کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیتالله خامنهای (مدظله)
عنوان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سنّتِ مهریهی جاهلی را شکست
خودِ آن کسی که مشرّع مِهر است – که نبی اکرم (صلی الله علیه و آله )باشد – که از همه کائنات بالاتر است و دخترِمطهره و عزیزهی او که از همهی زنان عالم از اولین و آخرین بالاتر است و شوهر او که امیرالمؤمنین (علیه السلام) باشد که از جمیع خلایق از اولین و آخرین بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بالاتر است، برای این دو نفر که جوان بودند، زیبا بودند، عنوان داشتند، محترم بودند، اول شخص مدینه بودند، دیدید پیغمبر چقدر مِهر قرار داد؟
- پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد همه اینها را شکست، برای اینکه مانعن ازدواج میشود. اینها مانع از ازدواج دخترها و پسرها میشود. گفت این چیزها را رها کنید. ازدواج شروعش آسان است. از لحاظ شرایط مادی، سهل ترین است، آنچه که در ازدواج مهم است رعایتهای بشری و انسانی است.
خیال نکنید آن وقتها مهریهی زیاد و سنگین با جهیزیهی زیاد سرشان نمیشد. چرا آقا! آن وقتها هم بعضی، از این بیعقلیها مثل بیعقلیهای زمان ما را داشتند که مثلاً یک میلیون مثقال طلا مِهریهی دخترشان بکنند. درست مثل همین بیعقلیهایی که امروزه بعضیها دارند. این کارهای مبالغهآمیزِ این طوری اصلاً کار جُهّال است. اسلام آمد همهی اینها را به هم ریخت. نه اینکه پیامبر (صلی الله علیه و آله)بلد نبودند بگویند دختر من هزار شتر سرخ موی با فلان شرایط باید مهریّه اش باشد.چرا میشد؛ منتهی اسلام همه را بهم ریخت.
مِهریهی سنگین مال دوران جاهلیّت است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)آن را منسوخ کرد. پیامبر (صلی الله علیه و آله)از یک خانواده اعیانی است. خانوادهی پیغمبر(صلی الله علیه و آله)، تقریباً اعیانیترین خانوادهی قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس و رهبر این جامعه است. چه اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است و خدای متعال او را سیده النّساء العالمین قرار داد مِن الاَوّلینَ و الآخِرین با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است میخواهند ازدواج کنند، مهریهی ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریهی کم را قرار دادند که اسمش « مَهرُ السُّنَّه » است.
من گمان میکنم اینکه در جهیزیهی حضرت زهرا (لیهاالسلام) این قدر سادگی رعایت شد و در مهریهی ایشان و همهی اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله)به آن مهر کم، « مَهرُ السُّنَّه » مقیّد بودند، در حالی که همه قبول داشتند که بیش از «مَهرُ السُّنَّه » هم جایز است، امّا این حد را حفظ کردند. این یک جنبهی نمادین داشت. برای اینکه بین مردم مبنا و پایهای باشد برای عمل به آن، تا دچار این مشکلاتی که بر اثر زیاده رویها پیش میآید، نشوند.
منابع:
- خطبهی عقد، مورخهی ۲۴/۰۹/۱۳۷۱
- خطبهی عقد، مورخهی ۰۶/۱۰/۱۳۷۲
- خطبهی عقد، مورخهی ۱۲/۱۱/۱۳۷۲
- خطبهی عقد، مورخهی ۲۸/۰۲/۱۳۷۴
- خطبهی عقد، مورخهی ۱۸/۰۴/۱۳۷۷