آیا امروز میتونی یک درصد بهتر از دیروزت باشی؟

آیا امروز میتونی یک درصد بهتر از دیروزت باشی؟

همه‌ی انسان‌‌ها می‌خواهند زندگی بهتری داشته باشند و هر روز بهتر از دیروز باشند. هر کدام از ما تصور مختلفی از داشتن زندگی بهتر داریم. زندگی بهتر یعنی: درآمد بیشتر، استرس کمتر، کاهش وزن، شروع یک کسب و کار موفق، روابط موفق با دیگر افراد، داشتن تغذیه‌ی سالم و …

مهم نیست که زندگی بهتر چه معنایی برای شما یا من داره. سوال اینجاست که چطور به یک زندگی بهتر دست پیدا کنیم؟ برای رسیدن به زندگی بهتر، یک قانون خیلی ساده و کاربردی وجود داره: «هر روز ۱% بهتر از روز دیروز باشیم.»

هر کدام از ما اهداف مختلفی برای خودمون داریم: مثلا نفر اول شدن در دوی ماراتن، رسیدن به یک کسب و کار چند صد میلیونی، رسیدن به ۲۰ کیلو کاهش وزن یا سفر به دور دنیا. اصلا فرقی نمیکنه که در زندگی چه هدفی دارید. اما یه قانون ساده برای رسیدن به اهداف وجود داره: اینکه هر روز به سمت اون هدف حرکت کنیم، حتی با قدم‌های کوچک. و در نهایت تلاش کنیم که هر روز بهتر از دیروز باشیم، حتی فقط برای یک درصد.

آیا تا به حال رویایی بزرگ در سر داشته‌اید؟ رویایی الهام‌بخش که قصد رسیدن به آن را داشته‌ باشید؟ برای اون رویا چه اتفاقی افتاد؟ احتمالا بعد چند روز به مروز از ذهن شما ناپدید شد و سرانجام اون رو فراموش کردید.

شما تنها نیستید. خیلی از مردم در زندگی‌شان انگیزه‌ها و رویاهایی بزرگی دارند و می‌خواهند زندگی خود را تغییر دهند. اما این احساس و تصمیم تنها برای چند روز و شاید چند هفته باقی می‌مونه و بعد به آرامی ناپدید میشه. آنها به سبک زندگی قدیمی خود برمی‌گردند و دوباره در همان شرایط گیر می‌کنند. همه‌ی انسان‌ها به نوعی این تجربه رو داشته‌اند، پس من و شما تنها نیستیم.

بسیاری از انسان‌ها در زندگی انگیزه‌های بزرگی دارند، اما در رسیدن به اهداف موفق نمی‌شوند. چرا؟ در ادامه با ۴ دلیل اصلی برای این ناکامی آشنا میشیم.

نداشتن برنامه در زندگی

این افراد اهداف جاه‌طلبانه‌ای دارند اما برای رسیدن به این اهداف، هیچ برنامه مشخصی تنظیم نمی‌کنند. بعد از چند روز وقتی شور و اشتیاق آنها فروکش می‌کند و اهداف‌شان شبیه به یک قله‌ی مرتفع به نظر می‌رسد. قله‌ای بلند و غیرقابل صعود. در چنین شرایطی رسیدن به اون هدف خیلی خیلی سخت‌تر میشه و به نوعی آدم گیج میشه.

این افراد برنامه‌ی روزانه ندارند و در مسیر رسیدن به اهداف خود، احساس سرما و وحشت می‌کنند. بعد از مدتی، فکر می‌کنند که گمشده‌اند و در حال یخ زدن هستند. در چنین زمانی از رسیدن به هدف خود دست می‌کشند و تمام آن آرزوهای بزرگ ناپدید می‌شود. این افراد فراموش می‌کنند که برای رسیدن به اهداف، باید گام‌های کوچک و مستمر برداشت. آنها فقط هدف خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند و بعد از مدتی، احساس ترس بر آنها چیره می‌شود.

در چنین شرایطی نفر اول شدن در دوی ماراتن خیلی سخت میشه، کاهش ۲۰ کیلویی وزن غیرممکن به نظر میرسه و داشتن یه کسب و کار موفق به چیزی دست نیافتنی تبدیل میشه. یادتون باشه که اهداف همه‌ی ما، شبیه یک قله‌ی برفی به نظر میرسه. اگه گام‌های کوچک و مستمر برداریم و همیشه در مسیر حرکت کنیم، به زودی زود میتونیم به نوک اون قله برسیم. چرا که نه؟

به جای انجام کارهای ضروری، به دنبال میانبر هستند

ما انسان‌ها همیشه دوست داریم تقلب کنیم و با دوز و کلک انتظار داریم به بهترین نتیجه هم برسیم. و اغلب اوقات برای رسیدن به موفقیت، فراموش می‌کنیم که باید هر روز تنها کارهای ساده و ضروری رو انجام بدیم.

مثلا شخصی رو فرض کنید که میخواد وزن خودش رو کم کنه، به جای اینکه به رژیم غذاییش بیشتر توجه کنه و هر روز ۲۰ دقیقه ورزش در برنامه روزانه در نظر بگیره، به دنبال یک قرص جادویی برای کاهش وزن یا یک وسیله‌ی ورزشی خاص می‌گرده.

یا فردی رو فرض کنید که میخواد نویسنده بشه و کتابهای منحصربفردی برای انسان‌ها بنویسه. این فرد به جای اینکه تمرین نویسندگی داشته باشه تا بتونه استایل بخصوص خودش رو در نوشتن پیدا کنه، همیشه سعی داره از نویسنده‌های دیگه کپی برداری کنه و انتظار داره به بهترین نتایج هم برسه.

بعضی از افراد نیز مشتری همیشگی کتاب‌های موفقیت و انگیزشی و بهبود فردی هستند. کتاب‌های زیادی مطالعه می‌کنند اما هیچکدام از اصول موفقیت و بهبود فردی رو در زندگی خودشون اعمال نمی‌کنند. در حقیقت آنها زمان ارزشمند خودشون رو صرف پیدا کردن میانبر می‌کنند و فراموش می‌کنند که برای رسیدن به زندگی بهتر، باید قدم‌های کوچک و پایدار برداشت.

برای رسیدن به موفقیت، از انجام کارهای کوچک و ضروری غافل می‌شوند

فردی رو تصور کنید که قصد داره وزن خودش رو کم کنه و به اندام ایده آل برسه. این فرد میدونه که ورزش و داشتن فعالیت فیزیکی چقدر برای کاهش وزن ضروری و مهمه. اما بعد از مدتی تنبلی بهش چیره میشه و بعد از چند روز، دست از ادامه تمرین ورزشی برمیداره.

در دنیای کسب و کار نیز، افرادی هستند که به موفقیت می‌رسند. بعد از رسیدن به موفقیت از تلاش و پیگیری دست می‌کشند و بعد از مدتی در همان نقطه می‌مانند و دیگر رشد و موفقیتی برایشان اتفاق نمی‌افتد. فرض کنید چنین فردی در استخر شنا می‌کند. اگر از شنا کردن دست بکشد و دیگر حرکتی نکند، چه اتفاقی می‌افتد؟ بله در عرض چند ثانیه غرق خواهد شد.  به معنایی دیگر، تنبلی به این افراد رسوخ می‌کند و فراموش می‌کنند که باید به همان قدم‌های کوچک ادامه دهند. در واقع همین قدم‌های کوچک باعث میشه هر روز بهتر از دیروز باشیم.

انتظار دارند که نتایج و موفقیت‌های بزرگ به زودی اتفاق بیفتد

همیشه دوست داریم که موفقیت برامون یه شبه اتفاق بیفته و بیشتر اوقات از نتایج نهایی کارهامون، انتظارات غیرواقعی داریم. متاسفانه همیشه فراموش می‌کنیم که تمام موفقیت‌ها با تلاش مداوم و انجام کارهای ساده در طول زمان اتفاق افتاده.

شبیه اینکه یه بلیت قرعه‌کشی یا لاتاری بخریم و اگه برنده نشدیم، ناامید و افسرده بشیم، از اهداف‌مون دست بکشیم و همه چی رو رها کنیم. به نظرتون غیر منطقی نیست؟ بیایید با خودمون روراست باشیم “موفقیت یه شبه رخ نمیده”

به یک قطره آب نگاه کنید. یک قطره‌ی آب به تنهایی خیلی ضعیفه. خیلی خیلی ضعیف و بی اثر. حالا اگه این قطره آب به صورت مداوم روی یک تخته سنگ اصابت کنه، بعد از یه مدت چه اتفاقی میفته؟ بله محل اصابت قطره‌ی آب با تخته سنگ سوراخ میشه.

برای همینه که نباید انتظار داشته باشیم نتایج کارهامون یه شبه نمایان بشه. هر وقت که دلسرد شدید و از خودتون پرسیدید«پس کی نتایج کارهام مشخص میشه؟ پس کی موفقیت رخ میده؟»، ماجرای «قطره‌ی آب» رو به یاد آورید.

نکته‌ی پایانی

چطور میشه به موفقیت رسید؟ مطمئن باشید برداشتن گام‌‌های کوچک، سرانجام موجب رسیدن به زندگی بهتر و موفقیت میشه. لازم نیست قدم‌های بزرگ و خارق‌العاده‌ای بردارید. یک کودک خردسال رو به خاطر آورید. اون کودک چطور قدم برمیداره؟ ما هم لازمه گام‌های شبیه یک کودک برداریم و فقط ۱% هر روز بهتر از دیروز باشیم.

برای کاهش وزن: امروز ده دقیقه ورزش کنید و هر روز ۱ دقیقه به آن اضافه کنید.
برای نویسنده شدن: امروز ۱۰۰ کلمه تمرین نویسندگی داشته باشید و هر روز ۱۰ کلمه به آن اضافه کنید.
برای رسیدن به آرامش: امروز ۵ دقیقه مدیتیشن کنید و هر روز ۱ دقیقه مدت زمان تمرین مدیتیشن را افزایش دهید.
گام‌های آهسته و پیوسته، رمز رسیدن به موفقیت به حساب میاد. یادتون باشه برای رسیدن به زندگی بهتر، هیچ قرص جادویی و یا وسیله‌ای شگفت انگیز وجود نداره. مهم‌ترین و موثرترین جادو اینه که هر روز پیشرفت کوچکی داشته باشیم و همین روند رو ادامه بدیم.

تنها کاری که باید انجام بدید اینه که فقط ۱% بهتر از دیروز باشید. بله دقیقا، خودشه. هیچ دستور عمل عجیبی در کار نیست. فقط ۱% که همه میتونیم انجام بدیم. البته در کوتاه مدت نتایج زیاد قابل لمس نیست. اما اگه از قانون ۱ درصد استفاده کنید، مطمئنا پیشرفت شگفت‌ انگیزی برایتان رخ خواهد داد.

فرض کنید که یک حساب بانکی دارید و هر هفته مقداری از پس انداز خودتون رو به اون حساب واریز می‌کنید، مطمئنا بعد از مدتی حساب پس انداز شما مقدار قابل توجهی پول خواهد داشت. موفقیت هم دقیقا همینه: انجام کارهای کوچک و رسیدن به موفقیت‌های کوچک و در پایان رسیدن به یک موفقیت بزرگ، دلچسب و شگفت انگیز.

مشکل خیلی از افراد اینه که خودشون رو خیلی زود از بازی کنار می‌کشند، چون نتیجه‌ای براشون آشکار نمیشه. اما من و شما و کسانی که این مطلب رو می‌خونند، میدونیم که موفقیت‌های کوچک پشت سر هم جمع میشه و منجر به نتایج مثبت قابل توجهی میشه.

یادمون باشه که موفقیت یه مقصد مشخص نیست، بلکه یک فرایند مدام است. افراد موفق می‌دونند چطور هر روز ۱% بهتر از دیروز باشند و در پایان سال، ۳۶۵% زندگی خودشون رو بهتر کردند. تنها اگه بتونید هر روز ۱% بهتر از دیروز باشید،  مطمئنا سطح موفقیت شما افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و این یعنی«جادو».

از خودتون بپرسید: امروز چطوری می‌تونید ۱% بهتر از دیروز باشید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا