آنچه یک جوان باید بداند

آنچه یک جوان باید بداند

 
زنـدگـی در دنیای امروز، زندگی در مدرسه است و سعادت و شقاوت هر انسانی به اراده همان انسان رقم می‌خورد. اگر بخواهید عزیز و سربلند باشید باید از سرمایه‌های عمر و استعدادهای جوانی استفاده کنید و با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید.

امام خمینی (قدس سره).

مقدمه

جوان برای درک بهتر خود و نیز آشنایی با محیط پیرامون خویش، نیاز به راهنمایی و آگاهی دارد. او هـمـواره در حال رشد و نمو است و رشد جسمی‌اش به‌طور طبیعی، همراه باحالت‌ها و هیجان‌های روحی و عاطفی است. جـسـم جـوان به شکل غیرارادی به رشد خود ادامه می‌دهد و رشد روحی و روانی وی در ارتباط مستقیم و متقابل با جسم اوست. هـنـگـامی جریان رشد، حالت طبیعی به خود می‌گیرد، که او از نظر فکری و اعتقادی در جهت صحیح و در مسیر طبیعی برنامه‌های تکاملی نظام آفرینش قرار گیرد.

بـنـابـرایـن، جوان برای رشد روانی و سازندگی خود، نیازمند هدایت و راهنمایی مربیان صالح و خیراندیش است. از طرفی او نیازمند به فکر کردن درباره خود و رفتار و اعمال و عکس‌العمل‌های خویش در محیط زندگی است. او باید چگونه زیستن را بیاموزد، بخصوص زمانی که به هویت خود پی می‌برد و کم کم خودش را پیدا می‌کند که من کیستم و در کجا هستم و چگونه باید باشم.

او بـاید پاسخ این سؤال‌ها را بیابد تا بتواند در مسیر زندگی خود سنجیده گام بردارد و به آینده‌ای مطمئن و سعادتمند دست یابد. یکی از روان‌پزشکان می‌گوید: من در تحقیقات فراوانی که درباره علت ناراحتی‌های اشخاص انـجـام داده‌ام، بـه ایـن نتیجه رسیده‌ام که این افراد، در دوران کودکی و جوانی، چگونه زیستن را به‌خوبی فرانگرفته‌اند و به اندازه کافی راهنمایی نشده‌اند.

بسیاری از آنان در حال حاضر، خود، پدر یا مادر هستند و دارای فرزندانی نیز می‌باشند. آن‌ها بـدون ایـن که خودشان بخواهند و یا بدانند، ناراحتی‌های روحی و روانی خود را به فرزندان منتقل می‌کنند. جـوان بـه عـلـت این که سنش کم است و کمتر از بزرگ‌سالان گرفتار ناملایمات زندگی شده، دارای ذهنی خام و عاری از تجربه است.

او کـمـتـر از بزرگ‌ترها سرد و گرم روزگار را چشیده و با مشکل‌ها و دشواری‌های کمتری در زندگی روبه‌رو گردیده است. ذهـن پـاک و ساده‌اش چـنـدان فرصت انحراف و آلودگی پیدا نکرده و از طرفی چون به دوران کـودکی نزدیک است، بهتر از افراد مسن، می‌تواند خاطره‌ها و حوادث دوران کودکی خود را به یاد بـیـاورد و عـلـت بـعضی از احساس‌ها و رفتار خود را بفهمد تا در نتیجه، هرگاه رفتار ناپسندی از خود مشاهده کرد، به آسانی آن را علت‌یابی کرده و اصلاح نماید.

جوان، هنوز قسمت بیشتر عمر خود را در پیش رو دارد. او با شناخت بهتر خود، می‌تواند از بروز واکنش‌های نابهنجار در برابر پیشامدهای زندگی در آینده، جلوگیری نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا