۲۵-ذهنیت سازی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد عزیزی

عنوان: ذهنیت سازی

در بحث اثرگذاری، یک جاهایی برای من و شما ذائقه‌سازی شده است. یک جاهایی ذهنیت برای من و شما ایجاد شده و ما بدون اینکه فکر کنیم آن ذهنیت درست است یا غلط است یا انحرافی است، می‌رویم و در همان مسیر و ساختار بازی می‌کنیم.

این شبهه برای خیلی‌ها مطرح است.

چرا الزاماً ما باید برای خودمان صفحه داشته باشیم؟

مگر آقا نمی‌گویند که اتفاقاً دیده‌شدن یک امر دنیایی است. شما به سمت دیده‌شدن که می‌روید دنیا از شما فرار می‌کند، مگر این در مبانی ما نیست. ما چطور مبانی ای که داریم را با این ذهنیتی که برایمان ایجاد شده را جمع می‌کنیم.

بحث ما کمی اعتقادی است.

دو خط نوشتیم و تیر هم زدیم! چه شد؟ به کجا رسیدیم؟

شاید ۳۰۰ هزار نفر دیدند. ولی فردا از یادشان رفت. ولی شما یک موضوعی را می‌آیید و سینه‌به‌سینه جلو می‌برید و دو نفر را درست تربیت می‌کنید و بحث را برایشان توضیح می‌دهید. وقتی که بحث جا افتاد آن دو نفر می‌روند و به ۴ نفر دیگر می‌گویند و همین‌طور افزایش پیدا می‌کند. شاید در لحظه و طی چند روز به ۳۰۰ هزار نفر نرسد؛ ولی یک سلسله‌ای اتفاق می‌افتد و محتوای شما سینه‌به‌سینه می‌چرخد و آن اثر را اتفاقاً شما از آن بالاسری گرفتید. نه روی توان خودتان…

وقتی می‌گوییم یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ، عوالم را ببینیم منظور همین است. آن خدای بالاسری به ما این توان را داده است.

وقتی که ما خودمان را فاعل بدانیم و بگوییم که بر اساس توانی که داشتیم این متن را نوشتیم کجا تا اینکه فکر کنیم به یک تکلیفی رسیدیم. یک محتوایی را رفتیم و به آن رسیدیم و برایمان حجت شرعی ایجاد شد. آن را آمدیم تولید کردیم. خودمان تولید کردیم یا اینکه از یک محتوای تولیدی آمدیم گرفتیم و خُردش کردیم.

چرا تخاطب واقعی ما در خانواده‌هایمان از بین رفته است؟ چرا فکر می‌کنیم حرف ما را پدر و مادر باید در ایتا و فلان کانال باید بروند و ببینند؟ کجای این اثرگذاری است؟ چه کسی گفته است؟

اصلاً انقلاب ما چگونه بدون هیچ‌کدام از این ابزارها به نتیجه رسید.

خیلی حیف است حال که در این مسیر و ساختار انقلاب اسلامی هستیم و خداوند عنایت کرده است و شیعه مولا امیرالمؤمنین (ع) هستیم اینها را نبینیم و صرفاً بخواهیم با ابزار کار کنیم.

حتماً باید جنبه‌های مختلف یک موضوع را ما باید لحاظ کنیم. اگر این‌طور کار کردیم آن زمان حتماً هم تکلیف محور است، همکار برای‌خداست، هم برای دیده‌شدن خودمان نیست.

اصلاً شما ببینید شخصی به نام کانال انقلابی، کانال می‌زند و دقیقاً یک موضوعاتی را مطرح می‌کند که مخاطبین را جذب کند و در زمان انتخابات به هدف خود می‌رسند.

حتماً از این کانال‌ها این روزها زیاد خواهید دید. مثلاً شما را با موضوع غدیر جذب می‌کنند و بعد در زمان انتخابات برای گروه‌ها و احزاب انتخاباتی بستر فراهم می‌کنند و همین را به قیمت بالایی می‌فروشند. من و شما به بهانه این که می‌خواهیم اثرگذار باشیم بازیچه دست اینها شدیم. بازیچه دونفری که کانال می‌سازند تا در زمان مقرر به احزاب  انتخاباتی بفروشند.

محتوای درس
اسکرول به بالا