اسامی ائمه در قرآن

اسامی ائمه در قرآن

س ـ چرا اسامی ائمه اطهار(ع) به خصوص حضرت علی(ع) و حضرت امام زمان(عج) در قرآن نیامده است؟

ج ـ هر چند در به اعتقاد شیعه و سنی بسیاری از آیات قرآن کریم درباره حضرت علی(ع) و سایر ائمه(ع) نازل شده است، (جهت اطلاع بیشتر درباره آیات نازل شده در شأن اهل‏ بیت به کتاب «بررسی شخصیت اهل بیت در قرآن» نوشته حجت الاسلام دکتر نقی ‏پورفر و برای آشنایی با آیات نازل شده درباره امام عصر عج به کتاب امامت و مهدویت نوشته آیت الله صافی گلپایگانی و بحار الانوار، ج ۵۱ رجوع کنید.)    ولی به خاطر مصالحی از تصریح به نام اهل بیت(ع) در قرآن خودداری شده است ازجمله:

۱ . یکی از حکمت‏هایی که برای این مطلب ذکر شده این است که در قرآن تنها کلیّات ذکر شده و توضیح و تبیین جزئیات به عهده پیامبر اکرم(ص) گذارده شده است. شخصی به نام ابوبصیر می‏گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم که مردم می‏گویند: چرا از حضرت‏علی(ع) و اهل‏بیت او نامی در قرآن کریم نیامده است؟ امام فرمود: به کسانی که چنین اعتراضی می‏کنند بگویید: همان‏گونه که نماز در قرآن آمده، ولی سه یا چهار (رکعت) بودن آن مشخص نشده و رسول خدا آن را برای مردم تفسیر کرد… همین طور در قرآن نازل شده که:اَطیعُوا اللّه‏َ وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الاَْمْرِ مِنْکُمْ؛  ( نساء ۴، آیه ۵۹ )     
از خدا و رسول و اولوا الامر اطاعت کنید.
 این آیه درباره علی و حسن و حسین(ع) نازل شده و پیامبر(ص) فرمود: «هرکس من مولای او هستم پس علی مولای او است».    (محدث بحرانی، غایه المرام، ج ۳، چاپ سنگی، ص ۲۶۵ و اصول کافی، ج ۱، ص ۲۸۶ )
۲. نظر دیگری که در این زمینه مطرح شده است این است که عدم ذکر اسامی اهل بیت(ع) در قرآن ازباب دفع شر بدخواهان و منافقان نسبت به کیان اسلام و صیانت قرآن می‏باشد.    (علامه سید شرف الدین عاملی، المراجعات، ص ۲۳۵.)    در قرآن کریم آیاتی درباره اهل بیت(ع) نازل شده که تصریح دارد مانند آیه ۵۵ سوره مائده که می‏فرماید: «ولی و سرپرست شما تنها خدا و پیامبرش و افراد مؤمنی هستند که نماز به پای داشته و در حال رکوع زکاه می‏پردازند.» علمای شیعه و اهل سنت نقل کرده‏اند که تنها کسی که در حال رکوع انگشتر خود را به فقیر داد، حضرت علی(ع) بود.    (آیت اللّه‏ مکارم شیرازی و همکاران، پیام قرآن، ج ۹، ص ۱ ـ ۳.)    در نتیجه تفاوتی نداشت که خداوند متعال بفرماید: سرپرست شما خدا و رسولش و حضرت علی(ع) هستند یا اینکه صفاتی را که منحصر به فرد است و تنها منطبق بر حضرت علی(ع) است ذکر نماید. کسی که به دنبال حقیقت باشد از هر دو گفتار یک مطلب را می‏فهمد، با این تفاوت که اگر نام حضرت علی(ع) به صراحت در قرآن ذکر می‏شد، زمینه برای عداوت بیشتر نااهلان فراهم می‏گشت.
توضیح آنکه اساساً یکی از اسباب محفوظ ماندن قرآن از تصرف و تحریف همین است که نام هیچ یک از معاصران پیامبر(ص) از اصحاب و غیر آنان در مقام ستایش یا نکوهش برده نشده است، در حالی که آیات زیادی در ستایش نیکان اصحاب پیامبر(ص) (نظیر علی(ع)، سلمان، عمار، حمزه و…) و نیز نکوهش بسیاری (نظیر ابوسفیان، ابوجهل، عاص بن وائل، ولید و…) نازل گردیده است. راز نیامدن نام علی و ائمه دیگر و اهل بیت(ع) در قرآن نیز بر همین اساس است؛ زیرا بغض و عداوت نسبت به علی(ع) و فرزندان معصومش(ع) بیشتر از هر فرد دیگر بوده است، و آمدن نام شریف آن بزرگوار و سایر ائمه(ع) موجب اهتمام بسیار و فعالیت شدید دشمنان اهل‏بیت(ع) و در رأس آنان بنی‏امیه درتحریف قرآن و تغییر الفاظ قرآنی می‏شده است.
۳ . نظریه دیگر در این مورد این است که اولاً با بررسی توصیفات قرآنی از شخصیت اهل بیت(ع) معلوم می‏گردد که عظمت اهل بیت با تأکید عجیبی در قرآن کریم آمده است که هرگونه شک و تردیدی را زایل می‏کند.
ثانیاً سنت الهی در همه امور دینی عموماً و در امور عظیم دینی خصوصاً بر آزمایش مؤمنان استوار است تا صدق ایمانشان درآن امور عظیم آشکار گردد:وَ اِنْ کُنّا لَمُبْتَلینَ؛   ( مؤمنون ۲۳، آیه ۳۰. )     
و به راستی ما دائماً آزمایش می‏کنیم.
غرض الهی در برخورد با خلائق، در هر مسئله ‏ای که مطرح می‏کند و در هر تبیینی که ارائه می‏دهد، امتحان نیت‏ها، افکار، حالات و روحیات افراد است:وَ جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعضٍ فِتنَهً اَتَصْبِرُونَ وَ کانَ رَبُّکَ بَصیراً؛   ( فرقان ۲۵، آیه ۲۰.)      
و بعضی از شما را وسیله امتحان بعضی دیگر قرار دادیم. آیا صبر و شکیبایی می‏کنید (و از عهده امتحان بر می‏ آیید)؟!
به نظر می‏رسد موضوع اسامی اهل بیت(ع) در قرآن نیز از همین باب باشد. از یک سو مجموعه توصیفات ائمه اطهار در قرآن به گونه‏ای است که چهره آنان همچون خورشید فروزان در پهنه آسمان حقایق قرآن می‏درخشد و از سوی دیگر خداوند عالم از ذکر اسامی آنها در قرآن خودداری می‏نماید! این نحوه عملکرد،روشی است تا باطن مدعیان برملا شود که اگر از صدق ایمان برخوردارند به شأن اهل بیت(ع) اعتراف نمایند و اگر قابلیت ندارند، مرض قلبی آنها تحریک شده، بهانه ‏جویی نمایند.   ( ولی‏ اللّه‏ نقی‏پور فر، بررسی شخصیت اهل‏ بیت در قرآن تهران،آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۷۷ ص ۹ ـ ۱۳، با تلخیص. ) 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا