پرداختِ زکات والدین از دنیا رفه اگر بدهکار بوده اند

پرداختِ زكات والدین از دنیا رفه اگر بدهكار بوده اند

 

۱. قَالَ أَمِیرُالْمُؤمِنِینَ علیه السلام : شَرُّالْمَالِ مَا لَمْ یُنْفِقْ فِی سَبِیلِ الله مِنْهُ وَ لَمْ تُؤَدِّ زَکاتُهُ .

غررالحکم ، ص ۳۶۹ ، حدیث ۸۳۵۴

حضرت امیرمؤمنان علیه السلام می فرمایند : بدترین مال آن است که در راه خداوند انفاق نشده و زکاتش داده نشود .

۲ . قَالَ أَبُوعَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : السُّرَّاقُ ثَلَاثَهٌ ؛ مَانِعُ الزَّکَاهِ وَ مُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّسَاءِ وَ کَذَلِکَ مَنِ اسْتَدَانَ دَیْناً وَ لَمْ یَنْوِ قَضَاءَهُ

وسائل‏الشیعه ، ج ۲۱ ، ص ۲۶۸

حضرت صادق علیه السلام فرمود : سه دسته جزء سارقین و دزدان به حساب آورده می شوند ؛ کسی که زکات نمی دهد و کسی که مهریه همسرش را نمی پردازد و کسی که قرض گرفته و به فکرِ ادایش نیست .

۳ . مسأله : اگر با عین پولى که زکات آن را نداده لباس بخرد ، نماز خواندن در آن لباس باطل است  و هم چنین است اگر به ذمّه بخرد و در موقع معامله قصدش این باشد که از پولى که زکاتش را نداده بدهد.

توضیح المسائل حضرت امام ، مسأله ۸۲۰

۴ . مسأله : اگر با عین پولى که زکات آن را نداده ملکى بخرد ، تصرّف او در آن ملک حرام و نمازش هم در آن باطل است ، و هم چنین است اگر به ذمّه بخرد و در موقع خریدن قصدش این باشد که از مالى که زکاتش را نداده بدهد .

توضیح المسائل حضرت امام ، مسأله ۸۷۳

۵ . ابوبصیر می گوید از حضرت صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود : هرکس زکات ندهد هنگام مرگ از خداوند [ برای جبرانِ این خطایش ] درخواستِ برگشت می نماید [ و اجابت نمی گردد ] واین مطلب در گفتار خداوند عزوجل آمده است « رَبِّ ارْجِعُونِ  لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلاَّ إِنَّها کَلِمَهٌ هُوَ قائِلُها ؛ (آنها هم چنان به راه غلط خود ادامه مى‏دهند) تا زمانى که مرگِ یکى از آنان فرا رسد مى‏گوید: پروردگار من! مرا باز گردانید!  شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم (به او مى‏گویند) چنین نیست، این سخنى است که او به زبان مى‏گوید (و اگر باز گردد برنامه‏اش همچون سابق است ) / سوره المؤمنون آیات ۹۹ تا ۱۰۰» .

الکافی ، ج ۳ ، ص۵۰۴ ، باب منع الزکاه

۶ . عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ : إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَبْعَثُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ نَاساً مِنْ قُبُورِهِمْ مَشْدُودَهً أَیْدِیهِمْ إِلَى أَعْنَاقِهِمْ لَا یَسْتَطِیعُونَ أَنْ یَتَنَاوَلُوا بِهَا قِیسَ أَنْمُلَهٍ مَعَهُمْ مَلَائِکَهٌ یُعَیِّرُونَهُمْ تَعْیِیراً شَدِیداً یَقُولُونَ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ مَنَعُوا خَیْراً قَلِیلًا مِنْ خَیْرٍ کَثِیرٍ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ أَعْطَاهُمُ اللَّهُ فَمَنَعُوا حَقَّ اللَّهِ فِی أَمْوَالِهِمْ .

حضرت باقرعلیه السلام فرمود : به تحقیق خداوند تبارک و تعالی گروهی را در قیامت از قبرهایشان مبعوث می نماید در حالی که دست هایشان به گردنشان بسته شده و به اندازه انگشتی نمی توانند چیزی دریافت نمایند و به همراهشان ملائکه ای هستند که مرتّب آنان را سرزنش نموده و به دیگران معرفی می نمایند و اعلام می دارند : اینان کسانی هستند که خودشان را از خیر فراوان خداوند بخاطر چیز کمی که در راه خداوند ندادند محروم نمودند ، اینان کسانی هستند که خداوند اموال فراوانی در اختیارشان قرار داد ولی حقِّ خداوند را در اموالشان ادا نکردند .

بحارالأنوار ، ج : ۷ ص : ۱۹۷

۷ . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم : أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ النَّارَ أَمِیرٌ مُتَسَلِّطٌ لَمْ یَعْدِلْ وَ ذُو ثَرْوَهٍ مِنَ الْمَالِ لَمْ یُعْطِ الْمَالَ حَقَّهُ وَ فَقِیرٌ فَخُورٌ .

بحارالأنوار ، ج ۹۳ ، ص ۱۳

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود : اوّلین کسانی که داخلِ آتش می شوند ؛ مسئولی است که به عدالت رفتار نکرده و ثروتمندی که حقوق خداوند را بر اموالش ادا نکرده و فقیری که بی جا تکبّر می نموده است .

۸ . از مصادیق احسان به پدر و مادرِ از دنیا رفته آن است که اگر زکات بدهکارند از طرف آنان ادا نماییم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا