چگونه می توان عمیق تر و مؤثرتر مطالعه کرد

چگونه مي توان عميق تر و مؤثرتر مطالعه کرد

“برنامه شماره ۶۶۹″
شنبه:   ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
کارشناس برنامه : داوود اکبری
زنگ برنامه ریزی
……………………………………..”شروع برنامه با صحبت های داوود اکبری””کارشناس تحصیلی کانون فرهنگی آموزش قلم چی”
سؤالی که همیشه برای دانش آموزان مطرح است این است که چطور می توانیم متعادل تر باشیم؟ چگونه می توانیم عمیق تر و مؤثرتر مطالعه کنیم ؟ و چطور میتوانیم هدفمندتر باشیم؟
بحث امروز درمورد سه وسیله است جدول هدف گذاری برنامه ریزی ، کتاب و دفتر برنامه ریزی که هر سه این وسایل ابزار خوبی برای شناخت بهتر و عمیق تر شدن و نتیجه گیری بهتر هستند ابتدا در مورد کتاب خودآموزی صحبت می کنم که در سال های گذشته به کلاسور ارزیابی معروف بود، این کتاب در واقع دست نوشته خود دانش آموزان است که بعد از هر آزمون یا بعد از هر بار مطالعه اقدام به یادداشت گذاشتن در آن می کنند.
این کتاب ماهیتاً توان تشخیص مهم از غیر مهم را در دانش آموزان تقویت می کند که هر قدر به انتهای سال نزدیک تر می شویم باید این توانایی را در خود بیشتر تقویت کنیم و این کتاب در این امر کمک خیلی زیادی به دانش آموزان می کند از سوی دیگر این کتاب یک نوع دسته بندی در کار دانش آموزان انجام می دهد به این ترتیب که دانش آموزانی که کنکور دارند با تکمیل این کتاب می توانند به سمتی حرکت کنند که اطلاعات خود را دسته بندی، طبقه بندی و جمع بندی کنند و در دوران انتهایی سال تحصیلی همین طور در دوره طلایی نوروز این کتاب به شدت برای جهت دهی به درس خواندن دانش آموزان برای آنان مؤثر و کمک کننده است.
در امتحانات نیم سال اول که دانش آموزان پشت سرگذاشته و از آن فارغ شده اند و بعد از آن نیز در دو آزمونی که جمع بندی دروس نیم سال اول پیش دانشگاهی بوده و دیگری نیز جمع بندی دروس پایه را شامل می شده و دانش آموزان مقاطع راهنمایی و ابتدایی نیز که جمع بندی دروس نیم سال اول را داشته اند از بین همه این دانش آموزان آن کسی که بتواند به درستی این کتاب را تکمیل کند تردید نداشته باشد که در آخر سال برنده است چون این کتاب را محور مطالعه خود قرار داده است.
چرا که در مهندسی منابع نیز این کتاب یکی از منابع بسیار مهم و کمک کننده است ؛ وسیله دوم برای شناخت ، دفتر برنامه ریزی است باز هم تکرا می کنم ، دانش آموزانی که این دفتر را کم نوشته اند یا کم کم نوشته اند و یا به این نکته بی توجهی و کم توجهی کرده اند سفارش اکید می کنم که حتما دفتر برنامه ریزی را بنویسید چرا که این دفتر به دانش آموزان به شدت کمک می کند که بتوانند خودشان را بشناسند و  در تقویت مهارت های فراشناختی دانش آموزان خیلی کمک کننده است چون وقتی دانش آموز صفحه ۱۸۲ این دفتر را تکمیل می کند خودش متوجه این نکته می شود که کجا در درس خواندن دچار افراط شده.
کدام درس را زیاد خوانده و به کدام درس بی توجهی نموده و توجه به تکمیل کردن دفتر برنامه ریزی قطعا باعث ایجاد تعادل در درس خواندن خواهد شد و به این ترتیب دانش آموز می تواند تشخیص دهد در بین درس هایی که در مقابل خود دارد کدام ها از اهمیت بیشتری برایش برخوردار هستند و بیشتر روی آن ها کار کند علاوه بر دفتر برنامه ریزی دانش آموزان باید به یک جدول دیگر نیز توجه ویژه داشته باشند که این جدول ، جدول جمع بندی هدف گذاری است که واقعیت های نیازها و توانمندی های هر دانش آموز را در همان مرحله و رتبه و ترازی که قرار دارد به وی نشان می دهد.
همچنین به دانش آموز کمک می کند که اولویت ها را به خوبی تشخیص دهد و بتواند به نقاط قوت پایدار خود توجه نموده و آن ها را قوی و قوی تر کند البته ممکن است نقاط قوت پایدارش یک زمان یکی باشد ولی بتواند آن را افزایش دهد ؛ پس به طور خلاصه اگر بخواهم بیان کنم.
۱-     کتاب خودآموزی
۲-     دفتر برنامه ریزی
۳-     جدول جمع بندی هدف گذاری سه ابزاری هستند که به دانش آموز کمک می کند تا با آگاهی بیشتر و درک عمیق تری در نیم سال دوم درس بخواند و بتواند به پیشرفت درسی دست یابد .
“مسابقه پیشرفت تحصیلی”
سلام من نعیمه هاشمی نیک هستم از شهرستان آذرشهر کلاس ششم ابتدایی ، پیشرفت تحصیلی من در درس ریاضی بوده که از ۱۹ به ۲۰ رسیده و در معدلم نیز تأثیر داشته و معدلم از ۵۵/۱۹ به ۹۰/۱۹ رسیده و برای این که بتوانم به این پیشرفت دست پیدا کنم به کتاب های درسی ام بیشتر دقت کردم البته از کتاب های کمک درسی کانون نیز استفاده کردم برای این که باعث می شود مطالب درسی ام را بهتر درک کنم از کتاب های کار و کتاب های بنفش کانون بیشتر استفاده کرده ام چون سطح کتاب های بنفش کمی بالاتر از سایر کتاب های کمک درسی کانون است، اگر قرار باشد کتابی را هدیه بگیرم دوست دارم مربوط به سال آینده تحصیلی باشد تا بتوانم با مطالب درسی سال بعد بیشتر آشنا شوم .
داوود اکبری : ضمن تبریک به خانم هاشمی باید بگویم که اولین جمله ایشان نشان دهنده توجه ایشان به میزان خوب پیشرفت تحصیلی شان است که می دانند همان مقدار اندک پیشرفت تحصیلی نیز خیلی مهم است و باعث امیدواری هر کسی می تواند باشد و ایشان گفتند که دلیل پیشرفتشان اتکا داشتن به کتاب درسی و کتاب کار بوده، لازم است سایر دانش آموزان نیز از ایشان یاد بگیرند که برای پیشرفت درسی حتما تکیه اصلی شان روی کتاب درسی و کتاب کار باشد چون کتاب کار به تمرین هر چه بیشتر سؤالات کتاب های درسی می پردازد و باعث تقویت درسی دانش آموزان می شود.
درست مثل خانم هاشمی که هم در درس ریاضی یک نمره پیشرفت داشته اند و هم در معدلشان پیشرفت خوبی به دست آورده اند.
پیامک : زیست و فیزیکم نقاط ضعفم هستند ولی هر کاری می کنم مثل بقیه درس هایم به نقاط قوتم تبدیل نمی شوند .
داوود اکبری : اگر شما بخواهید فقط به نقاط ضعف خود نگاه کنید باید بگویم این دید یک دیدگاه غلط است چون لازم است ابتدا نقطه قوت پایدار خود را به خوبی شناسایی کنید و روی آن کار کنید و آن را به نقطه کاملا پایدار تبدیل نمایید بعد روی این قسمت نیز با مطالعه ای که می کنید باید دقت کنید که می توانید از دیگران نیز کمک بگیرید مثلا از معلم، پشتیبان یا دوستانتان که روش هایی داشته اند و باعث موفقیت آنان بوده مشورت بگیرید و آن ها را به کار ببندید ، از طرف دیگر در مورد دروسی که ضعف دارید باید دقت کنید که یکی یکی جلو بروید و سعی کنید در مورد موارد ضعف درسی خود نیز زیاد دچار اغراق نشوید .

****گزارش
•      در درس فیزیک سه در نیم سال اول و شیمی پیش دانشگاهی و شیمی دو نقطه قوت پایدار دارم ، روشم برای حفظ این نقاط پایدار عبارت است مطالعه دروس که هر کس برای خودش روشی دارد و روش من به این صورت بود که تست ها را علامت گذاری می کردم بعد آن ها را مرور می نمودم البته هر کس روش خاص خودش را در درس خواندن دارد.
در مورد دروسی که هنوز به نقطه قوت پایدار نرسیده ام تصمیم دارم روشم را به این شکل تغییر دهم که کتاب هایم را خانه تکانی کنم و فقط کتاب های خوب را نگه دارم و برای این کار از معلمم مشورت بگیرم و روش های خوب تر را از ایشان بپرسم ، در طول نوروز هم می خواهم در اردوی نوروزی کانون شرکت داشته باشم و با همان برنامه نیز به طور کامل پیش بروم .
***
•      چهار سال است که عضو کانون هستم و در درس های  ریاضی و فیزیک نقطه قوت پایدار دارم برای حفظ این نقاط قوت پایدار باید تست های بیشتری بزنم و تمرین های بیشتری حل کنم ، در مورد دروسی نیز که هنوز به نقطه قوت پایدار نرسیده ام هنوز تصمیم خاصی نگرفته ام که چه روشی را باید استفاده و پیروی کنم فقط می دانم در درس زیست خیلی ضعیف هستم ولی نمی دانم از چه روشی بایداستفاده کنم که پیشرفت کنم چون هر روشی را که در پیش گرفته ام هیچ تغییری نداشته ام ، برای دوران نوروز برنامه ریزی کرده ام که تا ۳۰ فروردین تمام درس هایم به طور کامل جمع شود و به پایان برسد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا