ارتقاء و تحکیم ارزشهای معنوی و اخلاقی۴۲

ارتقاء و تحكيم ارزشهاي معنوي و اخلاقي42

    تدبیر ش ۶۸سست شدن تقید به شعارهای الهی عامل سلب توفیقات
 کار را برای خدا بکنید. نه اینکه چون مردم دوست دارند، این کار را بکنید؛ نه. اگر هدف این شد که دل مردم را به دست بیاوریم، ناکام خواهیم ماند. «لأَقْطَعَنَّ أَمَلَ کُلِّ [مُؤَمِّلٍ] آمل غَیْرِی»؛(کافی ج۲ ص۶۶) این حدیث قدسی است، که در ذهنم این‌جور است که با سند معتبری از قول خدای متعال نقل شده که فرموده: من قطعاً امید آن کسی را که به غیر من امید ببندد، قطع خواهم کرد. ما باید امیدمان به خدا باشد؛ برای خدا کار کنیم؛ منتها می‌دانیم که کار برای خدا جاذبه دارد. این شعارها، شعارهای الهی است. اگر چنانچه این پایبندی‌ها سست شود، اگر نسبت به این شعارها تقید و پایبندی کم شود، توفیقات الهی هم سلب خواهد شد. بسیاری از این موفقیت‌هایی که شما در میدان عمل دارید، و از اول انقلاب تا امروز هرچه که موفقیت بوده، به خاطر این است که توفیقات الهی شامل حال بوده و این کمکِ الهی است. اگر کار برای خدا نباشد، این موفقیت‌ها از ما گرفته خواهد شد. همان شور و نشاط و تلاش و خدمت صادقانه و بدون توقع مزد و منت باید ادامه پیدا کند. این یک نکته اصلی است.۲ ۲.   ۰۶/۰۶/۹۰  ۲۷رمضان المبارک ۱۴۳۲ بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولتنگذاریم صاعقه گناه، خرمن ارزشمند محصولات رمضان را آتش بزند
در ماه مبارک رمضان، بسیاری از مردمِ موفق   و باسعادت توانستند محصول زیادی را بردارند؛ محصولی که برای دوره سال آنها، بلکه در مواردی برای سراسر عمر آنها، دارای برکات خواهد بود. عده‌ای انس با قرآن پیدا کردند، از معارف قرآنی بهره بردند، تدبر کردند؛ عده‌ای انس و مناجات با خدا را در این ماه برای خودشان رویّه و روش قرار دادند و دل‌های خودشان را نورانی کردند. مردم روزه گرفتند؛ با روزه، در نفس خود صفا به وجود آوردند؛ که همین صفا و صمیمیت  و نورانیت، منشأ برکات بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی است. این صفای نفسانی به انسان نیک‌اندیشی می‌دهد، تطهیر نفس از حسد و بخل  و کبر و شهوت می‌دهد. صفا در نفس انسان، محیط جامعه را محیط امن و امان روحی و معنوی قرار می‌دهد؛ دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند؛ مؤمنان را به یکدیگر مهربان می‌کند؛ ترحم به یکدیگر را در میان جامعه ایمانی گسترش می‌دهد. اینها همه محصولات ماه مبارک رمضان است برای مردم موفق و باسعادت.
محصول عمده دیگر این ماه، تقواست؛ که فرمود: « لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ».( بقره ۱۸۳) «دستی که عنان خویش گیرد»؛ معنای تقوا این است. عنان دیگران را گاهی درست می‌توانیم بگیریم؛ اگر بتوانیم عنان خودمان را بگیریم، خودمان را از چموشی، از وحشیگری، از عبور از خطوط قرمز الهی باز بداریم، این هنر بزرگی است. تقوا یعنی مراقبت از خود برای حرکت در صراط مستقیم الهی؛ یافتن علم و معرفت و بصیرت، و بر اساس علم و معرفت و بصیرت، حرکت کردن. خوشبختانه جامعه ما در ماه رمضان از این افراد باسعادتی    که توانستند این برکات را کسب کنند، بسیار داشت. می‌شود گفت چهره غالب کشور و مردم ما بحمدالله چنین چهره‌ای بود. … اگر شاعر یک روزی می‌گفت:
«دستی که عنان خویش گیرد     
 امروز در آستین کس نیست»
اما در زمان ما دست‌هایی که: عنان خود را بگیرند، کم نیستند. این جامعه جوان کشور، این مجموعه نسل باطراوتِ بر روی کار آمده کشور، در راهِ درست حرکت می‌کنند، تمرین تقوا می‌کنند؛ این برای آینده این کشور، بلکه آینده امت اسلامی مژده بزرگی است.
آنچه لازم است، این است که ما این دستاورد‌ها را حفظ کنیم، این محصول را حفظ کنیم؛ نگذاریم صاعقه گناه، این خرمن ارزشمند محصول را آتش بزند و از بین ببرد. راه خدا را، راه توجه را، راه صفای نفس را، راه انس با قرآن را، راه باز نگهداشتن رابطه خود با خدا، درد دل کردن به خدا و گفتن به خدا را به روی خودمان باز نگه داریم. اگر شما با خدا حرف زدید، خدا هم با شما حرف می‌زند؛ « فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ »( بقره ۱۵۲).۴ ۴.   ۰۹/۰۶/۹۰  خطبه‌های نماز عید سعید فطر
وقتی که بی‌توفیق می‌مانیم،باید به خود بلرزیم
به خاطر حضور معنوی مردم در مراسم ماه رمضان، … لازم است خدای متعال را سپاسگزار باشیم و شکر کنیم. آنجوری که گزارش دادند، امسال حضور مردم در مراسم مختلف ماه رمضان، یک حضور بسیار چشمگیر و بسیار گسترده‌ای   در سراسر کشور بوده است؛ که این هم نشانه رحمت خداست، نشانه لطف خداست. هر وقت دیدید توفیقی به شما دست می‌دهد که می‌توانید یک کار صالح را، یک حسنه را انجام دهید، خدا را شکر کنید؛ چون این نشانه آن است که خدای متعال به شما لطف دارد؛ توجه دارد؛ به شما توفیق می‌دهد. آن وقتی که بی‌توفیق می‌مانیم، باید به خود بلرزیم، بترسیم، به خدا پناه ببریم؛ مراقب باشیم ببینیم چه گناهی از ما سر زده است که خدا توفیقش را از ما سلب کرده است. امسال بحمدالله توفیقات الهی گسترده بود. از این فضای معنوی استفاده کنیم.۴ ۴.   ۰۹/۰۶/۹۰  خطبه‌های نماز عید سعید فطرریاضت اختیاری و مهار کردن شهوات، علاج درد بزرگ بشر
حقیقتاً عیـد فطـر، عیـد حقیقـی اسـت بـرای انسان‌های سعادتمند و مؤمن؛ در واقع روز پاداش گرفتن از خدای متعال است، به خاطر یک ماه ریاضت اختیاری، گرسنگی کشیدن و تشنگی کشیدن اختیاری؛ یک ماه مهار کردن شهوات بشری و انسانی در طول روز؛ اینها خیلی ارزشمند است. این تمرین‌ها برای انسان ذخیره‌ای می‌شود تا بتواند در طول زندگی، با اراده و عزم راسخ، بر امیال گمراه کننده خود دهنه بزند و مهار کند. ما افراد بشر، برای مهار کردن نفس خود، به این عزم راسخ احتیاج داریم. تخطی‌ها و طغیان‌های نفس ماست که روزگار را برای خود ما و برای دیگران دشوار می‌کند. این تمرینی که خدای متعال برای آحاد بشر قرار داده است … در واقع علاج درد بزرگ بشر است، که عبارت است از پیروی از هوای نفس، پیروی از هوس‌ها، تسلیم شدن در مقابل زیاده‌خواهی‌های نفسمان. این تمرین را باید قدر دانست.۵ ۵.   ۰۹/۰۶/۹۰  بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی‌حضور حداکثری جوان‌ها در مجالس ماه رمضان با وجود انواع وسایل ارتباطی اغوا کننده
شما ببینید: امروز وسایلی که برای اغوای دل جوان‌ها هست، چقدر است؟ قابل مقایسه با گذشته نیست. این ماهواره‌ها، این اینترنت‌ها، این انواع و اقسام وسایل ارتباطات، اینها دل‌ها را اغوا می‌کند؛ جذب می‌کند؛ از راه به در می‌برد؛ انگیزه‌‌های معنوی را در انسان سست می‌کند؛ شهوات را در انسان بیدار می‌کند. با وجود همه اینها، این مجالسی که اشاره شد و شما دیدید[مجالس ماه رمضان]، اکثرشان همین جوان‌هایند. بعضی اوقات شاید ظواهرشان هم نشان نمی‌دهد که اینها دل در گرو محبت الهی دارند، اما دارند؛ می‌آیند با خدا حرف می‌زنند، اشک می‌ریزند. اشک آنها مایه غبطه انسان است. انسان نگاه می‌کند، می‌بیند این جوان آنجا نشسته، همین‌طور اشک بر روی چهره او جاری است. انسان به حال اینها غبطه می‌خورد. اینها دل‌هایشان پاک است، اینها صافند، نزدیک به خدایند؛ همین، مایه نصرت است: « هُوَ الَّذِیَ أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ».۶ ۶.   ۱۷/۰۶/۹۰  بیانات در دیدار اعضای شورای خبرگان رهبری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا