پرسش و پاسخ چرا برخی نماز نمیخوانند؟

پرسش و پاسخ چرا برخی نماز نمیخوانند؟

پرسش و پاسخ چرا برخی نماز نمیخوانند؟

۱. یکی از اسباب ترک نماز، سهل‌انگاری و مسامحه است. گاه آدمی با این‌که در بهترین حالت روحی و جسمی قرار دارد،‌ ولی باز نسبت به نماز و برخی امور معنوی بی‌توجه است و کاهلی می‌کند.

باید نماز را در ذهن و عمل مهم شمرد. آفات بی‌توجهی و خدای‌نکرده ترک آن را شناخت و دانست که عذاب خدا برای سهل‌انگاران، دردناک و عظیم است.

۲. برخی که در محیط‌های غیردینی زندگی می‌کنند، می‌گویند: از نماز خواندن خجالت می‌کشیم. می‌ترسیم مورد طعن و مسخره دیگران قرار بگیریم یا… .

گام برداشتن در یک مسیر خاص، همواره موافق و مخالف بسیار دارد، اما آن‌چه راهگشاست و دلیل موفقیت، عمل به تکلیف و وظیفه در همه‌جا و همیشه است. باید برای کسب رضایت و محبت الهی و آرامش درون، نگاه و نظر دیگران را کم‌اهمیت شمرد.

۳. «من که گناهکارم برای چه نماز بخوانم؟» گاهی آدم‌ها در دوراهی ترک گناه یا ترک نماز، چون با گناه مأنوس‌ترند، ترک نیایش و نماز را انتخاب می‌کنند.

باید همه بدانند که اگرچه گناه مانع فراهم شدن حضور قلب است، ولی باعث باطل شدن نماز نمی‌شود. گناه‌کار نیز با ترک نماز، فقط مشکلش را دوچندان می‌کند. باید به انسان‌ها امید داد که هرچه قدر هم گناهکار باشند، راه توبه برای آن‌‌ها گشوده است و نماز نیز یکی از بهترین بهانه‌های بازگشت به آغوش مهربانی خداست.

۴. «در خانه ما کسی نماز نمی‌خواند. اصلاً پدر و مادرم مخالف نماز خواندن من هستند و…».

اگرچه بر مبنای آموزه‌های دینی، انسان باید پیوسته فرما‌ن‌پذیر والدین باشد و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مجوز شکستن حریم و احترام‌ آنان گردد، ولی حرف خدا و امر او مقدم بر همه‌چیز است. ضمن این‌که می‌توان با بهره‌گیری از منطق علمی و محبت و عاطفه خانوادگی، مسیر نمازگزاری دیگر اعضای خانواده را نیز هموار کرد.

۵. «دوستانم بی‌نمازند. محیط و اجتماعم فاسد است و به معنویات و مخصوصاً نماز توجهی نمی‌شود…».

 انسان از هم‌نشینانش رنگ می‌گیرد و اگر اهل شناخت و اراده و حرکت نباشد، در گرداب تباهی‌های محیطش گرفتار می‌شود. بهترین راه، قطع ارتباط با دوستان ناباب، دوری کردن از منشأ فساد و در گام نهایی، هجرت به محیط‌های پالوده و سالم است.

۶. از رفتارهای نامناسب بعضی افراد مذهبی دلگیرند و…

اگر کسی از رفتار توهین‌آمیز یا کاسب‌کارانه یک یا چند پزشک دلگیر باشد، همه پزشکان را با این نگاه می‌نگرد؟! یا بدتر این‌که از علم پزشکی متنفر می‌شود؟! ما نیز نباید رفتار ناشایست برخی مسلمانان را برخواسته از  احکام اسلامی بدانیم و دین را با معیار مسلمانان بسنجیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا