آیا شما هم در شغلی که دارید ، دچار استرس هستید؟

آيا شما هم در شغلي كه داريد ، دچار استرس هستيد؟

استرس در مدیریت
مدیران اغلب خود را منزوی می بینند. آنها غالباً بین برآوردن نیازهای کارمندانشان از طرفی و تمایلات مافوقشان از طرف دیگر قرار می گیرند. همچنین آنها باید درباره آینده کارکنان تصمیمات مهمی بگیرند ، مدیران نیازمند یکسری مهارتهای انسانی هستند که کسب آنها مشکل است. احساسِ نداشتن چنین مهارت هایی باعث ایجاد استرس می شود ، زیرا موجب عدم توانایی در تفویض ( واگذاری) اختیارات ، ناتوانی در جواب ” نه” گفتن به دیگران ، احساس دوگانه درباره نقش خود و احساس مسئولیتی است که بیش از حد توان فرد می باشد.استرس در سطوح دیگر
کارکنان رده پایین بخش اداری از احساس مسئولیت زیاد و عدم کنترل کافی بر روی کارهای زیاد و خسته کننده ، رنج می برند و دچار استرس می شوند. یک کارمند خط تولید ممکن است در نتیجه ی کارِ بی تحرک و تکراری، بیمار شود . استرس در میان کارگران می تواند ناشی از فشارهای جسمی ناشی از سختی مشاغل آنان باشد که از آن جمله انجام کار خطرناک و یا کار در ارتفاع بالا روی یک ساختمان بلند است.ارزیابی روابط
روابط ضعیف با همکاران در محیط کار می تواند باعث استرس شود؛ پس سعی کنید در محیط کار روابط دوستانه ای  برقرار کنید تا به راحتی بتوانید مشکلات را شناسایی کرده، آنها را برطرف سازید. برای مثال فکر کنید آیا کنترل زیردستان مشکل است؟ آیا تحمل روابط سردِ مافوق و قدرنشناسی او مشکل است؟تجربه تغییرات
ساختارهای جدید سازمانی تأکید بسیاری روی تیم کاری دارند. رشد سریع تکنولوژی اطلاعات با کاهش فعالیت مدیران فرعی به عنوان انتقال دهندگان اطلاعات در سازمان ، باعث انزوای آنها شده است . تعداد زیاد مدیران و تغییر مداوم آنها، در سلسه مراتب شغلی شرکت ، قسمتی از یک روند موسوم به هموارسازی است. استرس در یک شرکت همواره می تواند افزایش یابد، زیرا افراد زیادی اهمیت بالای شغل خود را با دیگر همکاران یکسان می بینند و این امر ، باعث ایجاد رقابت بیشتر می شود . کارمندان نسبت به گذشته ، سمت شغلی خود را نزدیکتر به سِمَت شغلی همکاران می بینند و نقش این افراد در یک تیم کاری اغلب با یکدیگر تداخل پیدا می کند. موفقیت یک تیم پیشرو و شاد به همکاری اعضای آن تیم بستگی دارد و اگر این همکاری وجود نداشته باشد ، امکان ایجاد درگیری و تنش همیشه وجود دارد.
مشاهده روابط
علیرغم بازسازی شغلی ، روابط کاری هنوز تحت تأثیر سلسله مراتب شغلی و میزان همبستگی یک گروه است. عواملی مثل مدت خدمت و مهارت های مختلف ، نقش مهمی را در چنین روابط کاری ایفا می کنند . به روابط همکاران خود دقت کنید. ببینید چه کسانی ، یکدیگر را کمک می کنند؟ چه کسانی با یکدیگر معاشرت می کنند؟ آیا کسی از همکاران شما در شرکت تنها و منزوی است؟ علت انزوا و گوشه گیری او را می دانید ؟ آیا در محیط کار رقابت و هم چشمی وجود دارد؟بررسی مشکلات
سطوح تشریفات در محیط کار ، مقابله با مشکل روابط کاری را دشوار می سازد و عدم موفقیت در چنین مقابله ای به معنای حذف این رابطه است که در نهایت بسیار استرس زا خواهد بود. ابتدا باید علت اصلی این مشکل را بشناسید و سپس  با کسی که این وضعیت را درک می کند و می تواند راه حل مناسبی ارائه دهد ، گفتگو کنید . مشکلات عادی بین مردم ، شامل عدم پاسخ سریع به تصمیمات ، سیاست های رؤسا، عدم اطمینان به افراد ، مهلت های زمانی غیرمنطقی و برخوردهای شخصی هستند. هر گاه توانستید مشکل را بررسی کنید ، می توانید راه حل مناسب بیابید.ارزیابی محیط  کار
ساختار یک سازمان و شرایط روزمره محیط کار می تواند تأثیر مهمی بر روی میزان استرس داشته باشد . بنابراین با دقت به ارتباطات کاری  توجه کنید تا آنچه شما و همکارانتان را دچار استرس می کند بشناسید ؛ سپس بهترین راه حل را برای کاهش استرس بیابید.شناخت شرکت خود
آیا با روش کاری شرکت خود موافق هستید ؟ آیا ارتباط با سیاست های ساختاری و سلسله مراتب آن راحت است؟ اگر پاسخ هر یک از این سؤالها منفی است شما در محیطی استرس زا کار می کنید. ممکن است به نظر برسد که اگر سازمانی را دوست ندارید ، آسانترین راه ترک آن است ؛ اما این انتقال سریع ، به خودی خود تنش زا است . بنابراین بهتر آن است که با آگاهی و بینش کافی به شناسایی قسمت های مختلف سازمان بپردازید و چگونگی سازمان دهی و اداره آن را ، مورد مطالعه قرار دهید ، آنگاه متوجه خواهید شد به چه علت سازمان و یا قسمتی از آن را دوست ندارید. با مجهز کردن خود به تمام حقایق ، می توانید در ارائه پیشنهادها جهت بهبود مشکلات داخلی سازمان شرکت کنید .بهبود شرایط
شرایط نامناسب محیط کار، عاملی برای تولید استرس است. چنین محیطی نه تنها روی شیوه کار شما تأثیر می گذارد بلکه ، به تدریج سلامتی شما را نیز از بین می برد. به وسیله فهرست کارهای زیر شرایط کار خود را ارزیابی کنید. اگر لازم است که این شرایط بهتر شود ، تغییر ممکن را اعمال کنید . سپس از سازمان خود بخواهید در صورت نیاز ، برای انجام اصلاحات بیشتر ، اولویت قائل شود.
آیا میزها طوری چیده شده اند که ، فضا را بازتر نشان دهند؟
•       آیا صدا یا آلودگی دیگری در محیط کار است؟
•       آیا نور طبیعی کافی در محیط کار وجود دارد ؟
•       آیا دمای طبیعی پیوسته مناسب است ؟
•       آیا این دما به طور مصنوعی کنترل می شود ؟
•       آیا سیستم تهویه ، خوب کار می کند ؟
•       آیا این سیستم سروصدا ایجاد می کند؟
•       آیا تجهیزات دفتری برای پرداختن به کارها به اندازه کافی پیشرفته هستند؟
•       در مورد از کار افتادن سیستم های کامپیوتری ، الکتریکی یا سایر سیستم ها ، آیا شبکه پشتیبانی در محیط کار وجود دارد؟تذکر
•       تأمین یک محیط کاری لذت بخش نشانگر آن است که شرکت برای کارمندان خود اهمیت و احترام قائل است. همچنین تصور بهتری را درباره شرکت به مراجعان می دهد.
•       استفاده خوب از فضا ، امکان آرامش کارمندان را در محیط کار فراهم می سازد.
•       نور طبیعی باعث نشاط می شود و از خسته شدن چشم جلوگیری می کند .
•       سرمایه گذاری در سیستم های بایگانی درست ، از اتلاف وقت برای جستجوی اوراق و پرونده های گمشده می کاهد.
•       گیاهان گلدانی ، میزان رطوبت محیط کار را افزایش می دهند. بیماری های جسمی ناشی از محیط کار مانند کمر درد یکی از علت های اصلی غیبت کارکنان از محیط کار است، لذا صندلی های مناسب و قابل تنطیم را برای استفاده کارکنان تهیه کنید.
•       تعمیر یا جایگزین کردن تجهیزات فرسوده باعث بهبود کارآمدی و تولید می شود.سازگاری با زندگی روزمره
بسیاری از افراد معتقدند که چاره ای به جز کار کردن در تمام ساعت های روز نیست. چنانچه حضور در محیط کار باعث فرار از سایر مشکلات شود، این اعتقاد بیشتر تقویت می شود. بنابراین متوجه نیازهای خود باشید و سعی کنید یک زندگی خصوصی و حرفه ای رضایت بخش ایجاد کنید.سازگاری با تغییر
گاهی اوقات اتفاقات زندگی می تواند ناگهان باعث برهم ریختن توازن امور بین محیط کار و محیط خانه می شود. تغییر شغل یک مثال واضح برای این مورد است. وقایعی مانند ازدواج یا مرگ والدین نیز می تواند این تعادل را بر هم بزند . وقتی تغییرات سبب استرس می شود ، برای ارزیابی شیوه زندگی خود زمان بگذارید ، سپس لیستی از اولویت های خود تنظیم کنید. در این صورت می دانید چه چیزی در زندگی شما مهم است، اما ممکن است در پذیرش یا تحمل گرفتاری ها با سختی روبرو شوید؛ بنابراین از ایجاد تغییرات به عنوان یک روش مثبت برای آرایش دوباره زندگی خود استفاده کنید.سازگاری با حوادث زندگی
در کنار حوادثی مانند مرگ و طلاق تجربیات دیگری نیز در زندگی هستند که می توانند استرس بالایی ایجاد کنند . این حوادث شامل نقل مکان ، بچه دارشدن ( برای پدر و مادر ) ، گرفتن کار در یک کشور خارجی و بازنشستگی از کار و …. است . چنین حوادثی باعث تغییرات مهمی در زندگی ( مانند به هم ریختن روال عادی کار روزانه  و حتی گاهی منجر به یک سری جدایی ها ) می شود. برای کاهش استرس ناشی از این حوادث وانمود نکنید که چنین حوادثی اتفاق نیفتاده است، بلکه سعی کنید از دودلی موجود بکاهید .
– قبل از اشتغال در خارج از کشور ، از شغل ها و پست های مربوط دیدن کنید.
با کم کردن میزان ساعت کار در هفته ، به تدریج خود را بازنشسته کنید.
–       
برای اسباب کشی حداقل یک هفته کار را تعطیل کنید و از تمام مرخصی های با حقوق و بی حقوق خود استفاده کنید.
–       برای خداحافظی از افراد اهمیت قائل شوید و برای این کار وقت بگذارید.سفر به محیط کار
سفرهای روزانه ما به محیط کار یا به خانه یکی از تنش زاترین وقایع عادی زندگی هستند . همه ی ما بارها نگرانی از به موقع نرسیدن ، حجم ترافیک و اتوبوس های بسیار شلوغ را  تجربه کرده ایم، این موارد در طی هفته ها و ماه ها باعث تجمع استرس می شود. با دقت فکر کنید که آیا می توانید ساعت سفرهای داخل شهری را عقب بیاندازید، به طوری که خارج از ساعت شلوغی باشد؟ در صورت امکان در آغاز روز ، یک یا دو ساعت را در خانه کار کنید. ساعت های کاری قابل تغییر به شما امکان می دهد تا ، از فشار روانی ناشی از دیر رسیدن به محیط کار در امان باشید.
کتاب ۱۰۱ روش کاهش استرس در محیط کار
گردآوری: زهره پری نوش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا