صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 2

۲.یک برنامه واقع بینانه و عقلانی برای زندگی بهتر

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد پناهیان

عنوان: یک برنامه واقع بینانه و عقلانی برای زندگی بهتر

مردم جهان اگر بدانند تعریف ما را از دین، همه علاقه‌مند به دین خواهند شد. ما به زودی باید همه با هم هماهنگ اقدام به یک نهضتی بکنیم به نام نهضت رفع سوءتفاهم. این نهضت رفع سوءتفاهم موجب می‌شود خیلی از کسانی که در دنیا با دین آشنا نیستند تعریف حقیقی دین را پیدا کنند. نه کدام دین، دین به‌طور کلّی. تعریف کلّی انبیاء الهی را پیدا کنند و رسالت آنها را. یقیناً اگر کسی بتواند دین را خوب توضیح بدهد مردم جهان همه خواهند پذیرفت دین را به عنوان یک برنامۀ عقلانی و واقع‌بینانه خواهند پذیرفت.

موقع ورزش کردن کسی نمی‌گوید من چه دینی دارم و اهل چه سرزمینی هستم. موقع غذا خوردن کسی نمی‌گوید من چون ایرانی هستم غذا می‌خورم، من چون مسلمان هستم غذا می‌خورم. غذا خوردن یک امر عقلانی است دوستان من. دین باید همین‌جور بشود. فراتر از فرهنگ‌ها، فراتر از زبان‌ها، فراتر از قومیت‌ها. دین یک امر عقلانی باشد. این‌جوری باید تعریف بشود در جهان. ما قبل از اینکه در جهان اسلام را معرفی بخواهیم بکنیم یا شیعه را بخواهیم معرفی بکنیم، باید دین را خوب معرفی کنیم. دین یک برنامه است برای زندگی بهتر، یک برنامۀ فوق‌العاده خوش‌بینانه، قبل از خوش‌بینانه واقع‌بینانه، خوش‌بینانه به معنای درست کلمه یعنی مثبت‌نگر می‌توانی، می‌توانی تو به زندگی بهتر برسی به بهره‌های عالی زندگی برسی، یک برنامه‌ای که اهل هر عصر و مصری آن برنامه را عقلانیت‌اش را می‌فهمند و می‌توانند اجرا کنند.

من دوست دارم اصلاً اسم انقلاب اسلامی را عوض کنم بگویم انقلاب عقلانی. خدا اگر وحی فرستاده، برای اینکه واقعیت‌ها پیچیده است انسان‌ها نمی‌توانند آن را خوب درک بکنند، پیامبرها آمدند به عقل بشر کمک کردند. هر کسی با تعقّل با دین برخورد بکند صحّت پیام‌های دینی را می‌فهمد. هر کسی با عقل خودش بیاید سراغ دین، علاقه‌مند به دین می‌شود. اصلاً دین چیزی جز بیدار کنندۀ عقل نیست. «یُثیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ»؛ می‌فرماید پیامبر آمده است دفینه‌های عقل را کشف کند. دفینه به زیرخاکی می‌گویند، به یک چیزی که خیلی گرانبهاست زیر خاک بوده، پیامبرها می‌آیند این عقل بشر را این دفینه‌های عقل را، یک مقداری از عقل که فعال است بقیۀ عقل را می‌آیند فعال می‌کنند پیغمبرها. وحی اصلاً کارش این است. وحی معلم عقل آدمی است.

به همین دلیل فرمود «یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ»؛ به اوکتاب یاد بده، حکمت یاد بده. حکمت یعنی جوشندگی از درون داشته باشد. خودش حالا حرف بزند. خودش در مورد عالم نظر بدهد. خودش دربارۀ برنامۀ زندگی‌اش حتی نظر بدهد. امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید «لَو لَم یَنهَ اللهُ سُبحانَهُ عَن مَحارِمِهِ لَوَجَبَ أن یَجتَنِبَهَا العاقِلُ»؛ اگر خدا نهی نکرده بود عاقل خودش اجتناب می‌کرد. اگر نگویی به ضرر خودت تمام می‌شود به نفع خودت تمام می‌شود همین‌جوری مستقیم بگویی این دستور خداست باید اجرا کنی، برداشتی که از این حرف می‌شود برداشت ادبیات مسیحی است. ادبیات مسیحی رایج توی دنیا که جا افتاده این است که معلوم نیست این حرف‌ها به نفع ما باشد ولی چون خدا گفته می‌گوییم چشم!

سوءتفاهم ایجاد کردی. ما چقدر باید برای خودمان تأسف بخوریم، چقدر ضعیف هستیم در ساختن یک فیلمی که این فیلم را به مردم جهان نشان بدهیم بگوییم بابا حجاب و پوشش، ای خدای من، امر دینی نیست. دین به آن معنای مزخرفی که بعضی‌ها می‌گویند که یک امر قدسی است از آسمان آمده است من نمی‌دانم برای چیست ولی خدا زور گفته است می‌گویم چشم! این معنای مزخرف را خیلی‌ها برای دین دارند بعد هم می‌گویند حجاب امر دینی است. بابا حجاب امر عقلانی است. منتها می‌دانید ما شعورش را نداریم فیلم بسازیم. همین تمام شد رفت. اگر داشتیم حجاب تا حالا جهانی شده بود.

دین یعنی واقع‌بینی. دین یعنی برنامه‌ای که با واقعیت مطابقت دارد. و خدا اگر مطرح می‌شود این وسط کاری نمی‌کند جز واقع‌بینی.

محتوای درس
اسکرول به بالا