ویژگیهای عصر ظهور

ويژگيهاي عصر ظهور

فراسو: منظور از عبارت «یأتى بدین جدید» در مورد حضرت چیست؟ چه عالمانى در مقابل حضرت قد علم مى‏کنند و چرا؟ برخورد حضرت با آنان چگونه خواهد بود؟

نصیرى: ما در این زمینه، دو دسته روایت داریم. یک دسته از روایات مى‏گوید: حضرت قدم جاى قدم حضرت رسول(ص) مى‏گذارند و ذره‏اى از سنت ایشان تخلف نمى‏کنند. حضرت رسول(ص) مى‏فرماید: إنّه متّبع لا مبتدع، مهدى(عج) تابع من است ونه نوآور و بدعت گزار. و دسته دیگر از روایات مى‏گوید که حضرت با دین جدید مى‏آیند. جمع بین این دو دسته از روایات این است که چون دین در دوران غیبت و به‏خصوص در آخرالزمان و آستانه ظهور، دچار تحریفها و نوآوریها و قرائتهاى گوناگون شده و از مبانى اصیل خود یعنى کتاب و عترت فاصله گرفته و پوستین وارونه بر تن آن پوشانده شده است، وقتى حضرت حجّت(عج) همان دین اصیل حضرت رسول(ص) را مطرح مى‏کنند، به‏عنوان دینى جدید جلوه مى‏کند و بسیارى نیز مى‏گویند دین جدید آورده است. و اما عالمانى که در مقابل حضرت مى‏ایستند، از روایات فهمیده مى‏شود که آن دسته از عالمان و فقهایى هستند که در آخرالزمان قائل به نقص و ناکارآمدى دین مى‏شوند و احکام و فتاوى جدید براى کامل کردن و کارآمد کردن آن ارائه مى‏دهند. مى‏دانید که هم اکنون کسانى هستند که در مقابل نصوص صریح قرانى و روایى، اجتهاد مى‏کنند و معتقدند دیگر در دنیاى جدید نمى‏توان احکام گذشته را پیاده و حتى مطرح کرد، لذا باید دست به اجتهادى جدید بزنیم. از جمله این احکام، احکام مربوط به تفاوتهاى مردان و زنان در باب ارث و دیه و… است. و باز در حدیث است که آخرین مقاومتهاى سازمان‏یافته در مقابل حضرت را گروهى از همین دست فقها صورت مى‏دهند و طبعاً حضرت هم با قدرت با آنها برخورد خواهند کرد.

فراسو: تعدد فرق و مذاهب مختلف (توحیدى و غیرتوحیدى، الهى و بشرى و…) پس از ظهور حضرت و استقرار حکومت ایشان به چه شکل درخواهد آمد؟

نصیرى: آن دوران مصداق آیه «لیظهره على الدین کلّه و یکون الدین کلّه لله» مى‏باشد و از تعدد قرائتها و احزاب و جناحها و پلورالیسم سیاسى و عقیدتى خبرى نیست. حاکمیت حضرت(عج) مطلق خواهد بود و یک صدا بیشتر نخواهد بود که آن صداى عدل و توحید و اسلام است. امام صادق(ع) مى‏فرماید: «با ظهور حضرت(عج)، همه ادیان و مذاهب از بین مى‏روند و جز دین خالص باقى نمى‏ماند» و در روایتى دیگر مى‏فرماید: «به خدا سوگند، ناهماهنگى و اختلاف بین ادیان و مذاهب از بین مى‏رود و فقط یک دین باقى خواهد ماند، همانگونه که خداوند مى‏فرماید: «دین نزد خداوند اسلام است و بس.»

فراسو: حکومت ایشان چگونه با اختلاف و تعدد فرهنگها، قومیتها، زبانها و… برخورد خواهد داشت؟ (به عنوان مثال آیا زبان واحدى در سراسر حکومت ایشان رسمیت مى‏یابد؟ و…)

نصیرى: تا آنجا که این اختلافها در تعارض با احکام اسلام و عدالت و معنویت نباشد و جزء اختلافها و تفاوتهاى طبیعى و مشروع باشد، على‌الاصول مانعى از وجود آنها نخواهد بود و اساساً این تفاوتها و اختلافها براساس حکمت‏الهى ایجاد شده است (و جعلناکم قبائل و شعوباً لتعارفَوا). اگرچه در بعضى از امور به جهت سهولت و یا جهات دیگر، ممکن است یگانگى و یکدستى ایجاد شود. البته در باب تعدّد زبان و یا زبان واحد، الان حدیثى در خاطرم نیست ولى بعید نیست که مردم زبانهاى متعدد را بفهمند و به راحتى با هم ارتباط بر قرار کنند.

فراسو: نحوه ارتباط حضرت با مردم و مردم با ایشان به چه شکل خواهد بود؟ رسانه‏ ها در عصر مهدوى(عج) به چه شکل خواهند بود؟

نصیرى: سهولت در ارتباط یکى از ویژگیهاى جامعه مهدوى(عج) است. اما نه از مقوله ارتباطات مدرن، امام صادق(ع) مى‏فرماید: «هرگاه قائم(عج) ما قیام کند، خداوند به گوشها و چشمهاى شیعیان ما قوه و نیرویى مى‏بخشد و در حالى که بین آنها و قائم(عج)، نامه‏رسان و واسطه‏اى نیست، با شیعیان تکلم مى‏فرماید و آنها مى‏شنوند و به آن حضرت مى‏نگرند، در حالى که حضرت در مکان خود است.» عجیب این است که عده‏اى این روایت را اشاره به رادیو و تلویزیون و ماهواره و رسانه‏هاى جدید مى‏دانند، در حالى که اولاً روایت سخن از تحقق این امر همزمان با قیام حضرت مى‏گوید، در حالى که ماهواره و تلویزیون قبل از ظهور محقق شده‏اند. و ثانیاً به چشم و گوش شیعیان قوه و نیرویى داده مى‏شود که چنین ارتباطى را برقرار مى‏کنند نه آن‏که ابزار قدرتمندى واسطه این ارتباط هستند. اگر مقصود، ماهواره و تلویزیون بود حضرت مى‏توانست بفرماید وسایلى ایجاد خواهد شد که با آن وسایل ارتباط برقرار مى‏شود.

فراسو: نظام تعلیم و تربیت در عصر مهدوى(عج) چگونه خواهد بود؟ (شکل نظام، نوع علوم و…)

نصیرى: در این زمینه، روایات خیلى جزیى توضیح نداده‏اند اما آن چه مسلم است این است که علوم حقیقى و نورانى و نه شبه علم و علوم مضر و سکولارف مدرن به مردم عرضه خواهند شد. امام صادق(ع) مى‏فرماید: «علم، بیست و هفت حرف است و تمام آنچه انبیاى الهى آورنده آن بوده‏اند، تنها دو حرف از آن بوده و تا به امروز مردم بیش از دو حرف آن را نشناخته‏اند اما وقتى قائم(عج) ما قیام کند؛ بیست و پنج حرف دیگر را در میان مردم منتشر خواهد کرد و دو حرف موجود را نیز به آن ضمیمه خواهد نمود.» از این حدیث دو نکته مهم استفاده مى‏شود: ۱ـ معلم همه علوم (چه علوم مادى و چه معنوى) انبیا بوده‏اند. ۲ـ علوم مدرن که در آخرالزمان و قبل از ظهور، ایجاد و گسترش مى‏یابند، از سوى امام صادق(ع) به رسمیت شناخته نمى‏شوند، چرا که اگر به رسمیت شناخته مى‏شدند حضرت باید مى‏فرمودند، چند حرف از علم هم در آخرالزمان و قبل از ظهور به وجود مى‏آید و یا لااقل مى‏فرمودند: دو حرفى که انبیاء آورده‏اند، قبل از ظهور به شکوفایى مى‏رسند. اما مى‏بینیم که اصلاً حضرت سخنى از علوم جدید به میان نمى‏روند چرا که به زعم ما در منطق ائمه معصومین(ع)، این علوم از زمره علوم مطلوب و مشروع خارج هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا