۲۷-انفعال از کجا می آید؟

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد عزیزی

عنوان: انفعال از کجا می آید؟

در مورد میدان صحبت کردیم و مورد اشاره قرار گرفت.

کانون اصلی تحولات یک جامعه، قلب میدان جامعه است. یعنی شما باید حتماً میدان را موردتوجه قرار بدهید.

یک موقعی به اینجا می‌رسیم که می‌گویند: جامعه منفعل شده است. حتماً شما هم شنیدید. هم انفعال حزب‌اللهی‌ها، انقلابی‌ها و مردم و هم دسته‌های مختلف، این انفعال از کجا می‌آید؟

یک بُعد این انفعال به تکثر و تعدد داده‌های غیره هم مربوط است که اتفاق می‌افتد. یعنی چه که ما باید در همه حوزه‌ها ورود کنیم؟ در همه حوزه‌ها باید دیتا بگیریم؟ در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و.. برویم و ورود کنیم؟

مگر ما چند مجتهد در همه حوزه‌ها می‌خواهیم اصلاً تابه‌حال فکر کردید؟

اصلاً لازم است که ما از صبح تا شب بنشینیم و همه اخبار را بدانیم. تمام اخبار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و…

این یک نکته است که واقعاً نیاز نیست. بالأخره تکلیف خودمان را بدانیم که چه‌کار می‌خواهیم بکنیم. آیا در هرجایی که نشستیم باید از همه اخبار سیاست خبر داشته باشیم؟

آیا نباید ما را در یک حوزه دیگر بشناسند. اشکالی دارد که بگوییم از فلان موضوع خبر نداریم؟ چرا اشکال دارد که نایب امام‌زمان (عج)، ولی جامعه سخنرانی بکند و ما خبر نداشته باشیم! اشکال این است.

فرض کنید که امام‌زمان (عج) تشریف‌فرما شدند و برای ما سخنرانی کنند. خیلی عیب‌وایراد است که ما سخنرانی ایشان را چند بار گوش نکنیم و تجزیه‌وتحلیل نکنیم. غیر از این آیا واقعاً لازم است که ما در همه حوزه‌ها ورود داشته باشیم؟

یکی از دلایل انفعال همین است. چون کنش‌های غیرواقعی ایجاد می‌کند. وقتی که شما به هزار موضوع که متخصص نیستید و آشنا هم نیستید ورود می‌کنید برای شما کنش غیرواقعی ایجاد می‌شود که در هر جمعی که نشستید سریع خودتان را صاحب دانش می‌دانید و شروع به تحلیل‌کردن می‌کنید.

چه کسی گفته است که ما باید در همه حوزه‌ها ورود کنیم و از همه مسائل خبر داشته باشیم؟

  • کنشگری آنجایی خوب است که برای خودمان تکلیف و حوزه‌ای تعریف کنیم. یعنی دغدغه‌ای که ناشی از فرمایش امام برای ما مطرح شده است و می‌خواهیم جلو برویم.

اگر این اتفاق افتاد حتماً کنش شما فعالانه و مؤثر خواهد بود. با همه آن تعاریفی که از قبل کردیم.

این که از انفعال به سمت کنش برویم یک وظیفه می‌باشد.

شما بعدازاین که در همه حوزه‌های ورود کردید، ناگهان در موضوعات مختلف که سرخورده می‌شوید، دیگر نمی‌توانید در موضوعاتی که دغدغه اصلی‌تان است باقدرت و باروحیه جنگندگی بروید و سربازی کنید و تکلیف‌مدارانه فعالیت کنید.

محتوای درس
اسکرول به بالا