آثار نامطلوب خود ارضایی

آثار نامطلوب خود ارضایی

پرسش ـ خودارضایی چه آثار نامطلوبی بر روحیه انسان دارد؟

پاسخ ـ خودارضایی و استمناء عملی حرام و از گناهان کبیره است   ( گناهان کبیره، شهید دستغیب، ج ۲، ص ۱۴۷.)    و پیامبر اکرم، استمناء کننده را ملعون دانسته است.    (مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۳۵۶. ) 
خودارضایی باعث ضعف قوای جنسی، ترسو شدن و سستی انسان می‏گردد و شجاعت و درستی را از انسان سلب می‏کند و اولین تأثیر آن بر چشم و گوش است و باعث ضعف این دو قوه می‏گردد. کم‏خونی، رنگ‏پریدگی، کم شدن حافظه، لاغری، بی‏ اشتهایی، بدخلقی، سرگیجه و ده‏ ها آفت دیگر از عوارض این عمل ناروا است. در آینده نیز از زندگی زناشویی لذّتی نمی‏برد و چه بسا موجب طلاق از همسرش گردد.

این عمل بر سلسله اعصاب تأثیر عمیقی به جا می‏گذارد و زمینه ضعف شدید آن را فراهم می‏سازد. اگر فردی به این عمل معتاد شد، اراده‏اش را از دست می‏دهد و بعد از آگاه شدن از زیان‏های این عمل، آن قدر اراده ندارد تا آن را ترک کند.
راه‏های زیر برای جلوگیری از این عمل زشت مناسب است:
۱ . اقدام به ازدواج؛ اگر از لحاظ سنی و شغلی و شرایط مورد نیاز، زمینه ازدواج فراهم باشد. و در صورت آماده نبودن شرایط ازدواج، چند روز در هفته و یا در ماه، روزه بگیرد.

۲ . فراهم نیاوردن زمینه ‏های تحریک مثل خواندن مجلات و کتابهای نامناسب و دیدن فیلم‏های تحریک‏ کننده و سایتهای خراب و حضور در مجالسی که باعث تحریکات جنسی می‏شوند و گفت‏وگو درباره امور جنسی و یا شنیدن این امور.
۳ . ورزش به طور منظم، خصوصا کوهنوردی.
 ۴ . کنترل نگاه نسبت به نامحرم و پرهیز از گفت و گوی غیر ضروری با آنها.
۵ . پرهیز از خوردن غذاهای تحریک کننده و غذاهایی که بیش از حد مورد نیاز بدن انرژی تولید می‏کنند.
۶ . دوری از تنهایی و خلوت و زیاد نماندن در حمام و دوری کردن از دوستان منحرف و فاسدی که انسان را در معرض تحریکات قرار می‏دهند.

۷ . رو آوردن به عبادت و خواندن قرآن کریم و دعا و مناجات با خداوند متعال.
۸ . مطالعه مضرات و زیان‏های این عمل زشت و رجوع به کتاب‏هایی که در این مورد نوشته شده (مثل گناهان کبیره، شهید دستغیب شیرازی).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا