تدبیر ش ۱۱در استفاده از مناسبت ها، بکوشید درس امروز ائمه معصومین را به جوانان منتقل نمائید
طلوع هر ستاره ایی در آسمان تاریخ بشر برای انسان یک عید است. ولادت هر یک از برجستگان بشریت ، از اولین و آخرین ، آن کسانی که راه سعادت را در مقابل مردم باز کردند و در این را ه تلاش کردند، یک عید جداگانه برای انسانهاست، این عید برای مسلمین همیشگی است. ما امروز بعد از گذشت قرنهاى متمادى، با این عید(ولادت امیرالمومنین)، با این پدیده،چگونه باید برخورد کنیم؟ اسم على را بردن، که کافى نیست؛ خود را منتسب به او دانستن، که کفایت نمىکند؛ ما که شخصیتهاى بزرگ تاریخ و پیشوایان دینى و انبیاء و اولیاء را فقط به عنوان یادگارهاى تاریخى نمىشناسیم؛ اینها درسند؛ اینها الگویند؛ اینها دستگیر و راهنماىِ قدم به قدمِ زندگىاند. ما چه درسى از اینها مىگیریم؟ این مهم است. امروز امت اسلامى از امیرالمؤمنین و از وجود مکرم نبى اعظم اسلام (صلّى اللَّه علیه وآله) و از دیگر بزرگانِ راه روشن الهى چه درسى را باید بگیرد؟ کدام سرمشق را در زندگى باید عمل کند؟ این مهم است. با این نگاه، به امیرالمؤمنین باید نگاه کرد. ۱۷/۵/۸۵ نظام جامع آموزش درسی سپاه و بسیج را هدفمند تدوین نمائید
رشد علمى کشور یک فرایند است. دانشگاه یک جزیره ى جدا از قبل و بعد خود نیست. براى اینکه ما بتوانیم رشد علمى کشور را به معناى حقیقى کلمه تأمین بکنیم، این فرایند را بایستى تضمین بکنیم؛ یعنى از دبستان، تا بعد از مقاطع عالى دانشگاهى. بعد از مقاطع عالى دانشگاهى، مراکز تحقیقاتى و پیشرفتهاى تحقیقاتى و ارتباط با صنعت و پیشبرد فناورى در کشور و پدید آوردن جهش هاى فناورى در بخشهاى مختلف کشور است که اینها به بعد از مقاطع بالاى دانشگاهى مربوط میشود؛ اما باید از دبستان شروع بشود… برخى از بخشهاى دیگر باید در این زمینه همکارى کنند تا بتوانند این فرایند را ترسیم کنند. ما کودک خودمان را باید از آغاز براى ذهن مولّد، ذهن سازنده و ذهن مبتکر آماده کنیم… این، به میزان زیادى به تربیتهاى علمى و ذهنى اولیه ارتباط دارد که به دبیرستان و دبستان و مراکزى این چنینى مربوط میشود. برنامه هاى علمى و درسى آنها بسیار مهم است. ۲۳/۵/۸۵
تدبیر ش ۱۲در مراکز علمی و دانشگاهی به ارتقاء ارزشهای دینی و اخلاقی اهتمام بورزید
علم با دین و اخلاق هست که براى بشریت مفیـد خواهد بود. این را به طور قاطع بدانید، علم هر چه هم پیشرفت کند، اگر از اخلاق و دین فاصله بگیرد، به حال بشریت مفید نخواهد بود. آن کسانى که میگویند ما دانش را براى ارتقاء بشریت می خواهیم، باید به این نکته توجه کنند… امروز بیشترین ناامنى در آن کشورى است که از لحاظ علمى، بالاترین رتبه را دارد؛ یعنى امریکا. هیچ کشورى در دنیا به ناامنى امریکا نیست؛ نه در اروپا، نه در آسیا. بیشترین ناآرامى روانى در آنجاست. بیشترین قتل و خشونت از ناحیهى شهروندان نسبت به یکدیگر در آنجاست. بیشترین تبعیض و فاصلهى طبقاتى در آنجاست… مهمترین آرمانهاى بشرى که از اول تاریخ تا حالا با تغییرات زمانه، تغییر نکرده… «عدالت» و «امنیت»… احساس آرامش کردن در روان است؛ راحت بودن در خانواده است؛ لذت بردن از زندگى خانوادگى و از دیدن فرزنــدان است؛ از بودن در آغوش پدر و مادر است؛ اینها اساسىترین نیازهاى بشر است… این چیزها در آن جامعهاى که از لحاظ علمى پیشرفتهترین است، مطلقاً وجود ندارد. پس ببینید وقتى که علم با ایمان و اخلاق، همراه پیش نرفتند، دوشبهدوش پیش نرفتند، نتیجه این میشود. عالِم اگر متدین باشد، از علم او جامعه بهره ى حقیقى میگیرد. دین جلوِ پیشرفت علم را نمیگیرد؛ بلکه حتّى به پیشرفت علم، کمک هم میکند. اما جلوِ تعدى علم و تخطى از حدود انسانیت را که ممکن است علم به آن دچــــــــار شـــود، میگیرد.لذا من توصیه ام به جوان ها این اســت: شما، همان قدرى که براى علم کار میکنید، براى دل و معنویت خودتان هم کار کنید. میدان معنویت به روى شما باز است. علم و معنویت با هم هیچ منافاتى ندارند. کار کردن در یک کارگاه علمى، کارگاه آموزشى، مرکز تحقیقات، فلان کلاس درس و فلان دانشگاه، هیچ منافاتى با این ندارد که انسان نمازش را اول وقت، با توجه و با احساس حضور در مقابل خداوند به جا آورد. این، دل شما را شستشو می دهد… یعنى شما وقتى که از لحاظ دینى خوب بودید، از لحاظ روحى پاکیزه و پاکدامن بودید، عفیف بودید، متذکر بودید، حضور خودتان را در برابر پروردگار حقیقتاً حس کردید، وقتى اینطورى باشید، وجود شماها تأثیر نورانى خواهد داشت؛ یعنى وقتى شما خوب باشید و نورانى باشید، به دیگران هم نور می دهید. این را قدر بدانید و از دست ندهید…این خطاب به همه ی جوانهاست و بخصوص جوانهایی که دارند در کار علم حرکت می کنند…بنا براین، علم را باید با دین و اخلاق توأم کرد. ۲۵/۰۶/۸۵
تدبیر ش ۱۳
تربیت دینی واحیای هویت اسلامی وملی دانشجویان را،وجهه همت خود قرار دهید
تربیت دینى دانشجویان، بایستى یکى از اهداف مجموعه ى اساتید دانشگاهى کشور باشد. دانشجو را باید هم متدین و هم داراى باورهاى ملی…واعتماد به نفس ملی…،بار آورد. خلاف این را من گاهى از بعضى از دانشگاهها و بعضى از کلاسهاى درس می شنوم… این بىانصافى است؛ این برخلاف مصلحت این جوان و برخلاف مصلحت این نسل عمل کردن است. باید جوان را به هویت ملى و باورهاى ملى خودش پایبند کرد؛ طورى که افتخار کند که ایرانى است و افتخار هم دارد… آن هم ایرانى که امروز به خاطر مواضع سیاسىاش و مواضع بینالمللىاش در دنیاى اسلام، عزیزترین است… جوان ایرانى به این موقعیتى که دارد،علاوهى بر مواریثِ فرهنگىِ تاریخىاش وافتخارات تاریخىاش، و علاوه بر استعــدادهاى موجود کشور – انسانى و طبیعى – چرا دلخوش نباشد؟ چرا او را مأیوس کنیم؟ از این چیزها گاهى مشاهده می شود… احیاء و رشد بخشیدنِ به هویت اسلامى و دینى و ایرانىِ جوانمان، یکى از مهمترین مسائل ماست و کمک فراوانى هم به پیشرفت کشور می کند. ۱۳/۷/۸۵
آموزش و تعمیق معارف دینی۶

- شهریور 27, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 111 نفر
- برچسب ها : ائمّه معصومین, ارزشهای دینی, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, تربیت دینی, دانشجویان, رهبری, مراکز دینی, نظام آموزش
اشتراک گذاری این صفحه در :

لقمه حلال در تربیت فرزندان
۱۴۰۴/۰۱/۲۴
مشکلات طلاق
۱۴۰۴/۰۱/۲۳
بازتاب معنوی نامهای خوب
۱۴۰۴/۰۱/۲۲
عادت به مطالعه
۱۴۰۴/۰۱/۲۱
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶
شیر مادر در سرنوشت روانی کودکان موثر است
۱۴۰۳/۰۵/۱۰
ويژگيها و تعميق تفكر بسيجي3
۱۳۹۲/۰۶/۱۱
حکمت وجود مرگ از نظر مولوی
۱۳۹۲/۰۶/۰۲
شايع ترين علت طلاق در جوانان
۱۳۹۱/۰۹/۱۱