چند نکته ی ناب قرآنی – ۱

چند نکته ی ناب قرآنی - 1

خدا می‌داند

ماشین نو و تازه‌تان با شدت تمام می‌خورد به حفاظ کنار جاده، حسابی ناراحت می‌شوید، اما وقتی می‌آیید پایین، می‌گویید: خوب شد به حفاظ خورد. اگر این نبود، می‌افتادم توی دره! ما هم خیلی وقت‌ها به زمین و زمان غر می‌زنیم؛ برای مشکلاتمان، برای کم‌وکاستی‌ها و اتفاقات ناگواری که می‌افتد. همیشه همه‌چیز بر وفق مراد نیست اما یک آیه در قرآن آمده که انگار نوازش خداست برای انسان دردمند. برای انسانی که با قلبی آکنده از شوق به خواسته‌اش نرسیده و در میان راه ناامید مانده؛ «عَسی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم». این آیه خیلی از مشکلات را حل می‌کند. عَسی أَنْ تَکْرَهُوا؛ چه‌بسا شما کراهت دارید، از چیزهایی بدتان می‌آید. وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم؛ ولی به نفع شماست. ممکن است خوشمان نیاید، اما خیر ما در آن باشد. همه آیه یعنی این‌که ما نمی‌دانیم در این هستی چه خبر است اما خدا حواسش هست. (بقره، ۲۱۶)

مستقیم دوزخ

غذا، آب، لباس، تلفن، برق، وقت و…، این مصارف روزانه معمولی می‌تواند ما را ببرد به سمت جاده جهنم؛ مصرف اگر با اسراف همراه شود گناه کبیره است. دور ریختن نصف لیوان آب،‌ روشن گذاشتن یک لامپ اضافی،‌ کنار انداختن یک‌تکه نان کوچک،‌ اسراف است و گناه کبیره و وعده قرآن که «أَهْلَکْنَا الْمُسْرِفینَ». نعمت‌های خدا هم وسیله‌ای است برای رساندن ما به کمال و سعادت و هم مسیری برای انداختنمان در دوزخ. حواس ما باید جمع باشد! (انبیاء، ۹)

ایرانی بخریم

وقتی صحبت از خرید تولید ملی به میان می‌آید، بهانه‌ها ردیف می‌شود. خیلی‌ها کیفیت پایین را بهانه می‌کنند و خیلی‌ها کلاس و شیک بودن اجناس خارجی را، غافل از این‌که خدا دستور داده «جنس از بیگانه نخرید» قرآن می‌فرماید «لا تَرْکَنُوا» تکیه ندهید. به چه؟ «إِلَی الَّذینَ ظَلَمُوا» این آیه قرآن است؛ به ستمگران تکیه نکنید. قرآن می‌فرماید: «فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ؛ من یاور مجرمین نیستم.» مصرف اجناس خارجی، یک دلاری که ما می‌دهیم هم ارز ما می‌رود، ارز یعنی دلار، عِرض یعنی آبرو. هم ارز می‌رود، هم عِرض می‌رود. (هود، ۱۱۳) (قصص، ۱۷).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا