احکام عقد و عروسی(۳)

احكام عقد و عروسي(3)

احکام مجلس مردانه عقد و عروسی.
 
۳۲۵. مسئله: دست زدن در مجلس عقد و عروسی مردانه ویا در دیگر مجالس جشن ها اگر به نحو لهوی نباشد اشکال ندارد.
امام، اراکی و گلپایگانى: استفتاء.
اراکى: با استفاده از توضیح المسائل، ص‏۵۹۸.
بهجت، تبریزى، خامنه ای و فاضل:(۱).
در نتیجه: اگر دست زدن به نحو لهوی باشد اشکال دارد و اگر بطور متعارف باشد مانند دست زدن برای تشویق کسی اشکال ندارد.
۳۲۷. سؤال: اگر در مجلس مردانه عقد و عروسی بچه ها برقصند و مردان دیگر دست بزنند جایز است.
جواب: بچه ها تکلیف ندارند و حکم دست زدن هم اگر به نحو غنائی نباشد اشکال ندارد.
امام، اراکى، خامنه ای و گلپایگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱،با استفاده از سؤال ۱۷۳۴.
بهجت و تبریزى:(۲).
۳۲۸. مسئله: آمدن عروس و یا خانمهای نامحرمِ دیگر به مجلس مردانه جایز نیست مگر آنکه پوشش کافی داشته باشند.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: استفتاء.
در نتیجه: باید وجه و کفین خودشان را هم اگر زینت دارد از نامحرم بپوشند ولی بهتر است از ورود به مجلس مردان خودداری کنند.
۳۲۹. مسئله: اگر داماد بداند در صورتی که به مجلس خانمها برود به نامحرمی که زینت کرده است نگاه خواهد کرد، نباید به مجلس خانمها برود اگر چه این نگاه بدون قصد لذّت و ریبه باشد.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: استفتاء.
در نتیجه: ورود داماد به مجلس زنانه حتی اگر برای یک لحظه باشد، مثلاً برای عکس گرفتن یا حلقه دست کردن و یا… در صورتی که مستلزم نگاه به نامحرم زینت کرده باشد حرام است. بله اگر خانمها کاملاً خود را بپوشانند و داماد هم بتواند نگاه نکند اشکالی ندارد.
۳۳۱. مسئله: نگاه کردن به عروس در حالی که پوشش کافی ندارد یا وجه وکفین او زینت داشته باشد برای مردان نامحرم جایز نیست.
امام، فاضل و مکارم: عروه، (نکاح)،با استفاده از مسئله ۳۱.
امام: تحریر، (نکاح)، مسئله ۱۸.
اراکى: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۲۴۴۷ و استفتاء.
بهجت: توضیح المسائل، با استفاده ازمسئله ۱۹۳۱.
تبریزی و خامنه اى: استفتاء.
سیستانی و گلپایگانى:(۳).
در نتیجه: نگاه کردن به عروس حتی بدون قصد لذّت و ریبه نیز جایز نیست حتی اگر برای تبریک گفتن و یا خداحافظی کردن باشد…
۳۳۲. مسئله: اختلاط زن و مرد درمجلس عقد و عروسی اگر مستلزم نگاه کردن نامحرم به عروس یا خانمهای دیگر، در حالی که پوشش کافی نداشته و یا زینت کرده اند، باشد، حرام است و باید از آن اجتناب کرد.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: استفتاء.
۳۳۳. مسئله: تراشیدن ریش و یا ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست و در این حکم تمام مردان یکسانند و حکم خدا بواسطه مسخره مردم یا جوّ حاکم بر جلسه تغییر نمی کند. پس تراشیدن ریش برای کسی که اولِ تکلیف اوست یا اگر ریش نتراشد مردم او را مسخره می کنند و یا شب اولِ دامادی اوست و یا… چنانچه ریش بتراشد و یا طوری ماشین کند که مثل تراشیدن ریش باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
امام: توضیح المسائل، مسائل متفرقه ص‏۲۶ و با استفاده از استفتائات، ج‏۲، ص‏۲۱ و ۳۰.
تبریزى: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۲۸۳۳.
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱،با استفاده از سؤالهای ۹۵۵، ۹۵۶ و ۹۵۷.
اراکى، بهجت، سیستانی و گلپایگانى:(۴).
۳۳۴. مسئله: تراشیدن بعض ریش حکم تراشیدن تمام ریش را دارد.
امام: استفتائات، (مکاسب محرمه)، سؤال ۸۴.
بهجت: توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله ۴.
خامنه اى: استفتاء.
اراکى، فاضل و گلپایگانى:(۵).
در نتیجه: آقایان بنابر احتیاط واجب نمی توانند قسمتی از ریش خود را بتراشند مگر به مقداری که برای مرتب کردن ریش باشد.
۳۳۵. سؤال: آیا تراشیدن موی زیر گلو و روی گونه ها جایز است.
جواب: اگر به مقداری باشد که صدق تراشیدن ریش نکند بلکه صدق مرتب کردن آن را بکند اشکالی ندارد.
امام، اراکى، تبریزی و خامنه اى: استفتاء.
بهجت: توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله ۴.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۲، با استفاده از سؤال ۷۵۵.
گلپایگانى: با استفاده از ارشاد السائل،، ۳۶۹ و استفتاء.
۳۳۶. سؤال: مقرر بفرمایید که حد ریش چه اندازه است که از آن کوتاهتر نباشد.
جواب: به قدری باشد که عرفاً بگویند ریش دارد، کافی است.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، فاضل و مکارم: استفتاء.
گلپایگانى: مجمع المسائل سؤال ۱۷ .
۳۳۷. مسئله: تراشیدن سبیل اشکالی ندارد.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: استفتاء.
امام: استفتائات، (مکاسب محرمه)، با استفاده از سؤال ۸۲.(۶).
۳۳۹. سؤال: اینجانب کارم با گرد و غبار است و مجبور هستم ریشم را بتراشم زیرا اگر ریش خود را نتراشم باعث جمع شدن گرد و غبار و خاک در لابلای آن می شود. آیا کارم حرام است‏(۷).
جواب: ریش تراشی حرام است علی الاحوط و عذر مزبور مجوّز ریش تراشی نیست و شما در این حکم با دیگران فرقی ندارید.
امام: استفتائات، (مکاسب محرمه)، سؤال ۸۷.
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۹۵۹.
۳۴۲. سؤال: بازی کردن با آلات قمار مثل پاسور، تخته نرد، و یا وسایل دیگر قمار در صورتیکه قصد برد و باخت درکار نباشد و فقط بازی کردن باشد چه صورت دارد.
جواب: جایز نیست.(۸).
امام: توضیح المسائل، مسائل متفرقه، ص‏۲۷.
تبریزى: صراط النجاه، سؤال ۱۰۲۹.
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، با استفاده از سؤال ۹۵۱.
گلپایگانى: مجمع المسائل،با استفاده از سؤال ۲.
اراکى، بهجت و سیستانى:(۹).
 احکام مجلس زنانه عقد و عروسی.
 
۳۴۴. مسئله: دست زدن در مجالس عروسی برای خانمها اشکال ندارد.
امام، اراکی و تبریزى: استفتاء.
امام: استفتاء در کتاب احکام بانوان، سؤال ۲۴، ص‏۲۸.
تبریزى: صراط النجاه، سؤال ۱۰۲۰.
بهجت، خامنه ای و فاضل:(۱۰).
۳۴۵. سؤال: حکم رقصیدن بچه ها در مجالس عروسی و دست زدن خانمها چیست.
جواب: بچه ها تکلیف ندارند و دست زدن خانمها در مجلس عروسی اشکال ندارد.
امام و گلپایگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، با استفاده از سؤال ۱۷۳۴.
اراکى، بهجت، تبریزی و خامنه اى:(۱۱).
۳۴۶. مسئله: ماندن در مجالس عروسی که در آن لهو و لعب می شود جایز نیست.
امام، اراکى، خامنه ای و گلپایگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۹۹۰.
بهجت:(۱۲).
در نتیجه: اگر خانمی در مجلس عروسی ببیند خانمهای دیگر می رقصند و یا با مردان نامحرم اختلاط دارند و یا در مقابل نامحرم موسیقی مطرب می زنند باید اولاً آنها را نهی از منکر کند و در صورتی که امید تأثیر ندارد باید مجلس را ترک کند.
۳۴۷. سؤال: حضور در مجالس عروسی که در آن ساز و طبل و رقص و خوانندگی می باشد به اسم اینکه با یکدیگر خویش هستیم و مجبوریم جایز است یانه.
جواب: در مجلس لهو و لعب شرکت کردن و بودن حرام است و خویشاوندی مجوز آن نیست.
امام، اراکى، خامنه ای و گلپایگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، با استفاده از سؤال ۹۹۰.
بهجت:(۱۳).
۳۴۹. سؤال: دایره زدن در مجالس عروسی چه حکمی دارد.
جواب: اشکال دارد.
امام:استفتاء در کتاب احکام بانوان، سؤال ۴۱، ص‏۳۲.
گلپایگانی و اراکى: استفتاء.
خامنه اى:(۱۴).
۳۵۰. مسئله: استفاده از هرگونه نوار موسیقی مطرب در مجلس خانمها جایز نیست و باید از آن اجتناب کرد.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: استفتاء.
۳۵۱. مسئله: داماد بودن از مستثنیات نیست در نتیجه خانمهای نامحرم باید در مقابل داماد حجاب کامل خود را رعایت کنند.
امام، اراکى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: عروه، (ستروساتر)، قبل از مسئله‏۱ و مسئله ۵.
امام: با استفاده از استفتاء در کتاب احکام بانوان، ص‏۱۱.
اراکى: عروه، (ستر و ساتر) قبل از مسئله ۱، ص‏۵۵۰.
بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۱۹۳۷.
تبریزى:صراط النجاه، با استفاده از سؤالهای ۱۴۸۵ و ۱۴۸۶ و ۸۸۲ و ۸۸۳.
خامنه اى:استفتاء.
سیستانى: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۲۴۴۴ و منهاج الصالحین، (نکاح)، مسئله ۱۸.
گلپایگانى: توضیح المسائل، مسئله ۲۴۴۴.
در نتیجه: اگر داماد وارد مجلس خانمها بشود خانمهایی که وجه و کفین خود را زینت کرده اند باید تمام بدن از جمله وجه و کفین خود را از او بپوشانند. اگر چه داماد برای چند لحظه مثلاً حلقه دست کردن و یا عکس گرفتن و یا… به مجلس خانمها آمده باشد. در هر صورت اولویت درترک ورود هر نامحرمی به مجلس خانمهاست.
۳۵۲. مسئله: جایز نیست خانمی به قصد آنکه نامحرم او را ببیند آرایش کند.
امام، اراکى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: استفتاء.
۳۵۳. سؤال: آرایشگری که زنها را آرایش می کند و می داند زن، خود را به نامحرم نشان می دهد چه حکمی دارد.
جواب: اگر به قصد نشان دادن به نامحرم او را آرایش کند اعانت بر اثم است و حرام، ولی اگر علم دارد، بدون قصد عیبی ندارد.
امام و گلپایگانى: استفتاء.
اراکى: توضیح المسائل، ص‏۵۹۹.
بهجت و خامنه اى:(۱۵).
۳۵۴. مسئله: نباید مرد نامحرم از عروس و داماد و یا دیگر خانمها فیلم یا عکس بگیرد اگر چه از بستگان نزدیک باشد (البته اگر خانمها حجاب کامل نداشته باشند).
امام، اراکى، فاضل، گلپایگانی و مکارم: عروه، (ستروساتر) با استفاده از قبل از مسئله ۱ و مسئله ۵.
امام، اراکى، خامنه ای و گلپایگانى: استفتاء.
بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۱۹۳۷.
تبریزى: صراط النجاه، با استفاده از سؤالهای ۱۴۸۵ و ۱۴۸۶ و ۸۸۲ و ۸۸۳.
سیستانى: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۲۴۴۴ و منهاج الصالحین، (نکاح)، مسئله ۱۸.
۳۵۵. مسئله: فیلم یا عکس گرفتن همراه داماد یا دیگر نامحرمها در حالی که زن پوشش کافی نداشته باشد جایز نیست.
امام، اراکی و گلپایگانى: استفتاء.
فاضل:(۱۶).
۳۵۶. مسئله: اگر خانمی بداند چنانچه بدون حجاب کامل عکس بگیرد، عکس او در بین فامیل پخش می شود و نامحرم نیز او را می بینند جایز نیست عکسِ بدون حجاب بیندازد.
امام، گلپایگانى: استفتاء.
فاضل: (۱۷).
در نتیجه: مثلاً عروس خانمی بداند چنانچه بدون حجاب کامل عکس بگیرد عکس او را فامیل نامحرم خواهند دید نباید عکس بگیرد. اگر چه عکاس زن باشد و یا مردِ محرم.
۳۵۷. سؤال: عرض می شود در مجالس عروسی معمولاً عکس و یا فیلم توسط زن گرفته می شود ولی در ظاهر کردن و یا سایر برخوردها ممکن است نامحرم هم آن را ببیند با توجه به آرایش عروس و نداشتن حجاب لازم نظر جناب عالی درباره این فیلمها و یا عکسها چیست.
جواب: در صورتی که نامحرم زنها را می شناسد دیدن آنها برای او جایز نیست و در غیر این صورت اگر به قصد لذّت و ریبه نباشد اشکالی ندارد.
امام: استفتاء در کتاب احکام بانوان، با استفاده از سؤالهای ۴۴ و ۴۵، ص‏۳۳.
تبریزى: صراط النجاه، با استفاده از سؤال ۸۷۶.
خامنه اى:استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، با استفاده از سؤالهای ۱۷۲۸ و ۱۷۳۲.
اراکى، سیستانى، گلپایگانی و مارم:(۱۸).
۱. بهجت: دست زدن در مجالس جشن و سخنرانی جهت تشویق افراد اگر به حد لهو نرسد مانعی ندارد. توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله ۳۰.
تبریزى: دست زدن فی نفسه حرام نیست مگر آنکه مستلزم حرامی باشد. صراط النجاه، سؤال ۱۰۲۰.
خامنه اى: دست زدن اگر به نحو متعارف باشد مانع ندارد. استفتاء.
فاضل: دست زدن در مجالس جشن و سرور و یا میلاد ائمه اطهار اشکالی ندارد به شرط آنکه در مسجد یاحسینیه نباشد. جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۱۷۳۴.
۲. بهجت: اگر به حد لهو نرسد اشکالی ندارد. توضیح المسائل، با استفاده از مسائل متفرقه، مسئله ۳۰.
تبریزى: اگر مستلزم حرامی نباشد اشکال ندارد.
صراط النجاه، با استفاده از سؤال ۱۰۲۰.
۳. ۳۳۰. سؤال: دست زدن در مجالس جشن عروسی و غیره چه حکمی دارد و اگر همراه با دست به قابلمه یا تشت زده شود چه حکمی دارد.
بهجت: اگر به حد لغو نرسد اشکال ندارد. استفتاء.
خامنه اى: دست زدن به نحو متعارف فی نفسه مانع ندارد. استفتاء.
فاضل: مانعی ندارد. جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۱۷۳۵.
۴. سیستانى: اگر خانمها مقید به حفظ حجاب هستند و اگر آنها را امر به حجاب کنیم اعتنا می کنند، رفتن به آن مجلس جایز نیست و الا اشکال ندارد مشروط به اینکه نگاه بدون لذّت و ریبه باشد. منهاج الصالحین، (نکاح)،با استفاده از مسائل ۱۴ و ۲۶ و توضیح المسائل، مسائل ۲۴۴۲ و۲۴۴۳.
گلپایگانى: بنابر احتیاط واجب جایز نیست حتی به وجه و کفین نامحرم نگاه کرد چه زینت داشته باشد، چه نداشته باشد. عروه، (نکاح)، مسئله ۳۱ و استفتاء.
۵. اراکی و گلپایگانى: تراشیدن ریش بطور کلی حرام است.
اراکى: استفتاء.
گلپایگانى: توضیح المسائل، مسئله ۲۸۳۶.
بهجت: تراشیدن موی صورت جایز نیست. توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله‏۴.
سیستانى: تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب حرام است مگر آنکه نتراشیدن برای شخص حرجی باشد، مثلاً باعث تمسخر و یا استهزای شدید او گردد که در این صورت تراشیدن ریش اشکالی ندارد. منهاج، (مکاسب محرمه)، مسئله ۴۶.
۶. اراکى، فاضل و گلپایگانى: اگر تراشیدن به مقدار خیلی کم باشد که حکم مرتب کردن ریش را داشته باشد اشکالی ندارد در غیر این صورت حرام است مانند مقدار ریشی که اطراف بینی و یا نزدیک چشم باشد.
اراکى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۲، با استفاده از سؤال ۷۵۵.
گلپایگانى: ارشاد السائل، سؤال ۳۶۹ و استفتاء.
۷. ۳۳۸. سؤال: آیا شغل سلمانی بعلت تراشیدن ریش، شغل حرام محسوب می شود.
سیستانى: در مواردی که تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب جایز نیست، گرفتن اجرت نیز برای تراشیدن آن بنابر احتیاط واجب جایز نیست. منهاج الصالحین، (مکاسب محرمه)، مسئله ۴۶.
خامنه ای و فاضل: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، با استفاده از سؤالهای ۹۵۵ و ۹۵۶ و ج‏۲ سؤال ۷۵۶.
خامنه اى: استفتاء.
گلپایگانى: تراشیدن ریش حرام است و مزد آن هم حرام است. مجمع المسائل، سؤال ۱۵، ص ۱۵.
۸. ۳۴۰. سؤال: آیا جهت رشد بهتر ریش می توان آن را تراشید.
خامنه اى: بنابر احتیاط واجب جایز نیست. استفتاء.
۹. ۳۴۱. سؤال: در مجالس عقد و عروسی یک نوع بازی معمول است به نام چوب بازی که دو نفر مقابل یکدیگر می نشینند و به هرچه می توانند به پای یکدیگر می زنند چه بسا به شکستن پای یکی از آنها منتهی می گردد. این بازی چه صورت دارد.
گلپایگانى: این نوع چوب بازی از اقسام لهو و لعب و حرام است. مجمع المسائل، ج‏۲، سؤال‏۱۹.
۳۴۳. سؤال: پوشیدن کراوات از نظر اسلام برای داماد چه صورت دارد.
خامنه اى: بطور کلی پوشیدن کراوات و یا دیگر لباسهایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می شوند بطوری که پوشیدن آنها منجر به ترویج فرهنگ منحط اجانب شود جایز نیست. استفتاء.
فاضل: کراوات مربوط به مسیحیها و شعار آنهاست، لذا بهتر است مسلمانان از آن اجتناب کنند. اگر چه با شیوع آن در بین مسلمانان از آن جنبه خارج شده است. جامع المسائل، سؤالهای ۲۵۳ و ۲۲۳۷.
گلپایگانى:جواب اول: کراوات از شعار مذهبی نصاری است که با کمال تأسف بین مسلمین رایج گردیده است. مجمع المسائل، ج‏۲، سؤال ۲۲، مکاسب محرمه.
جواب دوّم: کراوات شعار مسیحیهاست و بر مسلمین لازم است از آن اجتناب کنند. مجمع المسائل، ج‏۱، با استفاده از سؤال ۱۲۳.
۱۰. اراکى: بعید نیست داخل در عنوان لغو باشد و احوط ترک است. توضیح المسائل، قسمت استفتائات، ص‏۵۹۸.
بهجت: احتیاط در ترک آن است و در شطرنج احتیاط اشد است. توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله ۹.
سیستانى: در تخته نرد و شطرنج حرام است علی الاقوی و در بقیه موارد بنابر احتیاط واجب جایز نیست. منهاج الصالحین، (مکاسب محرمه)، مسئله ۲۲.
۱۱. بهجت: دست زدن در مجالس جشن و سخنرانی جهت تشویق افراد اگر به حد لهو نرسد مانعی ندارد. توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله ۳۰.
خامنه اى: دست زدن به نحو متعارف فی نفسه مانع ندارد. حتی اگر نامحرم صدای آنرا بشنود. با استفاده از اجوبه الاستفتائات، ج‏۲، سؤال ۱۰۰.
فاضل: دست زدن در مجالس جشن و سرور و یا میلاد ائمه اطهار علیهم السلام اشکالی ندارد، به شرط آنکه در مسجد یا حسینیه نباشد. جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۱۷۳۴.
۱۲. اراکى: بچه ها تکلیفی ندارند و دست زدن اگر به نحو غنایی نباشد اشکال ندارد. استفتاء.
بهجت: اگر به حد لهوی نرسد اشکال ندارد. توضیح المسائل، با استفاده از مسائل متفرقه، مسئله ۳۰.
تبریزى: اگر مستلزم حرامی نباشد اشکال ندارد. صراط النجاه، سؤال ۱۰۲۰.
خامنه اى: از پاسخ سؤال قبل مسئله روشن شد. استفتاء.
۱۳. بهجت: اگر ترک لهو منحصر بر ترک مجلس است، ماندن جایز نیست. استفتاء.
۱۴. ۳۴۸. سؤال : نشستن من یک زن مسلمان در مجلسی که داماد محرم من است ولی زنهای بی حجابی هم نشسته اند جایز است یا نه.
خامنه ای و گلپایگانى: اگر می توانید آنان را نهی از منکر نمایید و اگر نمی توانید خود شما در مجلس معصیت آنها شرکت نکنید.
گلپایگانى: مجمع المسائل، ج‏۱، سؤال‏۴۴، ۵۲۵.
خامنه اى: استفتاء.
۱۵. بهجت: اگر ترک لهو منحصر بر ترک مجلس است، ماندن جایز نیست. استفتاء.
۱۶. خامنه اى: اگر به نحو مطرب زده شود جایز نیست. استفتاء.
۱۷. بهجت: اگر به قصد نشان دادن به نامحرم او را آرایش کند حرام یقینی است ولی اگر علم دارد، بدون قصد، احتیاط در ترک است. استفتاء.
خامنه اى: از آرایش کردن افرادی که می دانید خودشان را به نامحرم نشان می دهند، اجتناب کنید. استفتاء.
۱۸. فاضل: اگر چشم نامحرم به آنها می افتد جائز نیست. استفتاء.
۱۹. فاضل: اجازه پخش ندهند و چنانچه گناه و مفسده ای بر آن مترتب می شود جائز نیست. استفتاء.
۲۰. اراکى: اگر نامحرم به قصد لذّت و یا با خوف به فساد افتادن به عکسها و فیلمها نگاه نکند، مانعی ندارد هر چند صاحب عکس و یا فیلم را بشناسد. توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۲۴۵۳.
سیستانى: اگر خانمها از زنان مبتذله نباشند (زن بدحجاب یا بی حجابی که وقتی او را امر به حجاب کنند اعتنا نمی کند خواه مسلمان باشد یا نباشد) و مرد نیز او را می شناسد، بنابر احتیاط واجب نباید به آن عکس یا فیلم نگاه کنند. و در غیر این صورت نگاه کردن بدون قصد لذّت و ریبه اشکالی ندارد. منهاج الصالحین، (نکاح)، مسئله ۲۷.
در نتیجه: اگر نامحرم زنها را نمی شناسد و یا اینکه خانمها از زنان مبتذله هستند، نگاه کردن به فیلم یا عکس آنان بدون قصد لذّت و ریبه اشکالی ندارد.
گلپایگانى: اگر عکس عروسی در معرض دید اجنبی قرار می گیرد از مصادیق اشاعه فحشاء است و جایز نیست. استفتاء.
مکارم: در صورتی که زن مقید به حفظ حجاب شرعی است نگاه کردن نامحرم به فیلم یا عکس او اشکال دارد. مگر آنکه او را نشناسد و مفسده دیگری از نگاه کردن حاصل نشود. توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۲۰۸۷.
در نتیجه: یا مردِ نامحرم زن را می شناسد یا نمی شناسد، اگر او را نمی شناسد، نگاه به فیلم یا عکس او بدون قصد لذّت و ریبه اشکال ندارد و اگر او را می شناسد، در صورتی که زن مقید به حفظ حجاب اسلامی است، نگاه کردن به فیلم یا عکس او در حالی که پوشش کافی ندارد جایز نیست. و اگر مقید به حفظ حجاب نیست، اگر چه مرد او را بشناسد لکن نگاه کردن به عکس و یا فیلم او بدون قصد لذّت و ریبه اشکال ندارد.
۲۱. خامنه اى: در صورتی که نامحرم او را نبیند اشکال ندارد. استفتاء.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا