تدبیر ش ۸نگرش عدالت محور را در متون وسامانه آموزشی نهادینه کنید
اگر ما در مدیریت آموزش و پرورش به مسئله ى عدالت توجه کنیم، نتیجه این خواهد شد که در آینده ى کشور، عدالت نسبى بین قشرها و مناطق کشور برقرار خواهد شد. اگر ما امروز در آموزش و پرورش نگاه عدالت محور نداشته باشیم، نتیجه این خواهد شد که اختلاف طبقاتى در آیندهى کشور روزبه روزبیشترخواهدشد؛تأثیراتآموزشوپرورش را ببینید! … البته عدالت به معناى این نیست که ما با همهى استعدادها با یک شیوه برخورد کنیم؛ نه، استعدادها بالأخره مختلف است ؛ نباید بگذاریم اســتعدادى ضایع بشود و براى پرورش ستعدادها بایستى تدبیر بیندیشیم؛ در این تردیدى نیست. اما ملاک، باید استعدادها باشد، لاغیر. عدالت، این است. ۱۲/۲/۸۵ سامانه آموزشهای نیروی انسانی را متحول سازید
آموزش و پرورش، مهمترین دستگاه مولّد ماسـت؛ دســتگاه مــولّد، نه یک دستگاه مصرف کننده. ما بایستى براى آموزش و پرورش مایه بگذاریم. این مایه گذاشتن، فقط پول نیست؛ پول فقط جزئى از مایه هایى است که باید گذاشت؛ مهمتر از پول، فکر است. بهترین و برجستهترین فکرها باید بنشینند براى آموزش و پرورش طراحى کنند؛ باید فلسفه ى آموزش و پرورش اسلامى، واضح باشد و بر اساس این فلسفه، افق آیندهى آموزش و پرورش کشور روشن باشد؛ معلوم باشد ما دنبال چه هستیم و کجا مىخواهیم برویم و بر اساس آن خط کشى بشود، برنامهریزى بشود و راهها مشخص بشود؛ ما به این احتیاج داریم. آموزش و پرورش باید از روزمرّگى بیرون بیاید؛ این اساس حرف است … باید آموزش و پرورش را تحول بدهیم ، ما در آموزش و پرورش احتیاج به تحول داریم. ۱۲/۲/۸۵به مقوله آموزش و پرورش نیروی انسانی به عنوان سنگ بنای حیاتی آینده توجه ویژه کنید
آموزش و پرورش سنگ بناى آینده ى کشور است. ما اگر مشکلاتى در زمینه هاى اخلاقى و رفتارى، علمى، اعتماد به نفسِ ملى و عمومى و در زمینههاى گوناگون دیگر داریم، در ریشه کاوىِ اینها به آموزش و پرورش مىرسیم. همانطور که بعضى دوستان گفتند، آموزش و پرورش از مراکز دیر بازده است، لیکن بازده آموزش و پرورش یک بازده حیاتى ، تعیین کننده و ماندگار است . اگر آموزش و پرورش در یک کشور ارتقاء پیدا بکند و اصلاح شود ، در اقتصاد ، سلامت و بهداشت، محیط زیست، مرگ و میر، بارورى، زیبایى و هنر، رفتارهاى گوناگون مردم در سطح جامعه با یکدیگر، و فراتر از همهى اینها، در دین، فلسفه و اخلاق تأثیر خواهد گذاشت … اکنون اقتصادِ مبتنى بر علم، سیاستِ مبتنى بر علم و جامعه ى علم محور، جزوِ شعارهاى امروز دنیاست . ما اگر بخواهیم از قافلهى حرکت جهانى عقب نمانیم – چه برسد به اینکه بخواهیم نقش تعیینکننده، پیشرونده و پیشبرنده ایفا کنیم – چارهاى نداریم جز اینکه یک نگاه بنیانى و اساسى به آموزش و پرورش بیندازیم … آموزش و پرورش آن قاعدهى اساسى، (به قول معمارها و بنّاها) آن فونداسیون اساسى براى بناى رفیعى است که ما مىخواهیم براى آیندهى کشورمان داشته باشیم. ۱۲/۲/۸۵
تدبیر ش ۹برای زنده نگهداشتن اندیشه و مرام امام در میان خود و نسلهای بعد برنامه ریزی کنید
امام عزیز ما از چشم ما ناپدید شد؛ جسم او از میان ما رفت؛ ولیکن حقیقت امام، فکر امام، روح امام، درس امام و مکتب امام در میان ملت ما و در میان امت اسلامى باقى ماند … سرمایهاى که امام براى کشور و ملت ما ذخیره کرده است، یک سرمایهى تاریخى و حیاتى است. این سرمایه و ذخیرهى ارزشمند، استقلال سیاسىِ ماست؛ خودباورى ملى ماست؛ خودباورى فرهنگى ماست؛ایمان عمیق مردم ماست؛ شجاعت ملت و مسؤولان ما در مقابل تهدیدهاى دشمن و فریب نخوردن در برابر تمجیدها و تطمیع هاى اوست؛ اینها درسهایى است که امام عزیز ما در طول ده سال با نفس گرم خود، با روش خود، با ممشاى خود، به ملت ما درس داد و فضاى کشور ما پر است از این درس ارزشمند. ما باید این ذخیره را نابود نکنیم؛ ما باید این ذخیره را نفروشیم؛ ما باید این ذخیره و سرمایهى ارزشمند را راکد هم نگذاریم و آن را مصرف روزانهى سیاسى خودمان هم نکنیم، بلکه باید این ذخیره را با دقت و مراقبتِ تمام حفظ کنیم و از سود این ذخیره و سرمایهى ارزشمند، آینده ى کشور و تاریخ خودمان را بسازیم… امام داراى این چهار ایمان بود: ایمان به خدا، ایمان به مردم، ایمان به این راه و ایمان به موفقیت حتمىِ آخر کار. این ایمانها در دل مردم، آنها را به حرکت، به اندیشیدن، به پیش رفتن، وادار مىکند. ۱۴/۳/۸۵همه را به وظیفه « شکر » ، ثمرات و آفات ترک آن آشنا سازید
امروز وظیفه ى «شکر»، یکى از بزرگترین وظایف ماست … «شکر» چیست؟ شکر، چند پایه ى اصلى دارد: اول، شناختن نعمت و توجه پیدا کردن به آن است. آفتِ اول ما این است که به نعمت توجه نمىکنیم؛ نعمت سلامت را جز بعد از مریض شدن و ناقص العضو شدن نمى فهمیم؛ نعمت جوانى را جز بعد از پیر شدن، درست تشخیص نمىدهیم؛ اشکال کار این است. نعمت امنیت را جز بعد از دچار شدن به ناامنى نمى فهمیم … دوم، نعمت را از او دانستن. سوم، از خدا سپاسگزار بودن. نه اینکه بگوییم نعمت را خدا داده و وظیفه اش بوده که بدهد؛ نه، بلکه بدهکار بودن در مقابل خداى متعال. و چهارم، این نعمت را به کار گرفتن مثل یک پلّکان. وقتى نعمتى را به شما مىدهند، این پلهاى از یک نردبان است که پایتان را روى آن گذاشته اید، تا بالا بروید؛ حالا نوبت پله ى بعدى است. اگر دسترسى به پله ى بعدى پیدا کردهاید، پس این هم یک نعمت است؛ از آن استفاده کنید و پایتان را روى آن بگذارید و بروید بالا. آن کسى که دسترسى به پلّکانِ نردبان پیدا مىکند، اما پایش را روى آن نمىگذارد، شکر نکرده است. شما ببینید خود این شکر با این ارکان، چه نعمت بزرگ خدایى است … خودِ شکر، یک نعمت است. اولاً، وقتى شکر کردید، این شکر موجب ذکر مىشود؛ متوجه خدا مىشوید؛ خود شکر انسان را ذاکر مىکند. ثانیاً، شکر به ما صبر مىدهد. شکر نعمت یکى از خواصش، دادن صبر و پایدارى است. … وقتى شما شکر مىکنید، نعمت را مىشناسید و موقعیت را درک مىکنید؛ امکانى را که خدا در اختیار شما گذاشته است، به یاد مىآورید و امیدوار مىشوید. این امید، پایدارى شما را زیاد مىکند. لذا لازمهى شکر، صبر است. یکى از دست اوردهاى شکر، قدرت پایدارى و ایستادگى در میدانهاى دشوار است. یکى از خواص شکر، مغرور نشدن است. بعد هم خداى متعال وعده کرده است افزایش نعمت را؛ «لازیدنّکم». وعدهى الهى صدق است و ساز و کار روشنى هم دارد … خودِ شکر، نعمت را زیاد مىکند… در مقابل شکر چیست؟ کفران نعمت. ۲۹/۳/۸۵ هویت اسلامی را در فضای جامعه نهادینه کنید تا برای همه ملتها الگو باشد
هویت اسلامى را در دنیاى اسلام برجسته و شفاف کنیم، تا این یک معیارى باشد در جلوى چشم ملتهاى مسلمان … پرچم برادرى اسلامى را با همه ى ملتهاى اسلامى بلند کنیم و فضیلتهاى اخلاقى را در جامعه رشد بدهیم: همکارى، گذشت، کمک، صبر، حلم؛ اینها خلقیات اسلامى است؛ اینها را در جامعه رشد بدهیم. این، همان ایمان و هویت اسلامى و انقلابى است … ما کسى مثل امام را با آن افکار نو، روشن و با آن نوآورى در همه ى بخشها، حتّى در فقه داریم؛ این که شما مىبینید اسلامى که ایران اسلامى عرضه مىکند، مثل قند در کام ملتها شیرین مىآید و همه جا پخش مىشود، علتش این است. استعداد، ذوق، فهم و حکمت ایرانى وقتى در کار حلاجى و فهم دین مىافتد، این ثمرات خوب را پدید مىآورد. هویت اسلامى و دینى و پایبندى به آن، یعنى این. ۲۹/۳/۸۵
آموزش و تعمیق معارف دینی۵

- شهریور 27, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 129 نفر
- برچسب ها : آموزش و پرورش, اندیشه امام, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, رهبری, زنده نگهداشتن, سامانه آموزشی, عدالت محور, نسلهای بعد, نگرش, نیروی انسانی, هویت اسلامی
اشتراک گذاری این صفحه در :

نکات ضروری در دوست داشتن همسر
۱۴۰۴/۰۱/۲۰
مدت زمان شیردهی نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۹
هم کفو بودن در ازدواج
۱۴۰۴/۰۱/۱۸
روان شناسي رابطه خانواده با نوجوان
۱۴۰۴/۰۱/۱۷
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶