برتری مقام امامت بر نبوت

برتري مقام امامت بر نبوت

امام صادق (ع) فرمود: خدای تبارک و تعالی ابراهیم را بنده خود برگزید قبل از آنکه پیامبر شود، و او را پیامبر نمود قبل از آنکه رسول شود، و او را رسول خود ساخت پیش از آنکه خلیل شود، و او را دوست گرفت قبل از آنکه او را امام قرار دهد، چون همه این مقامات و مراتب را فراهم آورد، فرمود: انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لا ینال عهد الظالمین من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم، این مقام امامت برای ابراهیم، بزرگ جلوه کرد عرض نمود: از فرزندان من هم، به امامت می رسند؟ خدا فرمود: پیمان من به ستمکاران نمی رسد. شخص غیر خردمند نمی تواند پیشوای افراد پرهیزکار و عاقل قرار گیرد و ظالم از نظر خدا، کم خرد است و او نمی تواند در راس امتی باشد که در بین آنان افراد متقی و وارسته وجود دارند.
در یک بیان کوتاه می توان فرق بین نبی و رسول و امام را این گونه بیان کرد: نبی کسی است که پیام خدا را از خدا دریافت می کند ولی مسئول ابلاغ آن نیست. رسول پیام خدا را دریافت می کند و مسؤ ول رساندن آن به مردم است. امام، پیام را از خدا به صورت وحی دریافت نمی کند اما آنچه توسط جبرییل بر رسول نازل گشته آن را پاسداری و به مردم نه تنها ابلاغ می کند بلکه مامور و مسؤ ول اجراء و انجام پیام حق نیز می باشد و بدین دلیل چون مسؤ ولیت امام از نبی بالاتر است مقام امامت از رسالت و نبوت والاتر است. لازم به ذکر است که با این توضیح گمان نشود که مقام علی (ع) از پیامبر (ص) بالاتر است چون پیامبر اکرم (ص) علاوه بر مقام نبوت و رسالت، مقام امامت را نیز دارا بود.
وجود امام در کوچکترین اجتماع ضروری است، همچنان که قوق ثقل، زمین را از مخاطرات و لرزش و زیر و رو شدن حفظ می کند وجود امام نیز اجتماع بشری را از هرج و مرج و بی سامانی حفظ می کند. ابوحمزه می گوید به امام صادق (ع) عرض کردم آیا می شود زمین بدون امام باشد؟ فرمود: اگر زمین بی امام و پیشوا باشد فرو می رود (و نظمش از هم می پاشد). و این ضرورت به گونه ای اهمیت دارد که حتی پیشوای غیر عادل نیز از نداشتن رهبر برای جامعه بهتر است، زیرا نداشتن رهبری، بنیان اجتماع را متزلزل و ویران می کند. در فرهنگ اسلام لزوم امام تا بدان جاست که در روایت می فرماید: اگر دو نفر وجود داشته باشند یکی از آن دو رهبر و پیشوای دیگری است.
مساله انسجام و نظام اجتماع اسلامی و نظم و سازماندهی آن از نظر رسول اکرم (ص) به اندازه ای مهم و حساس بود که پیامبر (ص) فرمود: اگر سه نفر با هم مسافرت می کنید یک نفر را به عنوان سرپرست و رهبر انتخاب کنید.
امام باقر می فرماید: هر کس خدای را با زحمت عبادت کند ولی امام و پیشوایی که خدا معین کرده نداشته باشد عبادت و زحمتش ناپذیرفته و او گمراه و سرگردان است و خداوند اعمال او را دشمن می دارد و داستان چنین کسی به گوسفندی می ماند که چوپان و گله خود را گم کرده و تمام روز سرگردان از این سو به آن سو می رود و هنگام شب وقتی چوپانی را می بیند به سوی او می رود و شب را در خوابگاه آن گله بسر می برد، هنگام کوچ گله گوسفند متوجه می شود که این گله و چوپان، ناشناس است باز حیران و سرگردان به جستجوی چوپان و گله خود ادامه می دهد تا به آنها بپیوندد و از تنهایی و غربت برهد، باز، چوپان دیگری او را صدا می زند که بیا و به چوپان و گله خود بپیوند که تو از آشنایان خود گم گشته ای، پس با ترس و وحشت حرکت کند و کسی نباشد که او را به محل اصلی خود هدایت کند، در این بین گرگ از فرصت استفاده کرده او را طعمه خود می کند. به خدا قسم کسی که از این امت باشد و امام عادل از جانب خدا را نداشته باشد حال او چنین است؛ گم گشته و گمراه است و اگر با این حال بمیرد با کفر و نفاق از دنیا رفته است. رهبران جور و رهروان آنان از دین خدا برکنارند، خود گمراه و مایه ضلالت مردم می باشند اعمالی که انجام می دهند مانند خاکستری است که تند بادی در روز طوفانی بر آن بتازد و همه را با خود ببرد و چیزی نصیبشان نشود و این است گمراهی بزرگ.
اسماعیل بن جابر می گوید: به حضرت امام محمد باقر (ع) عرض کردم اجازه می دهید عقیده خود را که با آن، خدا را می پرستم بر شما عرضه کنم؟ فرمود: بگو، عرض کردم شهادت می دهم که جز خدای یگانه بی همتا، کسی شایسته پرستش و بندگی نیست و محمد بنده و رسول اوست و به آنچه پیامبر (ص) از جانب خدا آورده حق و شهادت می دهم که علی (ع) امام امت است و خدا اطاعت او را واجب ساخته است و بعد از او امام حسن و حسین (ع)… تا رسید به خود حضرت آنگاه عرض کردم شما امام و حجت خدا هستید، فرمود: دین خدا و ملائکه او همین است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا