اسم من بادام است !

اسم من بادام است !

ما دو برادریم که یکی شیرین و دیگری تلخ است .بو داده نوع شیرین من مقوی مغز و سلسله اعصاب است .
بینایی را تقویت می کنم و برای تنگ نفس مفیدم .
تلخ من اگر با عسل خورده شود، برای کیسه صفرا و کبد مفید است .
با پوست منافع بسیار دارم که از آن جمله از بین بردن زخمهای چرکی است .
اسم من بادام است . همان میوه ای که چشم های زیبا را به آن تشبیه می کنند عربی من ((لوز)) است .
خرما و ترنجی وبهی و لوز بسی هست
این سبز درختان نه همه بید و چنار است .
زادگاه اولیه ی مرا عده ای آسیای صغیر و عراق نوشته اند، ولی من خود را ایرانی الاصل می دانم و در بسیاری از کشورهای خارجی مرا به نام بادام فارسی می خوانند. من انواع زیاد از کوهی ، و بیابانی و بستانی . کوچک و بزرگ دارم و این به دو گروه شیرین و تلخ قسمت می شوند.
میوه شیرین من دارای ۵۴ درصد روغن ۲۴ درصد مواد سفیده ای و مقداری عوامل مخصوص که هنرش آمیزش روغن با آب است می باشد و همچنین دارای مقداری قند – صمغ – آهک – فسفر – پتاسیم – گوگرد – کلر – سدیم و آهن هستم و به علت وجود این عناصر است که کمی سنگین و دیر هضم می شوم . چون یک درصد فسفر دارم ، مقوی مغز و سلسله اعصاب می باشم .
بادام تلخ روغن کمتری دارد. (بیست تا ۴۵ درصد) ولی عوامل ترکیب کننده ی آن با آب زیادتر است . و بعلاوه دارای یک ترکیب شیمیایی است که در مجاورت آب تولید مقداری قند و مقداری اسانس بادام تلخ و سمی به نام اسید سیانیدریک می نماید. روغن نوع شیرین من مسهلی ملایم است و مقدار خوراک آن ۱۵ تا ۶۰ گرم و برای اطفال ۴ تا ۳۰ گرم به تناسب سن آنها است .
میوه من نگهبان جوهر دماغ – ضد عفونی کننده ی اعضاء باطنی و مقوی بینایی می باشد – نرم کننده مزاج – سینه و گلو است .شیره ی میوه من با شکر سرفه را آسان ، سینه و حنجره را نرم و باز می کند و برای تنگ نفس و ذات الجنب و سینه پهلو مفید است و از خونریزی ریوی جلوگیری می کند. اگر پوست سخت میوه ی مرا که سوخته و به سرحد خاکستر شدن نرسیده باشد گرد دندان نموده و به دندانهای خود بمالید لثه دندان را محکم می کند و دندان را سفید می نماید.
من به سبب لعابی که دارم ، جهت زخم روده و مثانه و اسهال و پیچش شکم مفید می باشم . مخصوصا اگر این پیچش به علت زیادی رطوبت معده باشد – من زیاد کننده ی شهوت بوده و فشار آن را کم می کنم – خوردن من از سوزش ادرار می کاهد. میوه ی من بدن را چاق می کند و چنانچه مرا با نبات یا مواد قندی دیگر بخورید نیروی غذایی بیشتری به شما خواهم داد.
اگر مرا بکوبید ثقیل می شوم و دیر از معده می گذرم . بو داده ی من مقوی معده بوده ، رطوبت آن را بیشتر جمع می نماید.مربای من در چاق کردن اشخاص ضعیف البنیه اثری معجزه آسا دارد.مربای میوه من با عسل جهت درد جگر و سرفه مفید بوده ، و بادشکن می باشد.چغاله ی من با پوست ، دندان و لثه را محکم می کند و حرارت دهان را تسکین می دهد. یکی از خواص عجیب شکوفه ی درخت من است که شهوت مردان را زیاد و شهوت زنان را کم می کند و این به علت داشتن هورمون مردانه است . زیاده روی در خوردن من ، برای معده خوب نیست ، مخصوصا برای اشخاص سالخورده و سرد مزاج و معده های مرطوب زیان آور است .مغز کهنه و فاسد شده ی من باعث زیاد شدن غم و غصه شده ، اشتها را سد می نماید و اگر ایجاد قی ننماید، تولید غش خواهد نمود و درمان آن قی کردن و خوردن میوه های ترش است .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا