منکرهای حرام (بخش دوم)

منكرهاي حرام (بخش دوم)

    

سوم : برآورده نساختن نیازهای جنسی زن

      شوهر نمى‏تواند بیش از چهار ماه با زن خود نزدیکى را ترک کند، مگر آن که نزدیکى براى او ضرر یا مشقّت زیاد داشته باشد ، یا آن که زن ، خود راضى به ترک آن باشد، و یا آن که در ضمن عقد ازدواج ترک آن را بر زن شرط کرده باشد؛ و در این حکم، بنا بر احتیاط واجب فرقى نیست میان این که شوهر، حاضر باشد یا مسافر؛ پس بنا بر احتیاط جایز نیست سفر غیر لازم را بدون عذر و بدون رضایت همسر بیش از چهار ماه ادامه دهد.

توضیح المسائل مراجع ، ج‏۲، ص ۴۸۱ ، مسأله ۲۴۱۸

   

  قَالَ اَبُوعَبْدِالله علیه السلام : شَکَا رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام نِسَاءَهُ فَقَامَ علیه السلام خَطِیباً فَقَالَ ……. رِضَاهُنَّ فِی فُرُوجِهِنَّ  ….

وسائل‏الشیعه ، ج  ۲۰ ، ص  ۱۸۱

حضرت صادق علیه السلام فرمودند : یکی از اصحاب امیر مؤمنان علیه السلام از همسرش شکایت کرد  حضرت [ در ضمن مطالبی در معرفی زنان ] فرمودند : … خشنودی آنان در تأمین نمودنِ مسائل جنسی آنان می باشد …

چهارم : همبستری در مواردی که شرعاً حرام می باشد

در مواردی همبستری حرام است و آن ها عبارتند از :

۱ . همبسترى در حال استحاضه قبل از غسل

مسأله: مستحاضه قبل از انجام غسل، همبسترى با همسر براى او جایز نیست و بعد از غسل جایز
است و همان غسلى که براى نماز انجام داده کافى است [اگر همبسترى در وقتِ همان نماز باشد] و امّا
قبل از وقتِ نماز غسل جداگانه مى‏خواهد .

العروه الوثقی ، ج ۲ ، فصل فی احکام  الاستحاضه ، مساله ۱۸

سؤال: در استحاضه ی متوسّطه و کثیره اگر زن غسل‏هاى واجب خود را تماماً انجام دهد و نزدیکى
کند این غسل‏ها کفایت مى‏کند یا باید براى آن عمل هم غسل کند ؟

جواب: اگر در وقت نمازى که براى آن غسل کرده بعد از نماز نزدیکى شود غسل لازم نیست و اگر در وقت دیگر باشد
بنابراحتیاط باید براى این عمل مستقلاً غسل کند .

استفتائات حضرت امام ، ج ۱، ص ۷۶ ، سؤال ۱۸۲

۲ . همبسترى در حال حیض و یا زمان‏هایى که باید شرعاً حیض قراردهد و همچنین در حال نفاس

      جماع (همبسترى) در حال حیض بر مرد و زن [هر دو] حرام است و علاوه بر حرمت موجب کفّاره بر
مرد نیز مى‏شود. و بعضى از فقها کفّاره را واجب مى‏دانند. و بعضى از فقها احتیاط واجب و بعضى هم
مستحب مى‏دانند.

مسأله: اگر شماره‏ى روزهاى حیضِ زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اوّل آن، با زن
خود در قُبُل (جلو) جماع کند، باید یک دینارِ شرعى کفّاره به فقیر بدهد و دینار شرعى حدود ۱۸ نخود
است و اگر در قسمت دوم جماع کند باید نیم دینار یعنى حدود ۹ نخود طلاى سکّه دار بدهد و اگر در
قسمت سوم جماع کرده باشد باید ربع دینار یعنى حدود ۵/۴ نخود طلاى سکّه دار بدهد و اگر در هر سه
قسمت جماع کند باید کفّاره‏ى هر سه قسمت را بدهد .

العروه  الوثقی ، ج ۱ ، فی احکام الحائض « الثامن » و مساله ۶ / توضیح المسائل مراجع ، مساله ۴۵۲

سؤال : کفّاره نزدیکی در روز آخر حیض برابر ۵/۴ نخود معادل چند گرم طلا است ؟

جواب : نزدیک به یک گرم و نیم است .

احکام خانواده ، سؤال ۶۴۷

مسأله: آمیزش (جماع) در حال حیض، بر زن کفّاره‏اى را واجب نمى‏کند هر چند به میل و رغبت
همبستر شود [فقط کار حرام انجام داده و گناه کرده است].

العروه  الوثقی ، ج ۱ ، فی احکام الحائض « الثامن »

۳ . وطى در دُبُر (عقب)

وطى در دُبُر (عقب) همسربه نظر بعضى از فقها بنابراحتیاط لازم مطلقاً حرام است و به فتواى بعضى اگر زن راضی نباشد حرام است و به فتوای بعضی کراهت شدید دارد .

              صراط النجاه ، ج ۱ ، ص ۲۹۸ ، سؤال ۷۹۸ /  توضیح المسائل مراجع ، ج‏۱، ص  ۲۶، مساله ۴۵۰

سؤال : نزدیکی از پشت برای زن و شوهر چه حکمی دارد ؟

جواب : این کار بدون رضایتِ زوجه حرام ، و بارضایتِ وی کراهتِ شدید دارد ، و بعضاً منشأ بیماری های گوناگون می شود .

احکام خانواده ، سؤال ۶۴۸

۴ . همبسترى با کسى که خطر ابتلاى به بعضى از بیماری ها را دارد

سؤال: با توجه به این که یکى از راه‏هاى سرایت بیمارى ایدز تماس جنسى است، لطفاً به سؤالات
زیر پاسخ دهید :

۱- همبستر شدن با همسر مبتلا به ایدز چه حکمى دارد ؟

۲- آیا ازدواج با کسى که ایدز دارد جایز است ؟

۳- آیا بیمارى ایدز مبطل عقد است ، یا مجوّزى براى طلاق مى‏باشد ؟

جواب۱ تا ۳: ازدواج با مبتلایان به ایدز باطل نیست ؛ ولى چنان‏چه اطّلاع نداشته قابل فسخ است . امّا احتیاط آن است
که زن با اجازه‏ى حاکم شرع خود را مطلّقه کند. و در هر صورت ، اگر نزدیکى کردن خطر ابتلا به ایدز داشته باشد جایز نیست .

استفتائات جدید ، ج ۳ ، سؤال ۶۲۹

سؤال:  زنى که شوهرش مسلول و یا به مرض مسرى دیگرى مبتلا است و بداند بر اثر همخوابگى و معاشرت به او سرایت مى‏کند آیا بعنوان یکى از عیوب مجوّزه ی فسخ مى‏تواند فسخ کند یا نه و حق دارد به او تمکین نکند یا نه و زوج هم جهت عدم تمکین زن باین عنوان مى‏تواند نفقه به او ندهد یا نه ایضاً در صورت نرسیدن نفقه به زن مى‏تواند خود را مطلّقه نماید یا نه ؟

جواب : موکول به مراجعه به حاکم شرع است ولى اگر همبستر شدن با شوهر معرض مرض باشد بر او تمکین واجب نیست و وجوب نفقه او هم در این مورد ساقط نمى‏شود .

مجمع المسائل ، ج‏۲، ص ۱۹۶ ، سؤال ۵۵۱

    

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید