اسم من ((کدو)) است !

اسم من ((كدو)) است !

برای مبارزه با چاقی از من استفاده کنید.
با مرض قند و چربی خون دشمنم .
تب بر بوده و از دوستان صمیمی کبد هستم .
برای سردرد، سرسام و بی خوابی مرا تجویز کنید.
سری که عشق ندارد کدوی بی بار است .
فارسی من کدو و عربی من ((قرع )) می باشد. انواع و اقسام کوچک و بزرگ دارم که مهمترین آنها کدوی مسمایی و کدو حلوایی است که در تغذیه و مداوا به کار می رود. با کدوی قلیانی سابقا” کوزه قلیان درست می کردند و یک نوع کوچک هم که شباهت زیادی به پرتقال دارد به عنوان زینتی کاشته می شود. قسمت مورد استفاده من گوشت و تخمه من می باشد. من ضد یبوست ، ملین ، ادرارآور بوده ، ورمهای گرم را فرو می نشانم . در اختلات کلیه و مثانه تجویز شده و ضد چاقی می باشم . در بیماری قند، زیادی چربی خون و دفع صفرا و بلغم ، اثرات معجزه آسا دارم . برای معالجه مرض قند و چربی خون کافی است آب نوع مسمایی مرا گرفته روی آن کمی آبلیمو ریخته و روزی یک لیوان بزرگ میل نمایید. گوشت من قدرت غذایی زیادی ندارد و به همین جهت به کسانی که می خواهند لاغر شوند توصیه کنید که تا می توانند از مسمای من استفاده نمایند و به عنوان ترشی به آن آبغوره اضافه کنند. نوع حلوایی من با اینکه شیرین است برای مبتلایان به مرض قند ضرر ندارد و کسی را فوق العاده چاق نمی کند، فقط اشخاص لاغر را کمی فربه می سازد.
گوشت من خواه مسمایی خواه حلوایی خنک بوده و برای رفع التهاب و تشنگی اثری نیکو دارد. اگر یک کدوی حلوایی را از وسط دو نیم کرده و قسمت تحتانی آن را مثل کلاه روی سر اشخاص تب دار و متلایان به سر درد و دوار بگذارید، سبب تسکین درد و فروکش التهاب خواهد شد. من برای درمان یرقان مزمن مفید می باشم و گوشت من تب بر بوده و از دوستان کبد محسوب می شود. گوشت من زود هضم است و چنانچه با گوشت و حبوبات پخته شود، به هضم آنها نیز کمک خواهند کرد و در زود پخته شدن آنها هم تاثیر فراوان دارد.استشمام و چکاندن آب من چنانچه خام فشرده شود، در بینی و گوش جهت رفع سردرد، سرسام ، هذیان و بی خواب نافع است . ضماد کوبیده گوشت من در جلو سر جهت درمان سردرد و ورمها مفید می باشد. غرغره و مضمضه آب فشرده خام من ، مخلوط با کمی آبلیمو جهت درد گلو و درد درد دندان مفید می باشد و چکاندن آن در گوش جهت تسکین درد آن سودمند می باشد.
مضمضه با آب جوشانده پوست من جهت تسکین درد دندان بی اثر نیست . اگر کدوی تازه بسته را که هنوز گل آن نیفتاده است گرفته و آن را در خمیر کرده ، جلو آتش گرم نمایید و بعد آب آن را گرفته و در چشم بچکانید، چشم درد را درمان می نماید این عمل باید با تجویز پزشک باشد. پخته من با تمر هندی و شکر نیز جهت تسکین حرارت سر و دماغ و انواع وسواس و جنون و رفع التهاب معده و جگر از غذاهای خوب می باشد. خوردن قلیه من با ماش و آرد جو جهت نرم کردن سینه و درمان سرفه ثمره فراوان دارد. در بین عشایر ایران مخصوصا”ایلات قشقایی و بختیاری خوردن آب فشرده خام من جهت تبرید و معالجه تبهای کهنه و رفع گرمی زیاد معمول است و اکثر بیماران و تب داران را با آن معالجه می کنند. شیخ الرئیس ، ابوعلی سینا مرا جهت رفع بی خوابی و معالجه اکثر امراض گرم مفید دانسته و فقط در مورد ذات الجنب نوشته است که کدو با این که نافع است ، به علت آنکه ادرار را زیاد می کند نباید تجویز شود. خوردن پوست خشک من جهت بواسیر و خونریزی معدی و سینه مفید می باشد و پاشیدن کوبیده آن در بریدگی و زخم از آمدن خون جلوگیری می کند. انواع من جهت اشخاص گرم مزاج سودایی و صفراوی و خونی جوانان و ساکنان مناطق گرمسیر منافع بیشمار دارد. چون سر کدو را بریده و در آن زنگ آهن ریخته و مجددا” سر آن را با همان تکه ببندند و چهل روز بگذارند و بعد آب آن را گرفته و با حنا مخلوط کنند، خضاب خوبی جهت مشکی کردن مو می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا