چگونه بدون درگیری با فرزندان برای آن‌ها محدودیت ایجاد کنیم؟

چگونه بدون درگیری با فرزندان برای آن‌ها محدودیت ایجاد کنیم؟

ایجاد محدودیت برای بچه‌ها برای ایجاد رفتارهای مثبت در آن‌ها بسیار مهم و ضروری است به شرطی که خیلی شدید و خشک و غیرمنطقی نباشند برای ایجاد محدودیت در بعضی از رفتارهای کودکان بهتر است روش‌های زیر را به کار ببریم.
* پدر و مادر هماهنگ باشند
بدترین چیز برای کودک تعارض در خانه است. اگر کودک نباید کاری کند همیشه باید این‌طور باشد. مثلاً اگر اجازه ندارد به تلویزیون دست بزند همیشه همین شکل باشد نه اینکه مادر به او اجازه بدهد و روز دیگر پدر اجازه ندهد و یا اینکه یک روز او را منع کنیم و روز دیگر آزاد باشد. پدر و مادر باید هماهنگ باشند تا کودک تکلیف خود را بداند و قوانین باید هر روز اجرا شود اگر ساعت خواب ۱۰ است همیشه همین ساعت باشد نه اینکه هر روز بنا به حال و میل ما تغییر کند خانه‌هایی که در اجرای قوانین تعارض دارند بیشترین صدمات را به کودک وارد می‌کنند.
* مستقیماً خود را درگیر نکنید و رو در روی بچه‌ها نایستید.
وقتی می‌گویند: می‌خواهم که همین حالا به رختخواب بروی. ممکن است بین خود و فرزندتان کشمش ایجاد کنید. روش بهتر مطرح کردن قانون است.
مثلاً اعلام کنید: «ساعت ۸ است وقت خواب» و به ساعت اشاره کنید.
یا «ساعت زنگ زد باید بیدار شوی» در این حالت هرگونه کشمکش یا احساس بدبین ساعت و او خواهد بود. هنگامی که به‌جای گفتن: «دوست ندارم در خانه توپ بازی کنی» می‌گویید: «خانه جای توپ بازی نیست»
* توضیح دهید چرا این محدودیت‌ها باید اجرا شوند
وقتی قانونی را در خانه اجرا می‌کنید ٬ توضیح دهید که چرا افراد خانواده باید از آن پیروی کنند. درک علت اجرای قوانین به آن‌ها کمک می‌کند که رفتار درستی داشته باشند. به‌جای توضیح مفصل و طولانی ٬ مختصر و خلاصه شرح دهید:
مثال: «دیگران را نزنید ٬ چون آسیب می‌بینند» یا «برای اینکه همه بتوانند بازی کنند باید در صف تاب ایستاد»
* راه چاره‌ای نشان دهید
هر وقتی که بچه‌ها را محدود می‌کنید سعی کنید راهکارهای قابل قبولی ارائه نمایید. با انجام این کار شکایت آن‌ها کم می‌شود و احساس محدودیت کمتری خواهند داشت. مثال: «می‌دانم که از وسایل آرایش من خوشت می‌آید ولی این‌ها برای بازی نیستند. به‌جای آن برایت کاغذ و مداد شمعی آورده‌ام» مثال دیگر: «نمی‌توانی پیش از شام شکلات بخوری ٬ ولی می تونی بعد از شام بستنی و شکلات مورد علاقه‌ات را بخوری» با ارائه راه حل به بچه‌ها می‌آموزید که در حالی که احساسات و تمایلاتشان برای شما مهم و قابل قبول است راه چاره‌ای برای آن وجود دارد و یاد می‌گیرد که از قوانین پیروی کند هم والدین باید راهنمای انجام رفتار درست به بچه‌ها باشند. هر چقدر توانایی بیشتری در اجرای محدودیت‌های مورد نظر خود داشته باشید ٬ با بچه‌ها به تفاهم بیشتری می‌رسید و آن‌ها مقاومت کمتری در برابر این محدودیت‌هایشان نشان خواهند داد و نتیجه آن داشتن محیط دلپذیر برای پدر و مادر و بچه‌هاست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا