عن الفضیل بن یسار قال: سالتُ ابا عبدالله – علیه السّلام – عن الذّارِعینَ مِنَ المراهِ هما من الزّینهِ الّتی قالَ الله تبارک و تعالی و لایبدینَ زینتهن الاّ لبُعُولتهنّ؟ قالَ: نَعَم … .
«وسائل الشیعه، ج ۱۴، باب ۱۰۹، ح ۱»
فضیل بن سیار میگوید: از امام صادق – علیه السّلام – سؤال کردم آیا ساعد(بین مچ و آرنج) از زینتهایی است که خداوند میفرماید: زینتهایتان را جز برای شوهران و محارم خویش آشکار نکنید؟ امام فرمود: آری، همچنین زینتهای زیر مقنعه(مثل گردن بند) و نیز النگو، از آن زینتها هستند.
عن بعضِ اصحابِنا، عن ابی عبدالله – علیه السّلام – قالَ: قلتُ لَهُ: ما یحّل للرّجالِ ان یری من المراهِ اذا لَمْ یکنْ محرما؟ قالَ: الوَجْهُ و الکفّان و القَدَمان.
«وسائل الشیعه، ج ۱۴، باب ۱۰۹، ح ۲»
یکی از شیعیان از امام صادق – علیه السّلام – سؤال میکند: چه قسمتی از بدن زن نامحرم را اگر مردی ببیند مرتکب حرام نشده است؟ حضرت فرمود: صورت و دستها و دو قدم.
قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله -: مَنْ اطاعَ امْرأَتَهُ اکیهُ اللهُ عَلی وجهِهِ فی النّارِ فقال الامام علی – علیه السّلام -: و ما تلک الطاعه؟ قال: یاذن لها فی … و لبس الثیاب الرقاق.
«بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۵۳»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: هر کس از زنش اطاعت کند خداوند او را با صورت در آتش خواهد افکند. امام علی – علیه السّلام – عرض کردند: منظور از اطاعت زن چیست؟ حضرت فرمود: اینکه به او اجازه رفتن به حمامهای عمومی، عروسیهایی که در آن گناه میشود و مجالس آوازه خوانی بدهد و نیز اجازه دهد تا در میان نامحرمان لباس نازک بپوشد.
قال الامام علی – علیه السّلام -: یظْهَرُ فی آخَرِ الزّمانِ و اقْتِرابِ السّاعَهِ – وَ هُوَ شرّ الازمِنَهِ – نِسْوَهٌ کاشِفاتٌ، عاریاتٌ مُتَبَرِّجاتُ … .
«من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۹۰»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: در آخرالزمان و نزدیکیهای قیامت – که بدترین زمانها خواهد بود – زنان حجابهای خود را برخواهند داشت و بدنهایشان را به نامحرمان نشان خواهند داد و سرهای خود را زینت نموده در معرض دید نامحرمان قرار میدهند، اینها از دین خارج شده و در انواع فتنهها داخل خواهند شد، به شهوات تمایل دارند و به سمت لذتهای زود گذر شتاب میکنند، حرامهای الهی را حلال خواهند شمرد و آنها جایگاه ابدیشان جهنم است.
قال الامام الصادق – علیه السّلام -: لا ینبَغی للمَراهِ ان تَجْمَرَ ثَوْبَها اذا خَرَجتْ مِنْ بَیتِها.
«من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۴۴۰»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: برای زن هنگامی که از خانهاش خارج میشود، شایسته نیست لباسهای خود را زینت دهد.
قال الامام الصادق – علیه السّلام -: تُؤتی بالمَراهِ الحُسناءِ – یومَ القیامَهِ – آلتی قَد اِفْتَتنَتْ فی حُسنِها، فتقولُ: یا ربّ، حَسَّنتَ … .
«بحارالانوار، ج ۱۲، ص ۲۴۱»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: (روز قیامت) زن زیبا را که به خاطر زیباییاش در فتنه افتاده است، و فریب زیباییاش را خورده(و به بیحجابی و بیعفتی و گناه آلوده شده)، برای حساب میآورند. پس به خدا میگوید، خدایا، تو خود مرا زیبا خلق کردی و به سبب آن در فتنه افتادم. پس حضرت مریم – سلام الله علیها – را حاضر میکنند و ندا داده میشود: آیا تو زیباتری یا مریم؟ ما او را در نهایت زیبایی آفریدیم، امّا او گناه نکرد …
قال الامام الصادق – علیه السّلام -: النَّظْرَهُ سّهمٌ مِنْ سِهامِ ابلیسَ.
«من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۸»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: نگاه به نامحرم تیری از تیرهای شیطان بر قلب انسان است.
قال الامام الصادق – علیه السّلام -: کانَ رسول الله یزْجُرُ الرّجُلَ ان یتشبَّهَ بالنّساءَ و ینهی المراهَ ان تتشبَّهَ بالرّجال فی لباسِها..
«وسائل الشیعه، ج ۲، باب ۱۳»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – مردان را از تشبه به زنان در لباس و زنان را نیز در تشبه به مردان در لباس منع میکردند.
قال الامام علی – علیه السّلام -: ثَمَرهُ العِفَّهِ الصّیانَهُ.
«تصنیف غرر الحکم، ص ۲۵۶، ح ۵۴۲۳»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: ثمره عفت و پاکدامنی، محفوظ ماندن از گناه میباشد.
قال الامام علی – علیه السّلام -: العِفَّهُ تُضَعِّفُ الشَّهوَهَ.
«تصنیف غرر الحکم، ص ۲۵۶، ح ۵۴۲۱»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: عفت و پاکدامنی شهوت را تضعیف میکند.
قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : اذا رأیْتُمُ اللاّتی القَیْنَ عَلی رئوسِهِنَّ مثلَ استَمَهِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا یُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوهُ.
«کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۳۹۲»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: زمانی که دیدید زنانی موهای سر خود را مثل برآمدگی پشت شتر نموده و در میان نامحرمان ظاهر میشوند، به آنها بگوئید که نمازشان قبول نیست.