تدبیر ش ۳۶عناصر اصلی فریضهی حج، آموزش و تمرین و یادآوری است
در فریضهی حج، عناصر اصلی برای این تربیت فردی و اجتماعی گنجانیده شده است. از لحظه احرام و بیرون آمدن از تشخصات فردی و ترک بسیاری از لذتها و خواهشهای نفسانی، تا طواف بر گرد نماد توحید، و نماز در جایگاه ابراهیم بتشکن و فداکار، و از حرکت شتابان میان دو کوه، تا آرام گرفتن در عرصهی عرفات در میان خیل عظیم موحدان از هر رنگ و نژاد، و تا گذراندن شبی با ذکر و نیاز در مشعرالحرام و انس جداگانهی هر دل با خدا در عین حضور در میان آن جمع متراکم، و سپس حضور در مِنی و سنگباران نمادهای شیطانی، و آنگاه تجسم پرمعنای قربانی کردن، و اطعام مستمندان و رهگذران، همه و همه، آموزش و تمرین و یادآوری است. پیام حج ۱۳۸۷/۰۹/۱۳نیاز دانشجو: کار دسته جمعی و کسب مهارتهای سیاسی و اجتماعی
تشکلهای دانشجویی نقشآفرینند؛ بدون تردید. منتها باید توجه داشت که تشکل دانشجویی، حزب به این اصطلاحی که امروز در دنیا هست و احزاب با آن اصطلاح شناخته میشوند، نیست و با آن فرق دارد؛ احزاب و سازمانهای سیاسی در وضع رایج و متعارف عالم، تشکیلاتی هستند که برای رسیدن به قدرت به وجود آمدهاند… تشکلهای دانشجویی، برای رسیدن به آرمانها به وجود میآیند که فراتر از مسئلهی به قدرت سیاسی رسیدن و حکومت را به دست گرفتن است… البته احزاب بدشان نمیآید که از این مجموعههای دانشجویی برای رسیدن به قدرت استفاده کنند. به نظر ما، این روا نیست وخودِ دانشجوها باید به این توجه داشته باشند. احزاب میخواهند چیزی به دست بیاورند، قدرت را کسب کنند. دانشجوها غالباً با فعالیتهای دانشجویی، جان خودشان، توان خودشان، نشاط خودشان را مایه میگذارند و چیزی تقدیم میکنند؛ آن جایی که لازم بشود، جان را تقدیم میکنند؛ کما اینکه دیدید.
ضمناً تشکلهای دانشجویی، فرصتی هم برای دانشجو ایجاد میکند. برای کار دستهجمعی. و من به کار دستهجمعی اعتقاد دارم و این را یک نیاز دانشجو میدانم؛ کسب مهارتهای گوناگون؛ مهارتهای سیاسی، اجتماعی. دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
تدبیر ش۴۰-۴۱ باید به مسئلهی پرورش اهمیت داده شود
عدهای بر اثر بیتوجهی به نظام پرورش، آن بنایی را که اول انقلاب گذاشته شده بود، از مجموعهی آموزش و پرورش کنار زدند؛ بتدریج کمرنگ کردند و تقریباً میشود گفت حذف کردند. شما حالا به این مسئله معتقدید. این را اجرایی کنید؛ عملیاتی کنید. پرورش اگر از آموزش مهمتر نباشد، کمتر نیست. آن لوح سفید و آمادهای که ذهن کودک ما و دانشآموز ماست، فقط با خط خط کردن و عدد و رقم روی او نوشتن، درست نمیشود؛ ساختن لازم دارد. این ساختن، پرورش است. باید به مسئلهی پرورش و جریان پرورش – به هر شکلی که آن را بتوانند انجام بدهند؛ در مورد شکلش ما اظهار نظری نمیکنیم – اهمیت داده شود؛ در کتاب درسی، در انتخاب معلم، در تربیت معلم، در خود سازماندهی۷. ۷. ۰۹/۰۲/۸۸ بیانات در دیدار جمعی از معلمان، پرستاران و کارگران
تدبیر ش۵۳
خصوصیات و نقش شهید مطهری در عرصههای سیاسی و فرهنگی
این جمله را هم درباره شهید بزرگوارمان مرحوم آیهاللَّه مطهری F عرض کنیم: حقیقتاً رفتار و منش آن مرد بزرگ، نشاندهنده و نمایشگر یک معلم کامل و با احساس مسئولیت بود. در هیچ عرصهای از عرصههایی که حضور یک متفکر اسلامی مورد نیاز بود، ایشان از ورود در آن عرصه خودداری نکرد؛ ملاحظات و مصالح نتوانست جلوی او را بگیرد که وارد این عرصه نشود؛ چه در زمینههای سیاسی، چه در زمینههای فکری. در زمینه پاسخ به سؤالهای گوناگونی که در آن دوره ذهن جوانهای ما را به خود مشغول کرده بود، شهید مطهری مثل برخی از مدعیان روشنفکری دینی نبود که مطالب اجنبی از منطق دین و محتوای دین را با لعاب دینی و قالب دینی عرضه کند؛ بلکه درست نقطه مقابل، مفاهیم حقیقی دینی را در بستهبندیهای متناسب روز و متناسب با سؤال و نیاز و استفهام مخاطبین عرضه میکرد. دنبال این نبود که یک دسته خاصی، یک گروه خاصی، یک مجموعه فکری خاصی او را تحسین کنند. با واپسگرایی و عقبماندگی فکری و ارتجاع و تحجر و غلط اندیشیدن در زمینه دین – که ناشی از تحجر و واپسگرایی است – همان قدر و با همان شدت برخورد کرد که با بدعتها و افکار انحرافی و افکار التقاطی. این، خصوصیت آن مرد بزرگ بود. او خسته نشد؛ تلاش دائمی میکرد. دنبال نام و تیتر و عنوان متعارف دانشگاهی و حوزهای هم نماند.۴ ۴. ۱۵/۰۲/۸۹ بیانات در دیدار گروه کثیری از معلمان سراسر کشور کشور باید راهی را برود که شایسته داعیه مسلمانی است
کشور ما در طول چند قرن، دچار خسارتهای سنگین، دچار عقبافتادگیهای بزرگ، دچار غفلتهای غیرقابل جبران بوده است؛ و این وضعی است که ما امروز مشاهده میکنیم. با پیدایش انقلاب اسلامی، با این حرکت نوین، این کشور باید آن راهی را برود که شایسته این ملت است، شایسته این میراث است، شایسته داعیه مسلمانی است؛ این احتیاج دارد به یک تحرک عظیم.
معلمین عزیز توجه بکنند که ما برای فردای این کشور چهجور انسانی نیاز داریم؟ زن و مرد ما برای ساختن مطلوب این کشور، باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟ این به دست شماست. این نوجوان یا کودکی که در مقابل شما در کلاس درس نشسته است، در اختیار شماست. شما با سخن خود، با منش خود، با رفتار خود، میتوانید به او اعتماد به نفس بدهید؛ میتوانید به او امید بدهید؛ میتوانید او را روانه میدانهای عمل کنید؛ میتوانید به او روح دیانت را آنچنان که شایسته اوست، تزریق کنید؛ میتوانید از او انسانی: زیرک، پرتلاش، اجتماعی، علاقهمند به مصالح جمع و جامعه بسازید و به وجود بیاورید؛ میتوانید روح ابتکار را در او زنده کنید. معلم فرزانه ما میتواند در همان محدوده کلاس درس خود این کارها را انجام دهد؛ این وظیفه همگانی و عمومی معلمان است در سراسر کشور. البته معلم برای اینکه بتواند همه این کارها را انجام دهد، احساس میکند که نیاز دارد به راهنمایی روشنبینان جامعه، متفکران جامعه، متخصصان تعلیم و تربیت. این نیاز، خود به وجود آورنده محصول است. این نیاز وقتی از سوی معلمین احساس شد، بلافاصله به دستگاه مولده کشور منعکس میشود؛ آنچه را که مورد نیاز است، تولید میشود. ما تا احساس نیاز نکنیم، تا سؤال نکنیم، تا نخواهیم، آن محصول مورد نیاز تولید نخواهد شد. نقش آموزش و پرورش این است.۴ ۴. ۱۵/۰۲/۸۹ بیانات در دیدار گروه کثیری از معلمان سراسر کشورباید ایمان را که مایه قیام، ایستادگی و ثبات ملت ایران است، تقویت کرد
دشمنها امروز درصدد این هستند که ملت ایران را از محتوای برانگیزاننده آن – که همین ایمان روشنِ مستدل باشد – خالی کنند. انواع شیوهها را به کار میبرند؛ ترویجهای باطل میکنند، سرگرمی درست میکنند، سرگرمیهای فکری درست میکنند، سرگرمیهای شهوانی درست میکنند، سرگرمیهای سیاسی درست میکنند، فتنه درست میکنند؛ اینها همه یک سیاست است. خوب! در مقابل اینها چه کار باید کرد؟ باید این ایمان را که مایه قیام و ایستادگی و ثبات ملت ایران است، تقویت کرد.
یکی از عواملی که میتواند این کار بزرگ را انجام دهد، همین گسترش معارف اسلامی و معنوی و انقلابی به شکل روشن و پراکندن هرچه بیشتر محبت اهلبیت در دلها و در روحهای انسانهاست؛ این مسئولیتی است که امروز همه ما داریم؛ مداحان هم بخشی از این مسئولیت را دارند که بخش مهمی هم هست. با این چشم نگاه کنید به حرفه مداحی.۴ ۴. ۱۳/۰۳/۸۹ بیانات در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا:
آموزش و تعمیق معارف دینی۱۱

- شهریور 27, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 103 نفر
- برچسب ها : ایمان, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, خصوصیات مطهری, رهبری, عرصه سیاسی, فریضه حج, مسئله پرورش, نیاز دانشجو
اشتراک گذاری این صفحه در :

روان شناسي رابطه خانواده با نوجوان
۱۴۰۴/۰۱/۱۷
اذان و اقامه نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۶
ويژگيهاي دوران نوجواني
۱۴۰۴/۰۱/۱۵
آیا زدن کودکان کار درستیه ؟
۱۴۰۴/۰۱/۱۴
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶