وی گفت: با مصرف این مواد، بزاق دهان افزایش یافته و خروج مکرر آب دهان مصرفکننده سبب ایجاد بیماریهای عفونی مانند سل و هپاتیت میشود.

جهانی از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی ، سبکیسر، گیجی و شادی کاذب و تشنگی را از دیگر عوارض مصرف این مواد ذکر کرد.

وی ایجاد دلبستگی و اعتیاد را مهمترین عارضه مصرف این مواد مخدر صناعی دانست و تاکید کرد: بر اساس بررسیهای به عمل آمده از ۱۱ نوع پانهای موجود در سطح استان سیستان و بلوچستان، شش نوع آن حامل مواد مخدر افیونی بوده است.

جهانی گفت: مبادی ورود این مواد به کشور از طریق کشورهای افغانستان و پاکستان بوده و قیمت آن بین ۵۰۰ تا۳۰۰۰ ریال در نوسان است.

برگرفته از سایت راسخون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا