۲۲-خوراک محتوایی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد عزیزی

عنوان: خوراک محتوایی

در مباحثی که درگذشته بیان شد، رسانه هیچ‌وقت به‌تنهایی اثرگذاری ندارد. حتماً باید در کنار رسانه میدان باشد. میدان یعنی کار عملیاتی و مهم‌تر از آن محتوایی وجود داشته باشد که دارای مبنای انقلابی، اسلامی و اعتقادی باشد.

اگر اینها با هم تلفیق شد می‌شود کار رسانه‌ای کرد.

در قصه فتنه حجاب حتماً دیدید که دشمن رسانه به‌تنهایی برایش مفید نبود یک شخصی را می‌خواست که عمامه‌ای را بیندازد، شخصی را می‌خواست که یک روسری از سرش بردارد! در مبانی غلط و اشتباه خودش محتوا تولید کرده و آمده این را تبدیل به یک کُنش میدانی کرده و در نهایت به رسانه ختم شده است.

اگر ما میدان را داشتیم و محتوا را هم داشتیم در رسانه چه‌کار می‌کنیم؟

این دیگر یک سناریو رسانه‌ای است. برایش باید سناریو رسانه‌ای تعریف کنیم، اگر سناریو رسانه‌ای را تعریف کردیم می‌آییم از همه این ابزارهایی که در مباحث قبلی بیان کردیم را مورداستفاده قرار می‌دهیم.

  • کلان کنشگران را به‌عنوان رسانه می‌بینیم.
  • خُرده کنشگران را به‌عنوان رسانه می‌بینیم.
  • رسانه‌های رسمی را مورد اهمیت قرار می‌دهیم. از آنها عبور نمی‌کنیم.
  • بعد هم به سراغ رسانه‌های تعاملی با همه ابعادش می‌رویم.

اگر این اتفاق افتاد ما برای اینها خوراک محتوایی می‌خواهیم. باید بسته‌های پشتیبان داشته باشیم. بسته‌های پشتیبان را باید تبدیل به قالب‌های مختلف رسانه‌ای کنیم.

قالب‌های مختلف رسانه‌ای مثل: یادداشت، گزارش و مقاله که زیرمجموعه رسانه‌های رسمی ما می‌رود که توثیق است منتشر می‌شود. به‌عنوان خوراک محتوایی برای خُرده کنشگران ما مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درست است که دیگر خیلی‌ها به‌واسطه خواندن محتواهای کوتاه و خُرد، حوصله خواندن متن‌های بلند، یادداشت و مقالات و گزارش‌ها را ندارند. ولی بدانید که درازنویسی حتماً قابل‌مقایسه با کوتاه‌نویسی نیست!

شاید شما یک تلنگری با یک جمله کوتاه بزنید؛ ولی اصل قصه این است که شما باید یک محتوایی را ارائه بدهید و جا بیندازید، یک مقدمه‌ای دارد، توضیحی دارد و باید در قالب‌های رسانه‌ای مختلف ببرید.

تأکید ما این است که اگر می‌خواهیم در حوزه‌های تخصصی آن‌طور که توضیح دادیم ورود جدی داشته باشیم حتماً باید دست‌به‌قلم بشویم. قلمی که خداوند در قران به آن قسم‌خورده است و این قلم باید به سمت درازنویسی‌ها برود. بتوانیم به خُرده کنشگران تحلیل بدهیم. اگر ما بخواهیم؛ مانند سایرین محتواهای کوتاه را ارائه بدهیم دیگر اثر رسانه‌ای که می‌خواهیم را نخواهد داشت.

محتوای درس
پیمایش به بالا