قران کتابی جامع در راستای هدایت و تربیت بشری است و تمامی ابعاد آن در این راستا نقش ویژه ایی ایفا می کنند. یکی از این ابعاد، توجه به وعده(۱) و وعیدهایی (۲) است که در قرآن آمده که نقش اساسی را در تربیت آدمی و ایجاد انگیزه ی وی دارد. (۳)
فلسفه ی اصلی از بیان این وعده های الهی، ایجاد انگیزه برای تربیت انسان است یعنی خداوند متعال با بیان این دسته از آیات، موجب می شود که آدمی در راستای اصلاح امور خود گام بردارد؛ چرا که خصلت ذاتی انسان به گونه ای است که تا میل به انجام کاری در وجودش نباشد، آن را انجام نمی دهد، بنابراین وعده های الهی انگیزه ای برای ایجاد چنین میلی در انسان می باشد.
نکته ی اولیه و مهمی که در بیان نعمت ها و نقمت های اخروی باید توجه داشت این است که همه این موارد، برای زن و مرد یکسان است و مختص به گروهی خاص نمی باشد؛ چنانچه در آیات شریفه ی قرآن نیز به ان اشاره شده است: « وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ مَساکِنَ طَیِّبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ (توبه/۷۲) ” خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغهایى از بهشت وعده داده که از زیر درختانش نهرها جارى است، جاودانه در آن خواهند بود، و مسکنهاى پاکیزه در این بهشت جاودان دارند، همچنین خشنودى پروردگار که از همه اینها بالاتر است و این است رستگارى بزرگ”.»
از جمله موارد نعمت های بهشتی که پیرامون آن سوالات و ابهاماتی بوجود آمده است، نعمت متنعم شدن از حورالعین است. برخی با توجه به سیاق برخی از آیات اینگونه سوال می کنند، در بهشت به مردان وعده ی حورالعین داده شده، پس زنان چه پاداشی می گیرند؟
برای پاسخ به این سوال و رفع ابهام از این برداشت، لازم است ابتدا واژه شناسی این کلمه را بیان نماییم:
در کتاب راغب اصفهانی می خوانیم: حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی الْخِیامِ [الرحمن/ ۷۲]، وَ حُورٌ عِینٌ [الواقعه/ ۲۲]، جمع أَحْوَرَ و حَوْرَاء»( المفردات فی غریب القرآن، ص: ۲۶۲) [۴]
بنابراین جمع مذکر و جمع مونث هر دو کلمه ی “احور” و “حوراء” کلمه ی “حور” است. که در این صورت بدیهی است که اگر در جمله قرینه ی دیگری برای حمل بر یکی از جنس مذکر و مونث باشد، معنای این کلمه مختص به همان گروه می شود و اگر به طور مطلق بیان شود، هر دو گروه زن و مرد را شامل می شود.
و اما کلمه ی العین: عین” (بر وزن چین) جمع” اعین” و” عیناء” به معنى درشت چشم است.» (تفسیر نمونه، ج۲۱، ص: ۲۱۲)
حال برای اثبات استعمال عام کلمه ی حورالعین، به چند آیه در این رابطه می پردازیم:
الف: وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عینٍ ؛[دخان/۵۴] آنها را با همسرانی درشت و زیبا چشم تزویج گردانیم.»
در اینجا “ازواج” جمع زوج به معنای همسر(مطلق مرد و زن) است، نه به معنای زوجه که بتوان آن را فقط زن تعریف کرد و اختصاص به مردان داد. در ضمن ضمیر “هم” مختص به جنس خاصی از مردان و زنان نیست و هر دو را شامل می گردد.
ب: «لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَهٌ [ نساء/۵۷] برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است.»
در این آیه شریفه نیز، خداوند این نعمت را با ضمیر “هم”، بیان کرده است. که این ضمیر همچون آیه بالا اختصاصی به مردان ندارد.
پس تا اینجا ثابت شد که این نعمت هم برای مردان است و هم زنان. ولی جای این سوال هنوز باقیست که چرا با وجود اینکه این نعمت برای زنان نیز ثابت شد اما در قرآن کریم، توصیف زنان بهشتی، برای مردان بیشتر صورت گرفته؟
برای این بخش از سوال می توانیم پاسخ های زیر را بیان کنیم:۱: خصوصیتی نهفته در زنان:
شاید یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع، اشاره به خصوصیتی نهفته در زنان باشد. چرا که زنان بر خلاف مردان، که به زیبایی اهمیت می دهند، خواستار مردانگی و قدرتمندی مردان هستند. از این رو به توصیف مردان در این رابطه پرداخته نشده، اگر چه در برخی روایات به این امر پرداخته شده است. [۵] و البته برای مردان نیز چندان بر زیبایی زنان تفصیل داده نشده و اجمالاً به خصوصیات کلی در این رابطه پرداخته شده، همچون: پوشیده بودن زن [۶] لطافت و سفیدی [۷] دلبسته بودن به شوهر [۸] دوشیزه گی [۹] [۱۰].۲: اقتضای حال مخاطب:
برخی آیات چون خطابش فقط مردان بوده، این نعمت هم طبیعتا در آن آیات به ایشان اختصاص داده شده است.۳: به جهت قاعده ی تغلیب:
این قاعده در مورد خداوند نیز جاری می شود بطور مثال ما می دانیم که خداوند جنسیتی ندارد که بخواهیم برای او از ضمیر مذکر یا مونث استفاده کنیم، ولی زمانی که بخواهیم برای او از ضمیری استفاده نماییم به جهت این قاعده از ضمیر مذکر استفاده میشود. برخی آیات شریفه در بیان نعمت حورالعین نیز همینگونه است و به جهت این قاعده، که غلبه مذکر بر مونث است (توجه بفرمایید غلبه مذکر بر مونث نه مرد بر زن) از این قاعده استفاده شده است.خلاصه کلام
۱: آیات بیان کننده نعمت های بهشتی و یا جهنمی، مشترک بین زن و مرد است.
۲: حور العین هم برای مردان است و هم برای زنان. (که شواهد زیادی در این باب است)
۳: اینکه بیشتر به اوصاف زنان بهشتی پرداخته شده، به جهت دلایلی بود که ذکر شد.پی نوشت ها:[۱]. “وعد” در اصطلاح عبارتست از تعهّد کردن به انجام اَمری، خواه آن امر خیر باشد یا شرّ، و اختصاص پیدا کردن به یکى از آنها بواسطه قرینه، معیّن مىشود. مصطفوی،حسن؛ تفسیر روشن، تهران، مرکز نشر کتاب ، ۱۳۸۰ ش، چاپ اول، ج۳، ص ۲۱۹
[۲]. وعید بر خلاف کلمه ی “وعد” که در وعده ی خیر و شر بکار میرود، فقط در وعده ی شر استعمال می شود. ابن منظور، محمدبن مکرم؛ لسان العرب، بیروت، دار صادر، ۱۴۱۴، ج۳، ص ۴۶۳
[۳]. جهت مطالعه ی بیشتر: http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=222818
[۴]. ابوالفتوح رازی از مفسرین برجسته شیعی در قرن ششم نیز به این موضوع تصریح کرده است(رک:روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج۱۸، ص: ۲۸۲) در فرهنگ ابجدی نیز همین مطلب آمده است(رک:فرهنگ أبجدی عربی-فارسی، متن، ص: ۱۹)
[۵]. إن أهل الجنه جرد مرد مکحلین ، مکللین ، مطوقین ، مسورین مختمین ، ناعمین ، محبورین ، مکرمین ، یعطى أحدهم قوه مائه رجل فی الطعام والشراب والشهوه والجماع ، قوه غذائه قوه مائه رجل فی الطعام والشراب ویجد لذه غدائه مقدار أربعین سنه ، ولذه عشائه مقدار أربعین سنه ، قد ألبس الله وجوههم النور وأجسادهم الحریر بیض الألوان ، صفر الحلی ، خضر الثیاب: مردان بهشت جوانانی هستند که بدنشان موی زاید ندارد و سرمه کشیده اند و تاج بر سر دارند و طوق های زینتی بر گردن و دست بندها بر دست و انگشتر های زیبا بر انگشت و چهره ای شاداب و مسرور و با کرامت دارند و هر کدام قوه خوراک و نوشیدن و جماع ده نفر را دارد و چهره اشان نرانی است و بر اندامشان لباس های حریر سفید و زیرهای طلایی و پوشش های سبز است. (مفید ، اختصاص ، ص۳۵۸)
[۶]. رحمن (۵۵) آیه۷۲.
[۷]. صافات (۳۷) آیه۴۹.
[۸]. همان، آیه۴۸.
[۹]. رحمن(۵۵)، آیه۷۴
[۱۰]. می توان از عدم توضیح و تفصیل در این باب، توجه قران به صفت “حیا” را متذکر شد.
نعمتی مشترک میان زنان و مردان بهشتی
- خرداد ۲۹, ۱۳۹۵
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 141 نفر
- برچسب ها : برزخ،بهشت و جهنم, بهشت, پرونده خدا, ماوراء, نعمت هاي بهشتي