حکمت غیبت امام زمان (عج)

حکمت غیبت امام زمان (عج)

پرسش: غیبت حضرت مهدی علیه ‏السلام بر چه مصلحت و حکمتی استوار است؟

پاسخ: در لابه ‏لای روایات، به بعضی حکمت‏های غیبت امام زمان علیه ‏السلام اشاره شده است که موارد زیر از جمله آنهاست:
۱. آزمایش: برخی روایات، فلسفه غیبت امام زمان علیه‏ السلام را آزمایش شیعیان دانسته‏ اند؛ چنان که امام صادق علیه‏ السلام خطاب به جمعی از یارانش فرمود:
به خدا سوگند، آنچه در انتظارش هستید واقع نخواهد شد تا آنکه آزمایش و غربال شوید. به خدا سوگند، این امر تحقق نخواهد یافت مگر پس از یأس، و پس از آنکه اهل شقاوت و سعادت، بدبختی و خوشبختی خویش را پیدا کنند.   ( اثبات الهداه، ج ۳، ص ۵۱۰ . )  

۲. نبود آمادگی در شیعیان: از بعضی روایات برمی‏آید که بی‏لیاقتی شیعیان و نبود آمادگی در آنان و ستمکاری مردم، سبب غیبت امام زمان علیه‏ السلام و دست کم موجب طولانی شدن آن است. مُفضَّل بن عمر از امام صادق علیه‏ السلام نقل می‏کند:
آگاه باشید که زمین از حجّت خدا خالی نیست، امّا خداوند به واسطه نادانی و ستمکاری مردم، دیدگان آنان را از دیدار حجتش فروبسته است.    (بحار الانوار، ج ۵۱ ، ص ۱۱۲.  ) 

۳. تشکیل حکومت عدل جهانی: از علّت‏ هایی که در روایات برای غیبت آمده، آن است که امام زمان علیه‏السلام آخرین حجت الهی است و مأموریت تشکیل حکومت عدالت‏ گستر الهی در پهنه زمین، بر عهده او می‏باشد. شکل‏ گیری چنین حکومتی، در گرو این است که در عموم ملّت‏ها، زمینه روحی و فکری، برای پذیرش آن فراهم گردد.
احادیث مربوط به اینکه امام زمان علیه‏السلام آخرین حجت خدا و تشکیل دهنده حکومت عدل جهانی است در حدّ تواتر بوده، از شیعه و اهل سنت روایت شده است.   ( برای نمونه ر.ک: بحار الانوار، ج ۵۱ ، ص ۵۴ و ۶۰ ؛ کمال الدین و تمام النعمه، ج ۱ ـ ۲، ص ۲۵۹ و ۲۸۲؛ منتخب الاثر، ص ۹۳؛ ینابیع الموده، ج ۱ ـ ۳، جزء سوم، ص ۱۰۵ و ۱۰۸؛ المستدرک علی الصحیحین، ج ۴، ص ۵۵۸ . )   

۴. ترس حضرت از کشته شدن: در پاره‏ای روایات نیز ترس امام زمان علیه ‏السلام از کشته شدن، از علّت‏ های غیبت او شمرده شده است.    (اصول کافی، ج ۱، ص ۳۷۰. )   البته ترس حضرت، از این است که زمین از حجّت خالی شود و اهلش را در خود فرو برد وگرنه امام زمان علیه ‏السلام نیز مانند پدرانش از شهادت در راه خدا باکی ندارد. باید توجه داشت که هر یک از امامان پیشین که از دنیا می‏رفت امام دیگری به جای او می‏نشست، ولی با کشته شدن امام زمان علیه ‏السلام ، جانشینی برای او وجود نخواهد داشت و زمین از حجت خالی می‏گردد. این در حالی است که خداوند مقدّر کرده که سرانجام، حق بر باطل پیروز شود و به واسطه وجود مقدّس امام دوازدهم دنیا به کام حق ‏پرستان شیرین گردد.

از سوی دیگر خداوند می‏تواند حضرت مهدی علیه ‏السلام را از شر دشمنان حفظ نماید، ولی کارها را طبق اسباب و از مجرای عادّی انجام می‏دهد. بنا نیست حفظ وجود مقدّس پیامبران و امامان و ترویج دین، خارج از سنّت عمومی اسباب و علل باشد و خلاف جریان عادّی عمل شود وگرنه دنیا دیگر محل تکلیف، اختیار و امتحان نبود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا