استاد برجسته اخلاق افزودند: در این خصوص مشخص می شود که خداوند عنصر زمان را یکسان قرار نداده است و بخشی از زمان ها را در پیشگاه خودش با احترام خاص و ارزش ویژه ای مخصوص کرده است با این تفاوت که خود حضرت حق برای زمان ها اعتبار کرده یقیناً طبق روایات و اخبار، خوبی ها و بدی ها نیز در زمان های متفاوت با هم فرق دارند.
برخی از ایام دارای حرمت خاصی هستند
ایشان خاطرنشان کردند: اگر خوبی ها در یک زمانی که آزاد از حرمت هاست انجام بگیرد و پروردگار بفرماید یک پاداش دارد و بدی ها غیر از این زمان انجام بگیرد یک کیفر دارد ولی در زمان های ویژه پاداش عمل مضاعف است و کیفر بدی هم مضاعف است.
این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی بیان داشتند: برای نمونه همه مسجد ها از نظر فیزیکی مسجد هستند ولی برای مسجد الاحرام پروردگار عالم ویژگی هایی قرار داده است که چنین ویژگی هایی برای مسجد جامع قم و شیراز و تبریز قرار نگرفته است.
ایشان اظهار داشتند: گاهی خداوند در قرآن کریم ده شب را از همه شبهای دیگر جدا کرده و به آن قسم خورده است « والفجر ولیال عشر» که در این راستا یک قولی از طبری نقل کرده اند که این ده شبی که خدا به آن قسم خورده ده شب عاشورا است یعنی شب اول محرم تا شب عاشورا را شامل می شود.
ماه شعبان برای پیامبر(صلی الله و علیه وآله) است
استاد انصاریان یادآور شدند: یکی از زمان های ویژه عندالله بر اساس آیات، همان ماه شعبان است که پیامبر(صلی الله و علیه وآله) آن را به خود نسبت داده و گفته اند؛ ” شعبان ماه من و برای من است” در این دعایی که از حضرت زین العابدین(علیه السلام) نقل شده است، دعای بسیار زیبایی و یک شناسنامه کاملی از اهل بیت (علیهم السلام) را ارائه می دهد.
استاد حوزه های علمیه خاطرنشان کردند: پیامبر(صلی الله و علیه وآله) می فرمایند؛ “شعبان ماه من است”، شما در این دعا که در مفاتیح نوشته است هر روز این دعا را بخوانید. البته در تهران، در قدیم در سراسر ماه شعبان این دعا را بعد از نمازهای یومیه می خواندند و متأسفانه در حال حاضر رنگ باخته و این رنگ باختن نیز ضرر هم دارد.
عظمت شبهای شعبان را درک کنیم
استاد انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عظمت شبهای ماه شعبان اظهار داشتند: تمام شبهای ماه شعبان را رسول خدا بیشتر از شبهای دیگر عبادت می کرد و این عظمت شبهای شعبان را می رساند، خداوند به طور کلی در آیات از طبیعت شب و جایگاه آن در عبادت سخن می گوید.
ایشان افزودند: حضرت رسول(صلی الله و علیه وآله)، تمام شبهای ماه شعبان المعظم را برتر از شبهای دیگر توصیف کرده که در آن تصفیه قلب و جان و روح و باطن است.
استاد اخلاق حوزه های علمیه به بیان امام زین العابدین(علیه السلام) در اهمیت این ماه عزیز اشاره کردند و بیان داشتند: کل ماه شعبان را پیامبر(صلی الله و علیه وآله) روزه می گرفتند و همه شبها را به عبادت بیشتری می گذراندند، چرا که خودش و اعمالش را فروتنانه تقدیم حق کند، این عظمت وی را می رساند.
نویسنده کتاب ارزشمند «تفسیر حکیم» تأکید داشتند: پروردگار در قرآن از دو درخت به نام های زقوم و دیگری طوبی نام می برد، که رسول خدا(صلی الله و علیه وآله) در مورد این دو درخت توضیحاتی داده است، شجره طوبی در بهشت و شجره زقوم در آتش دوزخ است، نگاه پیامبر (صلی الله و علیه وآله) این است که شاخه های درخت زقوم در این دنیا پهن است و شاخه های درخت طوبی نیز در این دنیا گسترده می باشد، اما شاخه ها به هم وصل است، اما شکل دنیایی این درختان شبیه به درخت نیست.
ایشان گفتند: پیامبر(صلی الله و علیه وآله) می فرمایند؛ “همه رذایل اخلاقی که در دنیا وجود دارد افرادی که به گناه می پردازند به آن می چسبند و در طوبی، شاخه های درخت دنیایی اش فضایل اخلاقی است که به صورت مِهر، محبت، گذشت، درستی، صدق، عبادت و خدمت نمایان است.
با فضائل اخلاقی پیوند بخوریم
استاد انصاریان بیان داشتند: این دو درخت شاخه هایش در دنیا پهن است، کسی که گناه در او ادامه و تداوم داشته باشد دیگر گناه با انسان پیوند می خورد و رها کردن آن یک مقدار مشکل می شود، ما درختی را در باغچه می کاریم نهال است یک هفته بعد همان موقع از جا کنده می شود اما اگر ۵ سال بگذرد، باید با زور آن را کند، ۲۰ سال بعد دیگر با تکان خوردن کنده نمی شود باید دور آن را خالی کنیم تا زیر ریشه برسیم.
ایشان عنوان کردند: گناه وقتی ادامه پیدا کند ریشه کن کردن آن مشکل است ولی امکان دارد ولی اگر به قول حکمای الهی که این را هم از قرآن گرفته اند گناه و رذایل وحدت بگیرد این وحدت را ما در روایات می بینیم.
این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه دادند: گاهی این فضائل و ارزش ها در تکرار شدنش با عیار خلوصی که دارد در وجود و ذات آدم می نشیند بطوریکه وقتی این خوبی ها با ذات یکی شود بدون تردید غلبه در انسان مقابل سایت ها و ماهواره قوی خواهد بود.
ایشان تصریح کردند: به نظر می رسد هیچ روانشناسی ذره ای از علم روانکاوی و روانشناسی قرآن را ندارد، من انواع کتاب های روانکاوی و روانشناسی در جهان را دارم که تنها الفاظ باد کرده است هیچ درمان کننده و علاج کننده نیست.
کسی که فضائل اخلاقی در آن قوی شد از خوبیها عقب نشینی نمیکند
استاد انصاریان خاطرنشان کردند: از خدا بخواهیم که به صورت جامع و کامل در این دوران پر فساد، که فساد حاکم است و شوخی بردار هم نیست، چون خود توانایی نگهداری و حفاظت از خودمان را نداریم، مراقب و نگهدار ما باشد.
ایشان با اشاره به هجوم شبکه های ماهواره ای و وضعیت افسارگسیخته شبکه های اجتماعی در بستر موبایل، که دریایی از فساد است، فقط خود خدا از ما مراقبت کند.
مفسّر برجسته قرآن کریم افزودند: حضرت علی(علیه السلام) با آن همه عظمت و بزرگی که در کمیل وجود دارد؛ می فرمایند؛ وحفظنی به رحمتک؛ با رحمتت من را حفظ کن. از خدا بخواهیم ما را از آلوده شدن به رذایل حفظ کند و ما را به همه ارزش ها برساند. حالا که آمدیم و وارد مقدماتش شده و طلبه شده ایم، باید سعی کنیم تا جای خالی انبیاء و ائمه را پر کنیم.
استاد برجسته اخلاق حوزه های علمیه با بیان اینکه ما کاری دیگری جزء طلبگی و علم آموزی معارف اسلامی نداریم، ادامه دادند: ما کار دیگری نداریم، به مدرسه نیامده ایم که بعد رئیس حزب و دار و دسته شویم و نیامدیم که وقتی از مدرسه بیرون رفتیم یک بازیگر سیاسی و یا هنرپیشه اجتماعی و زد و بندی شویم.
استاد انصاریان تصریح کردند: ما آمده ایم که جای خالی انبیاء(علیهم السلام) را پر کنیم، بخواهیم خودمان هم با اخلاص و نماز شب و گریه بر حضرت اباعبدالله، امام حسین(علیه السلام) کاری کنیم که رحمت خدا بر ما فراگیر شود و ما را از خطرات حفظ کند، و ما را به ارزش ها پیوند بدهد تا اول خودمان ارزش پیدا کنیم بعد به دیگران ارزش ها را انتقال دهیم.
ایشان اظهار داشتند: دعا در این زمینه ها یقیناً مستجاب می شود، خداوند وقتی راستی را از بنده خود ببیند قطعاً پاسخگو خواهد بود، دعا می کنیم وجود حضرت ولی عصر(عج) دعا گوی ما باشد و اگر در وجود ما رذایلی وجود دارد به کرم خودش و احترام سه مولود و نیمه شعبان آن را بر طرف سازد و وجود ما را منبع ارزش ها، عبادت ها کرامت ها و خدمت ها و علم و عمل و انتقال علم قرار دهد و به گونه ای ما را رشد دهد که در روز قیامت رسول الله(صلی الله و علیه وآله) و ائمه طاهرین(علیهم السلام) به محض بیرون آمدن از قبر به ما اعلام رضایت کنند.