جنگ و صلح در احادیث (۱)

جنگ و صلح در احادیث (1)

جنگ و صلح از نگاه آموزه‏های دینی مانند سایر رفتارهای اجتماعی بشر، مشمول قوانین و قواعدی است که حاکمان، فرماندهان و لشکریان ملزم به رعایت آن‏ها هستند. حصول اهداف انسانی و اسلامی جنگ و صلح زمانی میسور است که این پدیده غیر طبیعی که گاهی ناخواسته و گاهی بر اساس ضرورت رخ می‏دهد، بر مبنای قوانین شریعت مدیریت شود.
نوشتار حاضر مشتمل بر گزیده‏ای از قواعد، احکام، آیین جنگ و صلح و دیگر آموزه‏های نظامی اسلام با تمرکز بر روایات موسوعه بزرگ حدیثی «بحارالانوار» می‏باشد. لازم به ذکر است در ارجاعات احادیث به منابع اصلی، از تخریج بحارالانوار که در پی‏نوشت آن آمده استفاده شده است.

مقدمه‏

در بررسی موضوعات سیاسی از دیدگاه احادیث به اصل مهم جهاد برمی‏خوریم؛ اصلی که موجودیت اسلام و عزت و استقلال مسلمانان وابسته به آن بوده و در دفاع از ممالک اسلامی ، و توسعه قلمرو جغرافیایی اسلام به ویژه در صدر اسلام و گسترش فرهنگ توحیدی در جهان، نقش اساسی داشته است. فلسفه تشریع جهاد و مبنای مشروعیت آن ، فارغ از ارزش‏های مادی و نژادپرستی و توسعه‏طلبیِ قدرت‏طلبان ، و دست‏یازی به ثروت‏های ملل دیگر – که در حکومت‏های غیر دینی رائج است – بر اموری انسانی و اسلامی مانند دفاع در برابر هجمه دشمنان ، تمامیت ارضی ، استقلال کشور اسلامی و حاکمیت دین و شریعت استوار است.
در این نوشتار مهم‏ترین موضوعات و مسائل جهاد را از منظر اخبار و احادیث ائمه(علیه السلام) مورد مطالعه و بررسی قرار می‏دهیم. مباحثی از قبیل: جایگاه جهاد در نظام سیاسی اسلام ، اصل دعوت ، انواع جهاد ، اهداف جهاد، شرایط جهاد ، وجوب جهاد، آیین جهاد ، صلح و صلح‏گرایی ، عقد أمان و عهد ذمه و احکام و حقوق اسیران و مانند آن.

۱. جایگاه جهاد در اسلام‏

در آموزه‏های سیاسی اسلام، جهاد مهم‏ترین اصلی است که در آیات قرآن بر آن تأکید شده و در متون روایی ، احادیث فراوانی به آن اختصاص یافته است. مبتلا به بودنِ جهاد در عصر حضور و غیبت در شکل جهاد ابتدایی و دفاعی ، باعث گردیده تا این مسئله از جهات گوناگون مورد توجه و بحث و بررسی قرار گیرد. تبیین جایگاه و اهمیت جهاد در نظام سیاسی و ارزشی اسلام یکی از نکات مورد اهتمام در احادیث معصومین(علیهم السلام) می‏باشد که به آن پرداخته شده است.

۱ – ۱. جهاد، عامل اصلاح و سعادت‏مندی جامعه‏

در برخی از احادیث بر نقش اصلاحی جهاد در انحرافات و ناهنجاری‏های سیاسی اجتماعی تأکید شده و تنها راه علاج کجروی‏های نظری و عملی جامعه، قدرت و شمشیر معرفی شده است.

حدیث اول:

… عن عُمَرَ بن أبان ، عن أبی عبداللَّه(علیه السلام) ، عن آبائه قال: قال رسول اللَّه(صلی الله علیه و آله و سلم) : الخیر کلّه فی السیف، و تحت ظلّ السیف، و لا یقیم الناس إلّا السیف ، و السیوف مقالید الجنّه و النار.(۳)

حدیث دوم:

من خطبه لأمیرالمؤمنین(علیه السلام) أمّا بعد: فأنّ الجهاد باب من ابواب الجنّه فتحه اللَّه لخاصّه اولیائه ، و هو لباس التقوی ، و درع اللَّه الحصینه ، و جنّته الوثیقه ، … .(۴)

حدیث سوم:

… عن [موسی بن جعفر](علیه السلام) قال: قال رسول اللَّه(صلی الله علیه و آله و سلم) : اوصی امّتی بخمس: بالسمع والطاعه و الهجره، و الجهاد ، و من دعا بدعاء الجاهلیّه فله حثوه من حَثَی جهنّم.(۵)

حدیث چهارم:

… عن حدیره قال: … قال [ابو عبداللَّه(علیه السلام)]: الجهاد أفضل الأشیاء بعد الفرائض فی وقت الجهاد، و لا جهاد إلّا مع الأمام… .(۶)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا