رهبر انقلاب شب گذشته در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان را فرماندهان، پیشروان، خطشکنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی «تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» خواندند و میدان جنگ اقتصادی را میدان یک جنگ واقعی دانستند. ایشان نقش اقتصاد را در نظام اسلامی بسیار مهم برشمردند و افزودند: “ثروتمند کردن جامعه، افزایش ثروت ملی، گسترش رفاه عمومی و توزیع عادلانهی منابع عمومی، در اسلام یک ارزش است که با تحقق این نگاه، در عین وجود تفاوت در جامعه، شکاف طبقاتی به وجود نخواهد آمد”. بدیهی است که در این جنگ اقتصادی که هماکنون علیه جمهوری اسلامی در حال وقوع است، همه گروههای اجتماعی ازجمله اقشار مختلف مردم با توجه به حوزه مسئولیت خود، برای دفاع از اقتصاد کشور، افزایش تولید و کمک به تولیدکنندگان نقشی دارند. اما مردم در این شرایط، چگونه میتوانند تولیدکنندگان را بهعنوان فرماندهان جنگ اقتصادی یاری نمایند؟
مصرف کالای داخلی
یکی از مهمترین اقدامات مردم در این زمینه، خرید کالای تولید داخل است. بدون تردید اگر مردم یک کشور در خرید کالاهای روزمره خود، کالای ساخت داخل را بر کالاهای خارجی ترجیح دهند، گام بزرگی در مسیر اشتغالزایی، افزایش تولید و شکوفایی اقتصادی کشور برداشتهاند. اگر مردم یک کشور اصرار به مصرف کالای داخلی آن کشور داشته باشند، این مسئله علاوه بر کاهش بیکاری و افزایش تولید و درآمد که به نفع کشور و مردم است، بهتدریج باعث ارتقای کمی و کیفی سطح تولید و رسیدن به مرحله صادرات به کشورهای دیگر میگردد که خود عاملی برای دستیابی با مراحل بالاتر پیشرفت اقتصادی است. در این میان نقش مردم در ایجاد فرهنگ مصرف تولید کالای داخلی نیز مؤثر است. مردم میتوانند علاوه بر اینکه خود نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام مینمایند، در مواردی که خرید کالای خارجی را از سوی سایر هموطنان مشاهده مینمایند، ضرورت خرید کالای تولید داخل و نقش آن در پیشرفت اقتصادی کشو را یادآور شوند و اینگونه نقش مهم خود را در این زمینه ایفا نمایند.
تجربه موفق کره جنوبی
ازجمله تجربههای موفق جهانی که درزمینهٔ حمایت از تولید داخلی وجود دارد، تجربه کشور کره جنوبی است. در سالهایی که صنایع داخلی کره جنوبی در آغاز راه تولید بوده و هنوز جایگاهی در اقتصاد جهانی پیدا نکرده بودند،
طی توافق میان مردم و دولت کره مقرر شد بهمنظور تلاش برای رشد کمی و کیفی صادرات کره، در آن مقطع کالاهای باکیفیت بالا به کشورهای دیگر صادرشده و کالاهای باکیفیت کمتر توسط مردم همان کشور مصرف شود.
پس از مدتی کالاهای کرهای بهتدریج جای خود را در بازارهای جهانی بازکرده و توانستند با بسیاری از کشورهای برتر دنیا در این زمینه رقابت نمایند. این راه هماکنون برای کشور ما نیز باز است. اگر مردم در یک مقطع، خود را مقید به مصرف کالای داخلی هرچند باکیفیت پایینتر نمایند، زمینه را برای رشد صادرات، پیشرفت اقتصادی، افزایش درآمد ملی و رفع مشکلاتی معیشتی کشور فراهم مینمایند که این اقدام خود یکی از نمونههای جهاد در این جنگ اقتصادی است. البته این نکته منمافاتی با نظارت و حمایت به هر بهانهای نیست.
افزایش بهره وری
دومین اقدامی که مردم در شرایط جنگ اقتصادی میتوانند انجام دهند، این است که در جایگاه نیروی کار، بهرهوری خود را در فعالیت تولیدی افزایش دهند. بدون شک بخشی از مردم بهعنوان نیروی کار در مراکز دولتی و غیردولتی مشغول به کارند. اگر هر کس خود را مقید کند به اینکه کار خود را با حداکثر دقت و بهرهوری انجام دهد، قطعاً این مسئله موجب افزایش کیفیت کالا و رضایت مشتری و درنتیجه فروش بیشتر و درآمد بالاتر میگردد.
مشارکت در تأمین مالی
نقش مهم دیگری که مردم در این راستا میتوانند ایفا نمایند، تأمین سرمایه موردنیاز بخش تولید است. امروزه یکی از مشکلات جدی بخش تولید در کشور، کمبود نقدینگی برای راهاندازی یا افزایش تولید است. بسیاری از تولیدکنندگان و کارآفرینان به دلیل نبود سرمایه لازم، امکان افزایش تولید و بهکارگیری نیروی جدید را ندارند. این در حالی است که بسیاری از مردم امکان تأمین سرمایه موردنیاز فعالیتهای تولیدی را دارند. در این شرایط مردم میتوانند بهجای سرمایهگذاری در بانکها و بازارهای غیر مولد نظیر بازار ارز و سکه، با سرمایهگذاری در بخش تولید، این مانع جدی را از سر راه تولید کشور بردارند.
امروزه یکی از مهمترین و مطمئنترین روشهای تأمین مالی تولید، سرمایهگذاری در بورس است. بر اساس قوانین بالادستی باید تا سال ۱۴۰۴ به سمت تأمین مالی بخش تولید از طریق بورس حرکت کنیم. بررسیهای اقتصادی نشان میدهد در بین بازارهای مختلف، بازار بورس توانایی هدایت و جذب سرمایه بالاتری نسبت به سایر بازارهای مالی داشته و امکان سودآوری آن نیز برای سرمایهگذار بیشتر است. این کار میتواند از طریق قراردادهای قرضالحسنه یا مشارکت و همچنین مدل تأمین مالی خرد انجام گیرد. این روشها اگرچه ممکن است سودآوری کمتری نسبت به سرمایهگذاری در بانک یا خرید سکه و ارز داشته باشد، اما چون در راستای تقویت تولید و افزایش اشتغال و درآمد ملی در شرایط جنگ اقتصادی است، یقیناً یک اقدام جهادی محسوب میگردد.
بر اساس آنچه گفته شد، مردم نقش بسیار بالایی در همراهی تولیدکنندگان دارند. اگر مردم و مسئولین نقش کلیدی خود را در کمک به فعالان اقتصادی کشور ایفا نمایند، دشمن در عرصه اقتصادی مانند جنگ نظامی، سیاسی و امنیتی به عقب رانده خواهد شد. بدون شک نتیجه این پیروزی که عبارت است از رونق تولید، به نفع خود مردم خواهد بود؛ زیرا رونق تولید به معنای افزایش رشد اقتصادی، اشتغالزایی، رشد صادرات و درآمد ملی است که مجموعاً باعث افزایش درآمد سرانه کشور و ارتقای سطح رفاه مردم خواهد شد.