همۀ سرداران شهید انقلاب اسلامی، نمایندگان شایستۀ مکتب اسلام بودند. شهید سلیمانی اما نه تنها عنصری مکتبی بلکه سرداری مکتبساز بود؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب در خطبۀ تاریخی نماز جمعه در ۲۷ دیماه ۹۸ فرمودند: «حاج قاسم سلیمانی را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسۀ درسآموز، نگاه کنیم.»
پنج ر ویژگی شاخص این مکتب را با هم مرور کنیم:
یک. انقلابیگری
شهید سلیمانی از همان روز اول که پا در میدان مبارزه گذاشت، هدفش را بر پیشبرد آرمانهای انقلاب که از نظر او جدا از آرمانهای اسلام نبود، متمرکز کرد. «در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن به شدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ ذوب در انقلاب بود. پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود.» (رهبر معظم انقلاب؛ ۹۸/۱۰/۱۸)
دو. فراجناحی بودن
جفاست اگر بخواهیم سردار دلها را در قلمرو یک حزب یا گروه خاص محدود کنیم. او فراتر از هر حزب و جناحی بود به طوری که همۀ جریانهای منتسب به انقلاب اسلامی، آرمانهای خود را در آئینۀ رفتار او مجسم میدیدند. به همین خاطر بود که ترور ناجوانمردانۀ این شهید پرافتخار هم دل انقلابیون را به درد آورد و هم چشم منتقدان انقلاب را به اشک نشاند.
تقابل واقعی در نگاه سپهبد شهید سلیمانی تقابل بین «مستکبر – مستضعف» و « اسلام ناب- اسلام آمریکائی» بود. نه دوگانههای کاذب و برساختهای مثل «بیحجاب-با حجاب» یا «اصلاح طلب-اصولگرا»
«فقط انقلابیها نبودند که او را تکریم کردند و بزرگداشت برای او در ذهن و عالم واقع و خارج ایجاد کردند [بلکه] همهی اقشار نسبت به او -حتّی کسانی که انتظار نمیرفت نسبت به یک عنصر انقلابی، این جور ابراز احساسات بکنند- ابراز احساسات کردند؛ چرا؟ به خاطر همین: تبلور ارزشهای فرهنگی ایرانی و ایران بود؛ این خیلی باارزش است.» (بیانات رهبر معظم انقلاب در سالگرد شهادت سردار)
سه. برخورداری از روحیۀ اخلاص
صدق و اخلاص، به فرمودۀ رهبر معظم انقلاب، نماد و نمایۀ مکتب سلیمانی بود. اخلاص، روح عمل است. عمل مخلصانه، در دستگاه محاسباتی پروردگار، گاه آنچنان ضریب پیدا میکند که دامنۀ خیر و برکتش برای احدی جز خداوند قابل شمارش نیست. گواه این ادعا، به ثمر نشستن بذرهایی است که شهید سلیمانی در دل رزمندگان مقاوم منطقه کاشته است. آنچه امروز در محور مقاومت رخ میدهد از نیروهای حماس تا حزب الله لبنان، از حشد الشعبی عراق تا انصار الله یمن همگی ثمرۀ جانفشانیها و تلاشهای مخلصانهای است که سردار رشید اسلام در راه استکبارزدایی از منطقه از خود به یادگار گذاشتند.
چهار. شهادتطلبی
اشتیاق به شهادت، واقعیتی است که دشمنان جمهوری اسلامی هنوز از درک ماهیت آن عاجزند. شهادت، بلندترین نردبانی است که تا دامنۀ عرش خدا امتداد دارد و شهدا زینتدهندگان صف بندگان خدا در روز حشرند. شهید سلیمانی، قریب به ۴۰ سال از عمر پربرکت خویش را در کارزار مبارزه و نبرد گذراند. در تمامی این سالها، آرزوی همیشگی او، رسیدن به درجۀ رفیع شهادت بود. همواره میگفت و اعتقاد داشت که: «شرط شهید شدن، شهید بودن است» و خود، روشنترین مصداق این ادعا بود.
مقام معظم رهبری هم فرمودند: «شهید سلیمانی، به امیرالمؤمنین علیهالسلام اقتدا کردند و پیروی کردند. عاشق شهادت بودند و دنبال شهادت بودند. آرزوی شهادت داشتند و خدای متعال هم نصیب کرد شهادت را به ایشان»
پنج. ایثار، فداکاری و نوعدوستی
روحیۀ فداکار و نوعدوستی، از ویژگیهای برجستۀ مکتب شهید سلیمانی است. پیروان این مکتب از امام شهیدشان، امیرالمؤمنین علیهالسلام آموختهاند که شیعۀ ولایتمدار، پناه مظلومان عالم در هر نقطهای از جهان و در هر کیش و آئینی است. سردار سلیمانی به اقتدا از امام شهیدش، که فریاد تظلم یک زن یهودی را که خلخال از پایش ربودهاند، برنمیتابید، نسبت به هتک حرمت زنان ایزدی توسط داعش بیتفاوت نبود و نجات آنها را وظیفۀ خود میدانست.