به گزارش ایبنا، این اثر، با قلمی روان و با اتکا به پژوهش روشمند و منابع دست اول، «زن» را از منظر اسلام بررسی میکند و دورنمایی از موقعیت ممتاز زن در فرهنگ اسلامی نمایان میسازد.به اعتقاد نویسندگان این کتاب، درباره «زن» دیدگاههای متفاوتی اظهار شده است؛ گاهی او را مظهر همه عشقها، زیباییها و لطافتها دانستهاند و زمانی عامل فتنهگری و سیهروزی عنوان کردهاند.
برخی وی را معاون شیطان و روحش را برزخ بین انسان و حیوان شمردهاند و گروهی او را برتر از فرشتگان به حساب آوردهاند.
برخی او را موجودی ضعیف و قابل ترحم دانستهاند جمعی او را امالفساد لقب دادهاند!
همین دیدگاهها سبب شده که برخوردهای متفاوتی با «زن» رقم بخورد.با تاسف باید گفت که نگرگاههای منفی و غیرانسانی درباره زن، همیشه در تاریخ، غلبه داشته و باعث به هدر رفتن استعدادها و جلوگیری از نبوغ و خلاقیت او شده است.
تنها ادیان راستین الهی، به ویژه اسلام، به احیای حقوق زن همت گماشتند و فطرت انسانی و الهی او را بیدار ساختند.
زنجیرهای اسارت و بردگی را از دست و پای آن برداشته و از قید و بندهای جاهلیت آزاد کردهاند.
تنها ادیان راستین الهی، به ویژه اسلام، به احیای حقوق زن همت گماشتند و فطرت انسانی و الهی او را بیدار ساختند.
زنجیرهای اسارت و بردگی را از دست و پای آن برداشته و از قید و بندهای جاهلیت آزاد کردهاند.
واقعیتها و حوادث تاریخی نیز شاهد گویایی است که زن در اغلب جوامع از حقوق انسانی خود محروم بوده و در هر عصری به نوعی مظلوم واقع شده است. زن، گاه به شکل کالایی در جامعه و زندگی مردان نمود پیدا کرده و گاه با حضوری بیحساب در جامعه با شکستن حریم عفاف و زدودن آزرم، به عروسکوارهای در جهت جذب و تشدید تمایلات حیوانی تبدیل
شده یا به شکل ماکتی برای جلب مشتری و فروش کالا درآمده است.
زن از نگاه ادیان الهی، به ویژه از منظر دین مبین اسلام، مظهر صافی و صداقت و منبع ایثار و کرامت و کانون عاطفه و مهر و فداکاری معرفی شده است، لیکن اگر از راه به در شود و هوسها، عقدهها، شکستها و انتقامها در وجودش گل کند، حاضر است همه این فضایل را زیر پا گذارد و طریق جفاکاری را در پیش گیرد.
از جانب دیگر غالب مردها و فرزندان به وسیله همسران و مادران متعهد و با شرافت به قله علم و دین صعود کردند و حتی به برکت امساک و حفاظت زن از مال و منال شوهر به مادیت و معنویت رسیدند.
امام خمینیها، شیخ انصاریها، طباطبائیها و نوابغ روزگار به یمن خدمات زن به عرش اعلا صعود کردند و گروهی نیز به شکست و سقوط کشیده شدند.نظریه اسلام درباره زن، امروزه با چالشهایی روبهرو است؛ از سویی با حقیقتپوشی متحجران و از سویی دیگر با بوق و کرنای جریانهای فمینیستی در عصر حاضر مواجه است.
دستورهای اسلامی درباره زنان، در حقیقت کمک به اصلاح فرد، خانواده و جامعه است.
با این آموزهها، همه اجزای اجتماع ـ اعم از زن و مرد ـ به فلاح و رستگاری میرسند.
محرومیت تاریخی و تحمیلی بر بانوان و ناآگاهی و عدم اطلاع صحیح برخی از نواندیشان غربزده و اندیشههای سنگواره طالبانی، از دیدگاه اسلام در مورد زنان، هجوم گسترده تبلغاتی دشمن در به ابتذال کشاندن زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه، ایجاب میکند با بازشناسی در حوزه مسایل زنان، چهره واقعی زن از دیدگاه اسلام بهتر و بیشتر شناسایی شود و با رویکردی اسلامی، گوهر وجودی زن از حصار فکری جاهلیت قدیم و جاهلیت جدید، رهایی یابد.
همچنان که اسلام در عصر ظهور و ترویج آموزههای اسلامی، استعدادهای بانوان را شکوفا ساخت و همگان را به حراست از کیان شخصیت این موجود الهی و فرزانه، موظف کرد.
دستورهای اسلامی درباره زنان، در حقیقت کمک به اصلاح فرد، خانواده و جامعه است.با این آموزهها، همه اجزای اجتماع ـ اعم از زن و مرد ـ به فلاح و رستگاری میرسند.
از اینرو عالمان و دانشوران از منظر شرعی و انسانی، خود را موظف دیدند از حریم زن و خانواده دفاع کنند؛ از جمله آن اندیشوران، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) بود که با سخنان حکیمانه و اجتهادهای پویا و مستحکم از فقه و ارایه دیدگاههای مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص)، در احیای شخصیت زن کوشید و آنان را به عرصه سیاست، اجتماع، فرهنگ و مبارزه علیه رژیم پهلوی کشاند و نقش زنان را در پیروزی انقلاب تعیین کننده و تحسین برانگیز تلقی کرد.
کتاب حاضر از ۹ فصل تشکیل شده است که از آن میان میتوان به نگرگاههای تاریخی و جاهلی درباره زن، نقش اسلام در سعادت زن، زنان اسوه در اسلام، زن در نظام حقوقی و قضائی اسلام، حقوق متقابل زن و مرد، زن در عرصههای اجتماعی و سیاسی، زن و دانشپژوهی، زن و حجاب، نقش زن در تحکیم خانواده و تربیت فرزندان، اشاره کرد.
زن از منظر اسلام
- مرداد ۲۱, ۱۳۹۲
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 83 نفر
- برچسب ها : حریم زن, حقوق زن, دانستنيهاي خانم ها, دانستنی ها, زن و خانواده