کلیپ
پادکست
متن
بخش ششم
و الان چطوری با این شرکتها کار میکند؟ الان دیگر از طریق بک دور است! چطور؟ یعنی؟ بک دور چیست؟ فرض بفرمایید این جا خانه باشد و مثلاً دوتا در داشته باشد. یک در روبروی بنده باشد و همه دستگاهها فکر کنند که اینجا، این خانه این اتاق همین یک در را دارد درحالیکه ما یک در پنهانی هم مثلاً این سمت گذاشتیم. بعد من مجرمم و دستگاههای امنیتی، پلیسی، انتظامی میخواهند بیایند من را دستگیر کنند. اخطار میدهند. آقا بیا بیرون! خب! من تا متوجه میشوم اینها آمدند و آنها هم حواسشان به این در است. این در را باز میکنم و فرار میکنم.
در پشتی در فناوری اطلاعات، خاصیتش این است که اگر یک زمانی یک تهاجمی که میشود. هکر آمد سامان شما را هک کرد. سختافزار شما رو هک کرد و کنترلش را به دست گرفت. سازنده با آن کدی که درواقع تعبیه کرده است در این دستگاه. حالا نرمافزار یا سختافزار، بتواند از در پشتی بیاید و هکر را بیرون کند و کنترل این سامانه را در اختیار بگیرد.
این چیز معقولی هست. الان چیزی که غیرمعقول این است که آژانس بک دور اینها را در اختیار گرفتند و هر زمان اراده کند میاید در سامانهها و میبیند که افراد دارند چهکار میکنند. حالا ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که ما این اطلاعاتمان به چه درد اینها میخورد و میخواهند با این اطلاعات چهکار کنند. این فیلم را ببینیم که مربوط میشود به استیضاح تیکتاک در آمریکا.
نمایندگان آمریکایی دارند گفتگو میکنند. چند محور خیلی مهم دارد ترجمهاش را میتوانید ببینید. من فقط تقاضامندم به این چیزها توجه کنید. فیلم را دارید میبینید. یک اینکه چرا تیکتاک اینقدر در امریکا مهم شده است؟ چه تفاوتی با سایر شبکههای اجتماعی دارد؟ مگر نه اینکه نمایندگان کنگره اعم از دموکرات و جمهوریخواه چرا در اینکه تیکتاک نباید در آمریکا باشد متفقاند؟ سوم اینکه اطلاعاتی که تیکتاک دارد جمعآوری میکند و به اذعان این آقایی که الان میخواهد صحبت کند، همه شبکهها اجتماعی به همین وسعت به این اطلاعات دسترسی دارند. بعداً چطور میتواند موجب تغییر رفتار مردم آمریکا، تغییر نگرش مردم امریکا بشود؟ این فیلم را با هم برویم ببینیم.
پخش کلیپ تیکتاک
خب خیلی جالب است! آدم وقتی این فیلم را میبیند و حرفهایی که این نماینده زد. البته این پنج دقیقه از آن پنج ساعت جلسه استیضاح نماینده تیکتاک بود. آدم حس میکند که مجلس شورای اسلامی بود و یک نماینده انقلابی دارد این حرفها را مطرح میکند.
خب! دغدغهها را دیدیم. حرفها را شنیدیم. یک جمعبندی بکنیم. همینطور که در تصویر میبینید مدیران فضای مجازی که گفتیم پنج گروهاند. یک گروه از یکگوشهاش را معرفی کردیم.
آنها میدانند ما چه سبک از بازیها را بازی میکنیم و در کدام توانمندتریم. نوع تعامل ما با عناصر بازی، شخصیت ما را روشن میکند. آدم خونریزی هستیم؟ جمعگراییم؟ فردگراییم؟ متحوریم؟ کمین میکنیم به دشمن حمله میکنیم. خیلی اهل تنظیمات در بازی هستیم؟ تاکتیک را کار میکنیم تکنیک را کار میکنیم؟ بالاخره میفهمند دیگر این چیزها را متوجه میشوند و اینکه ما در اینترنت دنبال چه میگردیم؟ به چه موضوعاتی علاقهمندیم؟ سؤالاتمان، ابهاماتمان چیست؟ چه فیلم، عکس یا خبری را دوست داریم؟ در شبکههای اجتماعی با چه کسانی در ارتباطیم؟ شخصیت پنهان داریم یا نداریم؟ شبکه ارتباطی ما شامل چه کسانی میشود؟ کی میخوابیم کی بیدار میشویم؟ علایق، سلایق و اندیشه، نقاط قوت، نقاط ضعف و روش تأثیرگذاری ما، خیلی چیزهای دیگر که آنها میدانند.