سوم : برآورده نساختن نیازهای جنسی زن
شوهر نمىتواند بیش از چهار ماه با زن خود نزدیکى را ترک کند، مگر آن که نزدیکى براى او ضرر یا مشقّت زیاد داشته باشد ، یا آن که زن ، خود راضى به ترک آن باشد، و یا آن که در ضمن عقد ازدواج ترک آن را بر زن شرط کرده باشد؛ و در این حکم، بنا بر احتیاط واجب فرقى نیست میان این که شوهر، حاضر باشد یا مسافر؛ پس بنا بر احتیاط جایز نیست سفر غیر لازم را بدون عذر و بدون رضایت همسر بیش از چهار ماه ادامه دهد.
توضیح المسائل مراجع ، ج۲، ص ۴۸۱ ، مسأله ۲۴۱۸
قَالَ اَبُوعَبْدِالله علیه السلام : شَکَا رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام نِسَاءَهُ فَقَامَ علیه السلام خَطِیباً فَقَالَ ……. رِضَاهُنَّ فِی فُرُوجِهِنَّ ….
وسائلالشیعه ، ج ۲۰ ، ص ۱۸۱
حضرت صادق علیه السلام فرمودند : یکی از اصحاب امیر مؤمنان علیه السلام از همسرش شکایت کرد حضرت [ در ضمن مطالبی در معرفی زنان ] فرمودند : … خشنودی آنان در تأمین نمودنِ مسائل جنسی آنان می باشد …
چهارم : همبستری در مواردی که شرعاً حرام می باشد
در مواردی همبستری حرام است و آن ها عبارتند از :
۱ . همبسترى در حال استحاضه قبل از غسل
مسأله: مستحاضه قبل از انجام غسل، همبسترى با همسر براى او جایز نیست و بعد از غسل جایز
است و همان غسلى که براى نماز انجام داده کافى است [اگر همبسترى در وقتِ همان نماز باشد] و امّا
قبل از وقتِ نماز غسل جداگانه مىخواهد .
العروه الوثقی ، ج ۲ ، فصل فی احکام الاستحاضه ، مساله ۱۸
سؤال: در استحاضه ی متوسّطه و کثیره اگر زن غسلهاى واجب خود را تماماً انجام دهد و نزدیکى
کند این غسلها کفایت مىکند یا باید براى آن عمل هم غسل کند ؟
جواب: اگر در وقت نمازى که براى آن غسل کرده بعد از نماز نزدیکى شود غسل لازم نیست و اگر در وقت دیگر باشد
بنابراحتیاط باید براى این عمل مستقلاً غسل کند .
استفتائات حضرت امام ، ج ۱، ص ۷۶ ، سؤال ۱۸۲
۲ . همبسترى در حال حیض و یا زمانهایى که باید شرعاً حیض قراردهد و همچنین در حال نفاس
جماع (همبسترى) در حال حیض بر مرد و زن [هر دو] حرام است و علاوه بر حرمت موجب کفّاره بر
مرد نیز مىشود. و بعضى از فقها کفّاره را واجب مىدانند. و بعضى از فقها احتیاط واجب و بعضى هم
مستحب مىدانند.
مسأله: اگر شمارهى روزهاى حیضِ زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اوّل آن، با زن
خود در قُبُل (جلو) جماع کند، باید یک دینارِ شرعى کفّاره به فقیر بدهد و دینار شرعى حدود ۱۸ نخود
است و اگر در قسمت دوم جماع کند باید نیم دینار یعنى حدود ۹ نخود طلاى سکّه دار بدهد و اگر در
قسمت سوم جماع کرده باشد باید ربع دینار یعنى حدود ۵/۴ نخود طلاى سکّه دار بدهد و اگر در هر سه
قسمت جماع کند باید کفّارهى هر سه قسمت را بدهد .
العروه الوثقی ، ج ۱ ، فی احکام الحائض « الثامن » و مساله ۶ / توضیح المسائل مراجع ، مساله ۴۵۲
سؤال : کفّاره نزدیکی در روز آخر حیض برابر ۵/۴ نخود معادل چند گرم طلا است ؟
جواب : نزدیک به یک گرم و نیم است .
احکام خانواده ، سؤال ۶۴۷
مسأله: آمیزش (جماع) در حال حیض، بر زن کفّارهاى را واجب نمىکند هر چند به میل و رغبت
همبستر شود [فقط کار حرام انجام داده و گناه کرده است].
العروه الوثقی ، ج ۱ ، فی احکام الحائض « الثامن »
۳ . وطى در دُبُر (عقب)
وطى در دُبُر (عقب) همسربه نظر بعضى از فقها بنابراحتیاط لازم مطلقاً حرام است و به فتواى بعضى اگر زن راضی نباشد حرام است و به فتوای بعضی کراهت شدید دارد .
صراط النجاه ، ج ۱ ، ص ۲۹۸ ، سؤال ۷۹۸ / توضیح المسائل مراجع ، ج۱، ص ۲۶، مساله ۴۵۰
سؤال : نزدیکی از پشت برای زن و شوهر چه حکمی دارد ؟
جواب : این کار بدون رضایتِ زوجه حرام ، و بارضایتِ وی کراهتِ شدید دارد ، و بعضاً منشأ بیماری های گوناگون می شود .
احکام خانواده ، سؤال ۶۴۸
۴ . همبسترى با کسى که خطر ابتلاى به بعضى از بیماری ها را دارد
سؤال: با توجه به این که یکى از راههاى سرایت بیمارى ایدز تماس جنسى است، لطفاً به سؤالات
زیر پاسخ دهید :
۱- همبستر شدن با همسر مبتلا به ایدز چه حکمى دارد ؟
۲- آیا ازدواج با کسى که ایدز دارد جایز است ؟
۳- آیا بیمارى ایدز مبطل عقد است ، یا مجوّزى براى طلاق مىباشد ؟
جواب۱ تا ۳: ازدواج با مبتلایان به ایدز باطل نیست ؛ ولى چنانچه اطّلاع نداشته قابل فسخ است . امّا احتیاط آن است
که زن با اجازهى حاکم شرع خود را مطلّقه کند. و در هر صورت ، اگر نزدیکى کردن خطر ابتلا به ایدز داشته باشد جایز نیست .
استفتائات جدید ، ج ۳ ، سؤال ۶۲۹
سؤال: زنى که شوهرش مسلول و یا به مرض مسرى دیگرى مبتلا است و بداند بر اثر همخوابگى و معاشرت به او سرایت مىکند آیا بعنوان یکى از عیوب مجوّزه ی فسخ مىتواند فسخ کند یا نه و حق دارد به او تمکین نکند یا نه و زوج هم جهت عدم تمکین زن باین عنوان مىتواند نفقه به او ندهد یا نه ایضاً در صورت نرسیدن نفقه به زن مىتواند خود را مطلّقه نماید یا نه ؟
جواب : موکول به مراجعه به حاکم شرع است ولى اگر همبستر شدن با شوهر معرض مرض باشد بر او تمکین واجب نیست و وجوب نفقه او هم در این مورد ساقط نمىشود .
مجمع المسائل ، ج۲، ص ۱۹۶ ، سؤال ۵۵۱