تدبیر ش ۴۹-۵۰ خیلی بایستی به مسئله فرهنگ در محیط دانشگاه اهمیت داد
یک نکتهای که به نظر من مهم است، این است که در داخل دانشگاه به مسئله فرهنگ خیلی باید پرداخت؛ خیلی بایستی به مسئله فرهنگ در داخل محیط دانشگاه اهمیت داد. البته رسالت اصلی دانشگاه علم است – در این شکی نیست – منتها همین نگاهی که عرض کردیم، از اول باید در دانشجو به وجود بیاید؛ و این کاری است ممکن. حالا یکی از آقایان فرمودند که در همه آحاد مردم همدلی ایجاد بشود؛ خوب، این چیز خیلی مطلوبی است، اما کار آسانی نیست؛ مقدماتی لازم دارد؛ لیکن اینی که ما عرض میکنیم – یعنی تربیت فرهنگی دانشجواز آغاز- کار ممکنی است؛ مدیریتهای اساسی دانشگاهها میتوانند این منظور را با برنامهریزی تأمین کنند. این منظور میتواند در کتابهای درسی تأمین شود، در انتخاب استاد تأمین شود، در برنامههای گوناگونی که برای دانشجو گذاشته میشود، میتوان اینها را تأمین کرد؛ منتها کار بسیار ظریفی است.۹ ۹. ۸۸/۱۱/۱۳ بیانات در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهرانما باید علم را وسیله سعادت، رشد و شکوفایی بشر و استقرار عدالت قرار بدهیم
ما باید به جایی برسیم که در این عرصهها هرچه ممکن است، پیش برویم؛ هرچه ممکن است، بفهمیم. و البته علم را وسیله سعادت انسان قرار بدهیم. تفاوت نگاه دین – یعنی اسلام – به علم،با نگاهی که دنیای مادی به علم مینگریست، در همین است. ما علم را میخواهیم برای سعادت بشر، برای رشد بشر، برای شکوفایی بشر، برای استقرار عدالت و آرزوهای قدیمی بشر. بارها عرض کردیم که آرزوی دیرین بشر، استقرار عدالت بوده. از قدیمترین دورانها، انسانها از بیعدالتی رنج میبردند. امروز هم در دنیا بیعدالتی هست: بیعدالتی مدرن، بیعدالتی مسلح، بیعدالتی غیر قابل اعتراض! امروز در دنیا بیعدالتیهایی وجود دارد که کسی نمیتواند به اینها اعتراض کند. بمجردی که اعتراض میکنند، با ابزارهای علمی، با امکانات علمی، با همین دانش ارتباطات که امروز رو به شکوفایی روزافزون است، هر صدای معترضی را خفه میکنند. خوب، شما ببینید امروز با جمهوری اسلامی چه دارند میکنند؟ جمهوری اسلامی مگر چه میگوید؟ مگر چه میخواهد؟ این همه تبلیغات، این همه کارشکنی، این همه توطئه علیه جمهوری اسلامی برای چیست؟ جمهوری اسلامی نه درصدد کشورگشایی است، نه درصدد ضربه زدن و آسیب زدن به ملتها و به آحاد مردم است؛ داعیه سعادت معنوی انسان را دارد؛ پیامی دارد برای انسانیت. این را میدانند؛ به همین خاطر این همه سختگیری و فشار وارد میآورند. یک چنین بیعدالتیای امروز وجود دارد. علم باید با این بیعدالتی بجنگد. امروز علم در خدمت این بیعدالتی است؛ امروز علم در خدمت ظالمترین انسانها و ظالمترین جوامع است؛ باید از این حالت خارج شود. نگاه اسلام به علم، نگاه شریف، نگاه نظیف، نگاه دور از هوا و هوس، نگاه معنویگراست. ما علم را میخواهیم برای این؛ خوب، باید برای این تلاش کنیم.۹ ۹. ۸۸/۱۱/۱۳ بیانات در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهرانعشق به تحقیق و کنجکاوی ، فرهنگ لازم دارد؛ این فرهنگ را باید تزریق کرد
اینی که استاد در اتاق خودش منتظر بماند تا بعد از کلاس درس، دانشجو به او مراجعه کند و از او بپرسد، این را بارها هم من توی اجتماعات اساتید و دانشگاهیها گفتم، هم خود دانشگاهیها گاهی گفتند و این را تکرار کردند؛ دولت هم که آمد، یک مقرراتی در چهار پنج سال قبل از این گذاشت؛ خوب، شما میدانید، بنده هم میدانم که به آن مقررات هم درست عمل نمیشود. اشکال کار کجاست؟ اشکال کار در همان مشکل فرهنگی است. یا در مورد تحقیق، بعضی از آقایان در فرمایشاتشان اشاره کردند که عشق و شور تحقیق در مردان ما، زنان ما، اساتید ما، محققین ما هست. خوب، این خیلی چیز مهمی است. مهمترین اختراعات بشری آن اختراعاتی است که با تفحص و کنجکاوی و گذشت و فداکاری محقق به دست آمده؛ نه با سفارش، نه با پول. گاهی آن محقق در شرایط بسیار سختی قرار داشته، سالهای متمادی را هم صرف وقت کرده تا بالاخره به آن نتیجه رسیده. البته بعد که به نتیجه رسیده، ممکن است اقبال و شهرت و پول و بقیه چیزها هم به او رو کرده؛ اما آن عامل اصلی، عامل شـور و عشـق و عـلاقـه و میـل بـه تحقیق و کنجکاوی و عمقیابی بوده. این، فرهنگ لازم دارد؛ این فرهنگ را باید تزریق کرد… ما این روحیه شور و شوق را، میل به تحقیق را، کنجکاوی را، خسته نشدن و پیگیری کردن را باید در ملتمان به وجود بیاوریم. این روحیه، کم است؛ نیست.۹ ۹. ۸۸/۱۱/۱۳ بیانات در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران
وظیفه دانشگاه در ایجاد فرهنگ کار جمعی
میدانید ملتها خصال ملی دارند. بعضی از ملتها خصلتی دارند که خصلت عمومی است. بعضی از ملتها خصلتهای دیگری دارند که حالا مربوط به تاریخ و جغرافیا و اقلیم است و به عوامل گوناگونی وابسته است …کار جمعی جزو خصال ملی ما نیست. شما به ورزشهای ما هم که نگاه کنید و مقایسه کنید با ورزشهایی که متعلق به اروپاییهاست، میبینید همینجور است. ورزش ملی ما که کشتی است، یک ورزش انفرادی است. حتّی ورزش باستانی ما هم که یک ورزش دستهجمعی است، هر کسی برای خودش ورزش میکند. میدانید وقتی که توی گود زورخانه میروند، کار دستهجمعی انجام نمیگیرد؛ با هم یک حرکاتی را انجام میدهند، هر کسی ورزش خودش را انجام میدهد؛ مثل فوتبال یا والیبال نیست که کار این، مکمل کار آن باشد؛ لذا کار، کار جمعی نیست. این یک نقص ملی است در ما؛ این را باید درست کرد؛ باید تزریق کرد. این کارِ کیست؟ کار دانشگاه است.۹ ۹. ۸۸/۱۱/۱۳ بیانات در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران
تدبیر ش ۵۲ مدیران صنعتی و دولتی مشرف بر صنعت، روی مسئله تحقیق باید خیلی تلاش کنند
یک نکته … مهم … مسئله تحقیق است؛ تحقیق و توسعه فناوری. امروز همه صنایع دنیا از جمله صنعت خودرو دانشمحور است. مرتب دارند فکر میکنند، کار میکنند، تحقیق میکنند، پژوهش میکنند، برای اینکه این را کاملتر، بیعیبتر، زیباتر، کممصرفتر، ارزانتر از آب در بیاورند. این جز با پیشرفت علمی، جز با تأمل و دقت و تحقیق، ممکن نیست. باب تحقیق را بایستی باز گذاشت. دستگاههای مختلف، کارخانجات صنعتی و مدیران صنعتی و مدیران دولتی مشرف بر صنعت، بر روی مسئله تحقیق باید خیلی تلاش بکنند. این کمک میکند به اینکه صنعت بتواند در شرایط سخت رقابتی، خودش را حفظ کند؛ در رقابت با رقبای پیشرفته زمین نخورد. این با تحقیق امکانپذیر است.۲ ۲. ۰۹/۰۱/۸۸ بیانات در بازدید از توانمندیهای صنعت خودروسازی
جهت گیری تحقیقاتی و پژوهشی۸
- شهریور ۱۴, ۱۳۹۲
- ۰۰:۰۰
- بدون نظر
- تعداد بازدید 143 نفر
- برچسب ها : تحقیق, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, رهبری, علم, فرهنگ, کار جمعی, مدیران صنعتی, وظیفه دانشگاه