ضرورت تحصیل مقدمه ی واجب

ضرورت تحصیل مقدمه ی واجب

ضرورت تلاش برای مقدمه ی یک کار واجب!

پس از اینکه جوانی وجوب امر ازدواج را در وجود خویش احساس کرد – به طوری که اکنون این وضعیت در جامعه فعلی در مورد بسیاری از جوانان ما صادق است – باید شرایط آن واجب را نیز بوجود آورد.
در بعضی واجبات اگر شرایط وجوب حاصل گردید، آن امر واجب می شود. بطور مثال حج که یک فریضه و از واجبات و فروع دینی ما مسلمانان به شمار می آید و از اهمیت بالایی برخوردار است، شرایطی دارد که از جمله شرایط آن «استطاعت» است و فقها در خصوص استطاعت، چهار استطاعت «مالی»، «جسمی»، «امنیتی» و «زمانی» را شرط وجوب حج تمتع دانسته اند. اما آیا مستطیع شدن نیز از واجبات است؟ یعنی آیا شما باید خود را به مشقت بیندازید که به استطاعت برسید تا حج بر شما واجب شود؟!

پاسخ این سؤال منفی است؛ زیرا چنانچه مستطیع شدید، حج بر شما واجب می شود و شارع مقدس شما را موظف به مستطیع شدن ننموده است.اما برخی دیگر از واجبات که بر همه ی افراد مسلمان واجب است؛ در عین حال، آن واجبات شرایطی دارند که تحصیل شرایطشان نیز واجب است. مثلا نماز بر همه واجب است ولی شرط ابتدایی اقامه نماز، طهارت و وضو است. پس اینک که شرط نماز صحیح، داشتن طهارت و وضو است، بر شما واجب می گردد وضو بگیرید و سپس نماز را اقامه کنید.
کسی نمی تواند نماز نخواند به این دلیل که وضو ندارد. درست است که انسان بی وضو نمی تواند نماز بخواند، ولی بر او واجب است وضو بگیرد و نماز بخواند یعنی مقدمه ی آن نیز واجب است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا