درباره تقویت اراده و افزایش انگیزه برای حجاب چه باید کرد؟
درباره تقویت اراده و افزایش انگیزه، از مطالعهٔ روایتهایی که دربارهٔ خوبیهای حجاب و عاقبت افراد با حجاب و بدحجاب بیان شده است، غفلت نکنید. این روایتها را میتوانید در کتب روایی بیابید مانند: ۱- گناهان کبیره، شهید دستغیب ۲- مکارمالاخلاق ۳- اصول کافی، ترجمه جنتی اگر بخواهیم به اراده و خواست دیگران زندگی کنیم، از مقام و ارزش انسانی خود فرو میافتیم. ارزش و کرامت آدمی در آن است که خود با اراده و شناخت، تصمیم بگیرد و عمل بکند. در هر کاری افراد مخالفی وجود دارند رفتار شما را نمیپسندند و عملکرد شما را زیرسؤال میبرند تازه این اول کار است، اگر بخواهید با اندک نیروی مخالفی صحنه را ترک کنید و رفتار خود را تغییر دهید، دیگر شخصیت و استقلالی برای شما باقی نمیماند.
وقتی خوبی رفتاری برای شما اثبات شد، نباید به حرف دیگران توجه کنید. لازم نیست در برابر مخالفان جبههگیری کنید. اگر آنها از حرف شما متأثر میشوند، شما نیز به آنها پند و اندرز دهید ولی اگر حرف شما بیاثر است، یا حتی اگر احتمال میدهید رفتار آنها بر عملکرد شما تأثیر بگذارد، هرگز به سخنان آنها گوش ندهید و حتی اجازه ندهید نگاه تمسخرآمیز آنها در نگاه شما بیفتد. البته به آنها بیاحترامی نکنید و حرف زشت و سخن ناروا بر زبان نیاورید.
خواهر عزیز، بیتردید بدانید که حجاب شما برای آنها سنگینتر است تا برای شما و آنها دچار خودسرزنشی شده بودند و لذا برای فرار از عذاب وجدان دیگران را همرنگ خود ساختهاند ازاینرو گمان مبرید که به شما سخت گذشته است و شخصیت شما خورد شده است نه بلکه کاملًا برعکس است. بعد از مطالعهٔ کتب معرفی شده، مجدداً به صورت حساب شده و به دور از افراط و تفریط، حجاب را رعایت کنید و در صورتی که مناسب ببینید، با خواندن کتاب و یا در اختیار قرار دادن آن کتابها، آنها را نیز به حجاب دعوت کنید. مجدداً تکرار میکنیم که نباید حجاب، باعث جبههگیری، تعارض و بگومگو شود. در حالی که حجاب خود را رعایت میکنید، با آنها معاشرت نیکو داشته باشید و به آنها احترام بگذارید، حتی با آنها صمیمیتر از گذشته رفتار کنید و در کارهای شخصی نیز به آنها کمک برسانید. سعی کنید خوبیهای حجاب و اخلاق اسلامی را برای خود تکرار کنید تا تأثیر القائات دیگران خنثی شود
زن باید چگونه در جامعه باشد تا بتواند به کمال مطلوب انسانیت خود برسدحجاب او چگونه و تا چه حد باید باشد؟
برای روشن شدن مطلب مقدمهای لازم است و آن این که، دین اسلام برای ترقی و پیشرفت و آزادی زن گامهای بلندی برداشته است و به منظور تأمین حقوق او قوانین و احکام دستوری تشریع نموده است. لیکن این مطلب قابل بحث است که آیا صلاح و مصلحت زن در مورد معاشرت و رفت و آمدهای اجتماعی چیست. آیا صلاح زنان در این است که یعناً مانند مردها در مجامع و محافل عملی شرکت کنند و با بیگانگان خلطه و آمیزش داشته باشند، آیا به صلاح زنان است که خودشان در معرض چشمچرانی بیگانگان قرار دهند و برای آنان امکان تمتع و لذت بصری فراهم آورند. آیا حریم و مرزی برای زنان در مقابل مردان بیگانه نیست میتوانید امتزاج و اختلاط کامل داشته باشند.
یا این که صلاح جامعه و کمال زنان در این است که پوشیده و ساده از خانه خارج شوند و زینتهایشان را برای مردان اجنبی ظاهر نسازند نه خودشان به بیگانگان نظر کنند (یعنی خیره شوند) و نه اجازه دهند بیگانگان به آنان نگاه کنند و این نمیشود مگر این که زن حجاب داشته باشد، در این صورت است که میتواند موقعیت و ارزش خودش را در دل مرد نگهدارد و منافع عمومی جامعه زنان را حفظ کند و به نفع اجتماع قدم بردارد و چون اسلام زن را یکی از اعضا مهم اجتماع میداند و چگونگی سلوک و رفتار او را در جامعه مؤثر میداند، لذا این وظیفه بزرگ (حفظ حریم) را از او خواستار شده که به وسیله پوشش خودش از عوامل انحراف و فساد جلوگیری کند و برای ترقی و پیشرفت جامعه و کمک به بهداشت روانی فداکاری نماید.
پس بر زن لازم است برای رسیدن به کمال مطلوب انسانی، ضمن رعایت حدود تعیین شده از طرف شرع مقدم اسلام [حجاب و پوشش ظاهری اندام و بدن غیر از وجه و کفین] به حجاب و فاصله معنوی هم دقت نمایید، مثلًا در حرفزدنها و خندهها، در آمد و شدهای اجتماعی، حتی در تن صداها هم رعایت اخلاق نماید. حجاب دو فلسفه اساسی دارد که با یکدیگر ارتباط تام دارند: ۱ (مصونیت زن در برابر طمعورزیهای هوسبازان. ۲ (پیشگیری از تحریکات شهوانی خارج از ضوابط و هنجارهای الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی جامعه. حجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسی پیامی قاطع و کوبنده با خود دارد، و آن این است که در برابر همه مردان اجنبی نوعی هشدار و اعلام «دور باش» میدهد، اکنون باید دید چه عواملی در رساندن این پیام و اثرگذاری آن مؤثر است:
۱) حدود و میزان پوشش: بدون شک هر اندازه بدن زن پوشیدهتر باشد نقش نیرومندتری در دورسازی دیگران نظارهگر این میکند. اگر نگاههای آلوده را همچنان که در روایات آمده است تیرهای زهرآلود شیطان بدانیم، پوشش زن همانند قوسی است که تیر از آن کمانه میکند و منحرف میشود و از اصابت و نفوذ در هدف باز میماند. بر عکس هر اندازه بدن زن برهنهتر باشد تیرهای شیطانی را بیشتر متوجه خود ساخته و از آن آسیب خواهد دید. و از همین روست که چادر را حجاب برتر شناختهاند، زیرا با وجود شرایط دیگر بیشترین پوشش و مطمئنترین مصونیت را فراچنگ میآورد. بنابراین حجاب منحصر به چادر نیست و مانتوی کامل نیز میتواند حجاب زن را تأمین کند، لیکن چادر حجاب برتر است.
۲) کیفیت پوشش: میزان ضخامت و حتی کیفیت دوخت لباس خود بخش مهمی از حجاب را تشکیل میدهد بدون شک لباسهای نازک و تنگ و بدننما فرودگاه پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشمهای هرزه و آلوده و به فساد کشاننده جامعه است. در مقابل لباسهای غیربدننما، دیدهها را از خود دور میسازد، و سلامت معنوی نفوس را تأمین میکند.
۳) رنگها: تردیدی نیست که برخی از رنگها دیدهها را خیره میسازد، و پارهای دیگر نگاهها را از خود میراند و دور میسازد. در عین حال علمای دین نسبت به خصوص رنگها تأکید چندانی نکرده ولی بر این مسأله پای میفشارند که لباس نباید موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشی از آن باشد. ازاینرو است که در طول تاریخ زنان مسلمان به میل خود لباس مشکی را برای حجاب برگزیدند و این سنت حسنه مورد تقریر و پذیرش پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان (علیهم السلام) قرار گرفت، زیرا آنان به این وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشتری میکردند،(۱).
پینوشت:
(۱)) ر. ک: حجاب در ادیان الهی، محمدی آشنانی