kcco
مخفف عبارتی است که این روزها روی لباس برخی دختر پسرهای تهرانی و حتی شهرستانی نقش بسته است
و اگر از آنها معنی این پیام را بپرسید، شاید به درستی ندانند.
ماجرا از این قرار است که در دوران جنگ جهانی دوم، دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس مجموعهای پوستر طراحی و توزیع
کرد که در آنها پیام هایی از طرف جورج ششم پادشاه این کشور، با هدف روحیه دادن به مردم و سربازانِ در حال جنگ
حک شده بود. بالای این پوسترها هم به نشانه پادشاه انگلیس، عکس یک تاج سلطنتی طراحی شد.
پوسترهای اول و دوم این مجموعه به صورت ۲۰ تایی چاپ و در سطح گستردهای در شهر توزیع شد
اما سومین پوستر این مجموعه هیچ وقت رسانهای نمیشود؛ چرا که برای زمانی پیشبینی شده بود که خاک کشور
انگلیس اشغال شده باشد تا این پوستر به سربازان برای ادامه دادن روحیه دهد.
پوستری که روی آن نوشته شده بود:
«آرام باشید و ادامه دهید.»
پوستر اول و دوم این مجموعه با این عنوان چاپ شد:
«آزادی در خطراست، شجاعت شما، خوشرویی شما و ثبات قدم شما برای ما پیروزی میآورد، با هرچه میتوانید از آن
دفاع کنید.»
موج kcco در جهان
سالها بعد زن و شوهری که در یک کتابفروشی کار میکردند، یکی از این پوسترها را در جعبهای از کتابهای قدیمی پیدا
میکنند. آنها پوستر را قاب کرده و روی دیوار کتابفروشی خود نصب میکنند.
بعد از چند سال آنها فهمیدند که مشتریان به این پوستر علاقهمند هستند و برخی میخواهند آن را بخرند،
پس شروع به چاپ از روی این پوستر کردند.
از سال ۲۰۰۰ به بعد این پوستر به طرز چشمگیری در دنیا معروف شد و اخبار تلویزیونی و مقالههای مطبوعاتی این
جمله را نقل میکنند. رواج این پوسترها به نحوی بود که جمله اول آن نوشته می شد و بقیه آن به سلیقه فرد بستگی
داشت.
به طور مثال می توان نوشت: ( آرام باش و قهوه بخور یا آرام باش؛ امروز تولد من است، آرام باشید من یک ملکه هستم )
و …
در حال حاظر با گذشت سال ها از این اتفاق، هنوز تب «آرام باشید» پایین نیامده و در دنیا طرفداران خود را دارد.
جالب است بدانید حتی سایتی هم با این عنوان وجود دارد
که این امکان را به مشترییان خود میدهد که روی کالایشان
جمله مورد نظرشان را بعد از عبارت «آرام باش» حک کنند.
مانتوهای عجیب و غریب از کجا وارد ایران میشوند؟
سالهاست که از رواج این مد در اروپا میگذرد و موج آن تازه به کشور ما رسیده است.
طبق گفته یک تولیدکننده مانتو، در روزهای پایانی سال گذشته تمام این مانتوها وارداتی بودند که بعد از مدتی در بازار با
استقبال زیادی روبهرو شد.
تولیدکنندگان هم با توجه به ذائقه مردم، محصولات خود را بر این اساس سمت و سو دادند و پس از مدتی خود هم شروع
به تولید کردند و هر کدام به سلیقه خود جمله روی مانتوها، را عوض کردند و در این میان برخی جمله اصلی را حذف
و queen و king را به فرض آخرین مد اروپا روی لباسها حک کردند و برخی هم هم با خیال ملکه و شاهزاده بودن این
لباسها را بر تن کردند! برای همین بعید نیست روی تیشرتهای مردانه هم کلمه «ملکه هستم» را ببینید.
باز هم به گفته یکی از تولیدکنندگان، از دلایلی که این مانتوها شایع شدهاند، عدم آگاهی و برخورد جدی و ممیزی برای
تولیدکنندگان آنها است. پیش از این اداره کل اماکن عمومی و نیروی انتظامی نسبت به تولید چنین لباسهایی واکنش
نشان دادند؛ اما با توجه به بلند بودن این مانتوها و همچنین اعتراض هایی که نسبت به مقوله گشت ارشاد
صورت گرفت باعث شد، نظارت و سختگیری کمتری روی این تولیدکنندگان اعمال میشود
که همین امر باعث میشود در خیابانهای شهر با مانتوهایی شبیه به بیلبوردهای تبلیغاتی روبهرو شویم.
مانتوهایی که با هزینه ای اندک، صاحبان خود را به تصورشان ملکه می نامنند !
زهرا شاهرضایی