شیطان روی پرده سینما

شيطان روي پرده سينما

 
در فیلم های شیطان پرستی ، ترس همراه نوعی تعلیق وجود دارد که نفس بیننده را بند می آورد . اگر تا به حال فیلم هایی با موضوع شیطان پرستی دیده باشید متوجه شده اید که کارگردان و بازیگران این نوع فیلم ها قصد دارند با نشان دادن وجود شیطان روی زمین به شکلی نمادین به جنگ خیر و شر بروند . این نوع داستان ها با حس هیجانی که منتقل می کنند معمولا پربیننده هستند .بین کارگردان هایی که درباره شیطان پرستی فیلم ساخته اند ، رومن پولانسکی از همه مشهورتر است .

بچه رزماری /رومن پولانسکی
 
داستان فیلم « بچه رزماری » درباره زن و شوهر جوانی است که با برنامه شوم همسایه های شیطان پرستشان قرار است فرزندی از شیطان را به دنیا بیاورند . « بچه رزماری » یکی از مطرح ترین فیلم های تاریخ سینماست که به جرات می توان گفت جدی ترین فیلمی بود که موضوع شیطان و شیطان پرستی را پیش کشید .

این فیلم یک حادثه عجیب در دنیای فیلمسازی بود و با گذشت نزدیک به ۵۰سال از ساخت آن هنوز هم جزء بهترین فیلم های این زمینه است . با اینکه پولانسکی هم همین نظر را درباره فیلمش دارد اما یک اتفاق تلخ و غیر منتظره در نهم آگوست ۱۹۶۹ « رزماری » را به تلخ ترین فیلم پولانسکی تبدیل کرد .
شارون تیت بازیگر تازه کاری بود که بعد از آمدن به هالیوود با رومن که کارگردان شناخته شده ای بود ازدواج کرد . زمانی که رومن در لندن به سر می برد ، شارون که ماه آخر بارداریش را می گذراند در خانه اش در بورلی هیلز لس آنجلس مشغول استراحت بود که عده ای به آنجا حمله کردند و او و مهمانانش را به فحیع ترین شکل با بیش از ۱۰۰ ضربه چاقو به قتل رساندند ، بعد طنابی دور گردنش انداختند .
بعد از این اتفاق رسانه ها قتل شارون را به فیلم بچه رزماری و موضوع شیطان پرستی ربط دادند ؛ تا اینکه پلیس قضائی سه زن و یک مرد را به همراه چارلز منسون ( رئیس گروه ) دستگیر و محاکمه کردند . چارلز منسون که گرایش شیطان پرستی داشت بعد از یک سال در تاریخ ۲۴ جولای ۱۹۷۰ در حالی که با چاقو پیشانی اش را به شکل x بریده بود وارد دادگاه شد و گفت : « من برای جهان شما یک x هستم و با هیچ دادگاهی نمی توانید مرا بشناسید . »
منسون و چهار همدستش در دادگاه عالی کالیفرنیا به اعدام محکوم شدند اما زمانی که لایحه لغو مجازات اعدام تایید شد آنها به خاطر جنایت های بی شماری که انجام داده بودند به زندان ابد محکوم شدند و هنوز هم در زندان بسر می برند .
فیلم بچه رزماری با اینکه فیلم خاطره انگیزی بود اما شیرینی های جوایزی که این فیلم گرفت تا آخر عمر به کام پولانسکی تلخ است . ماموران سر صحنه قتل شارون تیت هستند .

فرشته سقوط کرده /گریگوری هابلیت
 
« فرشته سقوط کرده » یک فیلم ترسناک ـ معمایی است که در سال ۱۹۸۹ ساخته شد . کارآگاه جان هابز اصلی ترین شخصیت فیلم است . او مسوول بررسی و رسیدگی به پرونده یک قاتل زنجیره ای به اسم ادگار ریس است و در تحقیقاتش متوجه می شود ماجرای این قتل ها به پرونده پلیسی که ۳۰ سال قبل خودکشی کرده است مربوط می شود . او از طریق بازجویی از دختر آن پلیس و کتاب هایی که پیدا می کند متوجه وجود شیطانی به اسم عزازل می شود که در جسم انسان ها حلول می کند و دست به جنایت می زند .

تا ده دقیقه اول فیلم چیزی شما را بهت زده نمی کند اما همین طور که پیش می روید اتفاقاتی می افتد که باورش سخت است ، این فیلم برای طرفداران دنزل واشنگتن یک نقش آفرینی ناب از این بازیگر است .
فیلمنامه این فیلم را نیکلاس کازان ـ فرزند کارگردان معروف الیا کازان ـ نوشته است که خیلی از منتقدان معتقد بودند او با سابقه ای که پدرش در زمینه فیلمسازی دارد می توانست خیلی بهتر از اینها عمل کند. صحنه های واقعی این فیلم که در زندان تصویر برداری شده در یک زندان واقعی به اسم هولمس بورگ در شمال شرقی فیلادلفیاست که بیشتر از صد سال دایر بود . این زندان در سال ۱۹۹۶ بسته شد .
بازیگران : دنزل واشنگتن ، جان گودمن ، دانلد ساترلند ، امبت داویتس ، جیمز گاندولفینی ، الیاس کوئتاس ، رابرت جوی و مایکل ج پاگان.

طالع نحس / جان مور ، ریچارد دونر
 
« طالع نحس » در ژانر وحشت و موضوع شیطان پرستی همان شهرتی را دارد که « جن گیر » داشت . این فیلم که اولین نسخه اش در سال ۱۹۷۶ به کارگردانی ریچارد دانر ساخته شد ، درباره کودکی است که رفتاری شیطانی دارد . این فیلم با تاکید کارگردانش روی عدد ۶۶۶ که نمادی از شیطان است در تاریخ ۶/۶/۱۹۷۶ در آمریکا و کشورهای دیگر به اکران عمومی درآمد .

رابرت تورن که معاون سفیر آمریکا در کشور ایتالیاست بعد از مرگ نوزادش تصمیم می گیرد به خاطر بالا بردن روحیه همسرش کاترین ، پسر بچه ای را که در بیمارستان مادرش را از دست داده به فرزندی قبول کند .او پنج سال بعد از بلایی که پسر نامتعادلش سر یک کشیش بیچاره می آورد متوجه می شود بچه اش همان نوزاد شیطان صفتی است که مدتی قبل همه درباره اش حرف می زدند و می گفتند باید کشته شود . دیمین پسر بچه عجیبی است که به گفته کشیش اصلا از انسان زاده نشده و ماهیتی شیطانی دارد ؛ هر کس که با او مشکلی داشته باشد به طرز مشکوکی کشته می شود . در نسخه دوم فیلم ، دیمین را می بینیم که به پسر نوجوانی تبدیل شده که تحت سرپرستی عمو سام است . او از معلم مدرسه اش می شنود که قدرت عجیبی دارد ومأموریت های زیادی به عهده اش است . او عدد ۶۶۶ را در فرق سرش پیدا می کند و دست به خودکشی می زند …
بازیگران : لیوشریبر ، جولیا استیلز ، میافارو ، دیوید تویلس ، دیوید وارنر ، گرگوری پیک ، لی رمیک ، پاتریک تراگتون و …

وکیل مدافع شیطان / تیلور هکفورد
 
وکیل مدافع شیطان در سال ۱۹۹۷ بر اساس رمانی از اندرو نیدرمن ، نویسنده نیویورکی ساخته شده است . این فیلم داستان مردی به اسم کوین بومن است که به طور ناخواسته وکیل مدافع شیطان می شود و همان اول راه همسرش مری را از دست می دهد .

مردی به اسم جان میلتون که خودش یک شیطان مجسم است به او پیشنهاد همکاری می دهد و این آغاز همراهی این وکیل جوان با شیطان است .
بازیگران : کیانو ریوز ، آل پاچینو ، چارلیز ترون ، جفری جونز ، کنین نیلسن و …

خانه شیطان /تی وست
 
اسم « خانه شیطان » اولین بار در سال ۱۹۹۶ روی فیلمی از جورج ملیس گذاشته شد . فیلمی که او ساخت درباره وجود شیطان در یک شهر کوچک بود . به فاصله ۱۳ سال برای دومین بار تی وست شروع به نوشتن فیلمنامه ای با همین نام کرد و بعد از مدتی آن را ساخت . داستان این فیلم به ۳۰ سال قبل بر می گردد که دختر جوانی به سم سامانتا هیوز دنبال یک کار نیمه وقت می گردد تا هم به درسش برسد و همه زندگی اش را تامین کند . سامانتا تصمیم می گیرد در خانه ای نگهداری از کودکی را بر عهده بگیرد . برای همین با یکی از دوستانش به خانه ای بزرگ و قدیمی می رود که کیلومترها از شهر فاصله دارد . زمانی که آنها به خانه می رسند ماه گرفتگی اتفاق می افتد . او صاحبخانه مخوفی دارد که راز بزرگی در سینه اش است . خیلی ها اعتقاد دارند که این فیلم از روی یک ماجرای واقعی ساخته شده است اما مطبوعات در این باره هنوز خبر رسمی ای منتشر نکرده اند . یکی از خدمه های محلی که در این فیلم نقش سیاهی لشکر را بازی می کرد مورد حمله قرار گرفت و گلوله یک هفت تیر به اشتباه به سمت او نشانه رفت .
بازیگران : ژاکلین دوناهو ، تام نانون ، ماری ونرونو ، گریتا گروینگ ، آج بوئن و …

دروازه نهم / رومن پولانسکی
 
همان طور که گفتیم رومن پولانسکی بیشتر از بقیه همکارانش به موضوع شیطان پرستی پرداخته است که یکی از اصلی ترین آنها همان « بچه رزماری » است . خیلی ها فکر می کردند بعد از مرگ شارون تیت او دیگر سمت ساخت این نوع فیلم ها نرود اما این اتفاق نیفتاد و « دروازه نهم » به کارگردانی رومن در سال ۱۹۹۹ با موضوع شیطان پرستی به اکران عمومی درآمد .

دین کارسو یکی از دلالان معروف کتاب های نایاب است که نسخه ای از « دروازه نهم پادشاهی تاریکی ها » توسط یکی از مشتریان ثروتمندش به اسم بالکان به دست او می رسد و قرار می شود او دو نسخه دیگر از کتاب را برایش پیدا کند . بعد از کمی تحقیق مشخص می شود نویسنده این کتاب به جرم نگارش آن در آتش سوزانده شده ، دو نسخه دیگر کتاب هم در پرتغال نزد ویکتور فارگاس و در فرانسه نزد زنی به اسم کسلر است .
بعد از کشته شدن یکی از همکاران کسلر ، دین متوجه می شود این سه کتاب زمانی که در کنار هم قرار می گیرند مثل این است که شیطان حلول می کند و دست به کارهای خطرناک می زند .البته اتفاقات ناگواری در ادامه این فیلم رخ می دهد که اشاره مستقیمی به مسائل شیطان مثل عدد ۶۶۶ دارد .
خط اصلی داستان درباره شیطان پرستانی است که تلاش می کنند به قلمرو شیطان دست پیدا کنند . رومن داستان این فیلم را از روی کتابی به قلم آرتور پرز رورت نویسنده و روزنامه نگار اسپانیایی نوشته است .
بازیگران : جانی دپ ، لنا آلین ، امانوئل سینیه ، جک تایلور ، تونی آمونی ، فرانک لانگا و …

شیطان های ایرانی
 
علاوه بر فیلم های خارجی ، در نمونه های داخلی هم چندین بار شیطان به تصویر کشیده شده است . در سکانس های متعددی از فیلم ها و سریال های وطنی به شیطان و احاطه های که او ممکن است به انسان پیدا کند اشاره شده است ؛ اما چند سریال ساخته شدند که شیطان در آنها به معنای واقعی به تصویر کشیده شد . کارگردان این سریال سعی کرده با نشان دادن چهره شیطان و کارهایی که او انجام می دهد در معرض خطر بودن انسان برای نزدیک شدن به گناهان شیطانی را خیلی واضح به تصویر بکشد .

او یک فرشته بود / علیرضا افخمی
 
یکی از اولین دفعاتی که ما تصویر یک شیطان مجسم و بدجنس را در تلویزیون شاهد بودیم به سال ها قبل باز می گردد ؛ زمانی که بهاره افشاری اولین حضور جدی اش در تلویزیون را با یک نقش خاص که ریسک بالایی داشت تجربه کرد . علیرضا افخمی با به تصویر کشیدن شخصیت فرشته توانست سایه سنگین شیطان در زندگی یک سری آدم را نشان بدهد . « او یک فرشته بود » ماه رمضان سال ها قبل از شبکه دو با فیلمنامه ای از علیرضا کاظمی پور روی آنتن رفت و توانست مخاطبان بی شماری را جذب کند ؛ هر چند این سریال ضعف های ساختاری داشت اما در مقایسه با سریال هایی که در این زمینه ساخته شده اند خوب از آب درآمده بود . بهزاد طاهری به طور تصادفی با دختری به اسم فرشته برخورد می کند که حال مساعدی ندارد . بهزاد که خانواده متدینی دارد او را به خانه اش می برد شاید بتواند کمکی کرده باشد . فرشته با رفتارهای زننده و عجیبی که دارد آرامش خانواده طاهری را به هم می زند و تا جایی پیش می رود که نزدیک است بهزاد و همسرش رعنا از یکدیگر جدا شوند . یکی از مشخصه هایی که فرشته داشت ، نگاه شیطانی و بد ذاتی بود که به دیگران می انداخت ؛مثل زمانی که سعی کرد با نگاهش مادر بهزاد را از پای در بیاورد و این کار را هم انجام داد .

بازیگران ؛ حسن جوهرچی ، بهاره افشار ، مریم کاویانی ، مرتضی ضرابی ، رضا توکلی ، فاطمه غلامی ، ایلیا شهیدی فر ، ثریا قاسمی

– اغما/ سیروس مقدم
 
نشان دادن شیطان راه و روش های خاص خودش را دارد . سیروس مقدم ماه رمضان سه سال قبل سعی کرد شیطانی به اسم الیاس را به تصویر بکشد که در روح جراحی به نام طه پژوهان نفوذ می کند ومدیریت تمام کارهایش را برعهده می گیرد . دکتر طه پژوهان پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب است که به دلیل جراحی های موفقیت آمیزش روی رزمندگان در جبهه ها به پنجه طلا معروف بود . بعد از مرگ همسرش با دوست قدیمی اش الیاس در خانه ویلایی زندگی می کند . این سریال که از شبکه اول روی آنتن رفت شیطان را آن قدر بدیهی نشان می داد که گاهی مخاطب به خنده می افتاد . شیطان در همه کارهای دکتر دخالت می کرد . زندگی شخصی اش را کنترل می کرد ، دستور می داد که کدام بیمارش زنده بماند و بدون اینکه گوشی تلفن همراهی داشته باشد با دیگران تماس می گرفت … این سریال هم در زمان پخش مثل سریال « او یک فرشته » جنجالی و پر مخاطب بود و حاشیه های زیادی به دنبال داشت . بازیگران : امین تارخ ، نفیسه روشن ، ایرج نوذری ، لعیا زنگنه ، حامد کمیلی و ناصر ممدوح .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا