تدبیر ش۵۸ وظیفه آموختن معارف اسلام ناب و اهلبیت (ع) به طلاب غیر ایرانی
طلاب و فضلای غیر ایرانی بدانند که آنها در ایران اسلامی غریبه نیستند. شما حتّی مهمان هم نیستید، شما صاحبخانهاید. شما فرزندان عزیز من هستید. ما مقدم این پروانههای عاشق را که به شوق فراگیری معارف اسلام ناب به این دیار سفر کردهاند، گرامی میداریم. ما وظیفه خودمان میدانیم که شما عزیزان را در حد توان خودمان، از آنچه که از معارف اسلام ناب و معارف اهلبیت در اختیار ماست، برخوردار کنیم.۷ ۷. ۸۹/۰۸/۰۳ بیانات در دیدار طلاب خارجی حوزه علمیه قم
تدبیر ش ۷۰ بیش از تعلیم، به تربیت بیندیشید و درلایههای عمیق ذهن اثر بگذارید
به قدر تعلیم، یا شاید بیش از تعلیم، به تربیت بیندیشید. بجز در یک جا در قرآن، که « َیُعَلِّمُهُمُ» جـلوتـر از « یُزَکِّیهِمْ » اسـت، همـه جـا « یُزَکِّیهِمْ » – تزکیه – بر تعلیم مقدم است؛« یُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ ».( آل عمران ۱۶۴) این شاید نشان دهنده این است که تزکیه جایگاه برتری دارد. مخاطبان خودتان را تزکیه کنید، تربیت کنید. این تربیت هم همینطور که عرض کردیم: « مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ»، سخت است. این کار سخت را هم باید انجام داد.
در لایههای عمیق ذهن مخاطب اثر بگذارید. اکتفاء نکنید به این که احساسات او یا عواطف او جلب شـد، راضـی بشوید؛ نـه! سعی کنید در آن لایههـای عمیق ذهـن اثـر بگذارید تـا بـا حـوادث گوناگون از دست نرود.۲ ۲. ۲۰/۷/۹۰ بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاهضرورت مقابله با امواج تبلیغاتی دشمنان،با پاسخگویی به سؤالات جوانان
امروز ما چقدر جوان تحصیلکرده داریم. … جمعیت تحصیلکردهها خیلی زیادند. یک وقتی این خبرها نبود. قبل از انقلاب، همه این استان کرمانشاه، شاید سیصد تا تحصیلکرده دانشگاهی داشت؛ حالا ده برابر یا شاید دهها برابر تحصیلکرده هستند. اینها جوانند، در معرض امواج تبلیغاتی و گفتمانهای گوناگون قرار میگیرند؛ برایشان سؤال به وجود میآید؛ شما سؤال او را بدان، جوابش را آماده کن، بعد برو بنشین در مرکز پاسخگویی؛ مخاطب خودت را انتخاب کن، فکر او را بدان، متناسب با فکر او و آنچه که نیاز اوست از کتاب و سنت و از کلمات بزرگان، مطالب را در اختیارش بگذار. … همین کتابهای مرحوم آقای مطهری، کتاب شریف المیزان، کسانی بیایند اینها را متناسب با نیاز و سؤال جوانها انتخاب و ارائه کنند. خب! حالا این کار هم باید در قم انجام بگیرد. شما در قمید. خطاب ما به قم، یک خطاب دائمی است. قم باید این کارها را انجام بدهد؛ بکنند، بکنید؛ اینها کارهای لازمی است.۲ ۲. ۲۰/۷/۹۰ بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه
تدبیر ش ۷۴ ضرورت الگوسازی برای جوانها
واقعاً اگر انسان بخواهد کارهای کشور را، این بخشها و قسمتهای گوناگون کشور را تقسیمبندی کند و به حسب اهمیت، موقع اینها را مشخص کند، آن بالابالاها آموزش و پرورش قرار میگیرد. جوان ما به آموزش و پرورش بستگی دارد، اخلاق ما به آموزش و پرورش بستگی دارد. یک عدهای مینالند از اینکه چرا ما از لحاظ اخلاقی جلو نمیرویم. البته این درست است، ما هم قبول داریم که باید در زمینه اخلاقی جلوتـر رفت؛ منتها یکی از شرایطش ایـن است که مـا بـرای جوانهـایمان الگو داشته باشیم. بعضیهـا بـا رفتارهـای خـود، بـا عملکرد خـود، بـا اظهارات خود، الگوهای بدی برای جوانهای ما میشوند. الگوسازی، یکی از اساسیترین کارهاست. ما الگوهای خوب خیلی داریم. اینقدر جوانهای خوب، اینقدر چهرههای نورانی – در تاریخ که بماند – در زمان خودمان داریم که همینقدر کافی است با تعریف هر کدام از اینها – تعریف به معنای معرفی کردن – یک چهره برجسته و یک الگو جلوِ جوانانمان بگذاریم. اینها جوانهایی بودند که از پیشروان خودشان جلو افتادند؛ جوانهایی که پای درس بنده و امثال بنده نشستند، اما صد پله از ما جلو رفتند؛ ما وعده کردیم، آنها عمل کردند؛ ما یاد دادیم، آنها عمل کردند؛ ولی خودمان عمل نکردیم. چقدر از این جوانها، چقدر از این شهدا کسانی بودند که از امثال ما چیزی یاد گرفتند، اما آنها بهتر از مـا شدند، جلوتـر از ما شدند، بیشتر به کشور آبرو بخشیدند، پیش خـدا بیشتر آبـرو پیـدا کردند: «چرا که وعده تو کردی و او بجا آورد»؛(حافظ) وعده را ما کردیم، او عمل کرد. ما این همه جوان خوب داریم؛ اینها را یکییکی در بیاورند، بگذارند جلوِ جوان نسل حاضر؛ غیرت او را، همت او را، صداقت او را، سلامت او را، فداکاریهای او را، بینش والای او را، رفتار نیک او را با مردم، با همنوعان، با پدر و مادر، با خانواده، با دوستان، بگذارند جلوِ چشم جوان نسل امروز؛ خود این آموزنده است.۵ ۹۱/۰۲/۱۳ بیانات در دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور به مناسبت هفته معلمتدبیر ش ۷۸ شهریور و مهر ۹۱ضرورت پرکردن حافظه در دوره جوانی
طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دوره جوانی بخواند. این ذخیره حافظه را که بینهایت دارای ظرفیت است، هرچه میتوانید، در دوره جوانی پر کنید. ما هرچه در جوانی در حافظه انباشتیم، امروز موجود است؛ هرچه در دوران پیری – که بنده همین حالا هم با همه گرفتاریها، بیش از جوانها مطالعه میکنم – به دست میآوریم، ماندگاری ندارد. الآن شما جوانید. این منبع قیمتی ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهیهای مفید و لازم در زمینههای مختلفی که برای تبلیغ به آنها احتیاج دارید، هرچه میتوانید، انباشته کنید؛ از این استفاده خواهید کرد.۲۴ ۲۴. ۹۱/۰۷/۱۹ بیانات در دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی
آموزش و تعمیق معارف دینی۱۳

- شهریور 27, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 158 نفر
- برچسب ها : پاسخگویی, پرکردن حافظه, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, تربیت, دوره جوانی, رهبری, سوالات جوانان, ضرورت الگوسازی, معارف اسلام
اشتراک گذاری این صفحه در :

لقمه حلال در تربیت فرزندان
۱۴۰۴/۰۱/۲۴
مشکلات طلاق
۱۴۰۴/۰۱/۲۳
بازتاب معنوی نامهای خوب
۱۴۰۴/۰۱/۲۲
عادت به مطالعه
۱۴۰۴/۰۱/۲۱
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶